Inlägg

Visar inlägg från juni, 2009

Sponsoring för män?

Häromkvällen var jag nere vid Skeppsbron och tittade på Volvo Ocean Race. Jag hade då läst i SvD hur en av de deltagande företagen, Ericsson , hade resonerat kring valet av sponsoringobjekt. Uppenbarligen hade marknadsavdelningen på telekomföretaget, enligt dagstidningen, funderat på vad folk gillar: golf, tennis eller segling. Segling verkade ha störst attraktionskraft på gemene man. Valet blev fyra handbyggda segelbåtar med besättning, som kostar företaget en halv miljard kronor per år. Visst är det häftigt och visst är det drag i grabbarna på båtarna. De är starka och uthålliga. Under världsomseglingen har de satt sitt liv på spel, de har knappt sovit eller tvättat sig och bara levt på torrmat. Uppenbarligen skapar deras bragder också ett sug efter varumärket. Många kommer till hamnstoppen runtom i världen. Enligt Ericsson skriver de många kontrakt med intressenter när de ligger i hamn. Vilka är dessa intressenter? Nere vid Skeppsbrokajen fanns många coola grabbar med solglasögon.