Inlägg

Visar inlägg från maj, 2014

Märk maten för konsumenterna

Bild
Ursprungsmärkningen på matvaror borde vara obligatorisk. Det anser över 80 procent av svenskarna i ny Sifo-undersökning. En intressant nyhet som generalsekreteraren på Sveriges Konsumenter , Jan Bertoft, uppmärksammar i DN i dag. (Tyvärr saknas länk på såväl dn.se som Sveriges Konsumenters webbplats.) Bertoft lyfter såväl behovet av märkning i butik, som i sammansatta varor (exv. korvar) och på restauranger. Debatten kommer ur förra veckans debatt om döda grisar, som avlidit efter blivit resistenta mot vissa bakterier efter antibiotikabehandling av danska grisar . Att underlätta för konsumenten att göra val inför köp är klokt. I en marknadsekonomi är det köparen som avgör vilka faktorer som påverkar ett köp; inte säljaren. Som konsument har du dessutom i vardagen möjligheten att rösta - med plånboken - vilket samhälle du vill ha. Du behöver inte vänta till de allmänna valen vart tredje år. Var tredje svensk är LOHAS Allt fler människor intresserar sig för att konsumera hållbart.

Hur skapar sociala medier engagemang i EU-valet?

Bild
I morse vaknade jag till sol, värme - och dagen för EU-valet. Efter månader av förberedelse med kampanjer, debatter och samtal mellan partier och medborgare, blir valdagen ett klimax för samlade förväntningar och beslut. Så i dag kändes det extra när jag steg upp, trots att jag inte är politiskt engagerad. Demokratin i sig är attraktiv nog. Sociala medier får starkare roll Min vana trogen tog jag en snabb koll på Twitter- och Facebook-konton. Har något hänt under natten? Ja, på Facebook fick jag en uppmaning att rösta. Jag gavs också möjligheten att dela mitt engagemang för demokratin med andra på den sociala mediekanalen. Även på Twitter fick jag en uppmaning att rösta, liksom en hänvisning till hashtaggen #EP2014. Väl där ser jag tweets från medborgare över hela Europa som delar sitt engagemang på den sociala mediekanalen. Filmer och spela spel Hur har sociala medier annars utnyttjats inför EU-valet? Flera av partierna har satsat stort - och vill mobilisera människors enga

Hur använder rekryteringsföretagen sociala medier?

Bild
I förra veckan träffade jag en representant för en av våra stora bemanningsföretag. Hon tyckte att mitt intresse och min kunskap om sociala medier lät intressant - och tipsade mig att kontakta hennes företag. Jag tog en kontakt, men kommer inte att utveckla vidare hur det gick. Inför samtalet ägnade jag dock lite tid åt att se hur de olika bemanningsföretagen använder sociala medier. Potentialen för att stärka närvaron i sociala medier var god, förstod jag på den globale rekryteringsanalytikern på Spotify, Johannes Sundlos intressanta inlägg på HR-bloggen. - Endast 44 procent av HR-avdelningarna använder sociala medier. - I Sverige tillsätts 2 procent av jobben via rekryteringar i sociala medier. - 73 procent av de amerikanska företagen planerade 2013 att öka sina investeringar i sociala nätverk jämfört med 2012. - I USA har 78 procent av företagen anställt personal som de hittat via sociala medier. Hur kan skillnaden mellan Sverige och USA vara så stor? Svenskt Näringsliv