Ryslige Ryan

"Boring Birgitta" får sig i dag en släng från Ryanairs kommunikationschef Stephen McNamara i DN. Vad han hänsyftar till är riksdagsledamoten Birgitta Ohlssons (fp) uppmaning att bojkotta Ryanair - som fällts för könsdiskrimnerande reklam av Näringslivets etiska råd (ERK).

Ryanair har nu struntat i beslutet från ERK. Den irländske kommunikationschefen är övertygad om att ERK inte talar för en majoritet av svenska folket som "vi vet är myckt liberala och lättsamma". Han menar också på att hela medieuppmärksamheten är "en storm i en D-kupa", enligt Dagens Media.

Härligt, säger jag bara! Toppen att ett utländskt lågprisbolag har så klockren kulturkompetens. McNamara har säkert sett en lättklädd svensk tv-film från slutet av 50-talet och inbillat sig både det ena och det andra om svenska kvinnor. Vilket förfärligt gubbslemsföretag, känner jag bara, när inte ens VD:n har mage att gå ut och sparka sin PR-chef inför öppen publik!

Ebba Göranzon på Andréasson PR, som står bakom pressmeddelandet, måste också tillhöra ett företag som saknar etiska och moraliska värderingar. Ett företag som är så villigt att sälja sig för pengar skulle i alla fall inte jag vilja köpa tjänster av.

Tack och lov har jag ännu inte åkt Ryanair. Jag har varit tveksam till att de använder visstidsanställningar i så hög grad, om jag har förstått bolagets arbetsrättsliga syn korrekt. Nu är jag ännu mer övertygad om att jag inte kommer att sätta min fot ombord på en av deras plan på många år.

Tack också, Birgitta Ohlsson, för att du modigt försvarar höga ideal i samhället. Jag lägger gärna en röst på dig som nästa ledare för Folkpartiet.

Kommentarer

Christian sa…
Tänk vad olika man kan se på saker och ting. Jag har god lust att surfa in och boka en Ryan Air-biljett bara för att visa min uppskattning över ett företag som vågar stå emot det politiskt korrekta och köra en kampanj med glimten i ögat.

Om du gillade reklamkampanjen så kommer du fullkomligt älska den här presskonferensen: http://www.youtube.com/watch?v=UfIY24BErBE ;-)

Ha det gott!
Schablonbilden av den frigjorda, "moderna" och lättsinniga "svenska kvinnan" har ju dock även spridits av div kvinnoorganisationer, 68-vänstern, RFSU etc. så man kanske skulle ta och rannsaka sig själv först...

Själv bojkottar jag "Rajjanär" eftersom jag alltid får en känsla av att bli pålurad en massa avgifter och påhittade kostnader..

Men varför flyga när man kan åka tåg?

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man