Trafikutbildning för cyklister

Tänk så trendigt det har blivit att cykla. Allt fler ger sig ut på två hjul. Anledningarna till det ökade intresset är flera, men det allt starkare intresset för miljö och hälsa är två bidragande orsaker, enligt Lars Strömgren, ordförande på Cykelfrämjandet.


Fler cykelolyckor
Samtidigt som cyklandet tar fart är det ett farligt färdsätt. År 2014 mer än fördubblades antalet döda cyklister i trafiken, vilket innebar 34 cyklister som avled i trafiken. Samtidigt ökade antalet allvarligt skadade med nästan elva procent till 519 cyklister.

Färre med körkort
En annan trend visar att allt färre tar körkort. Andelen i åldern 18 till 24 år som har körkort för personbil har sjunkit från cirka 75 procent 1980 till drygt 60 procent 2011. Även i gruppen 25 till 44 år kan en nedgång noteras i antalet körkortsinnehavare under 1990-talet.

Trots mitt körkort cyklar jag ofta i Stockholms innerstad - och känner mig ofta orolig, och ibland osäker, i trafiken. Jag kan ju ändå trafikreglerna. Samtidigt ser jag många andra cyklister som verkar agera helt i strid med gällande trafikregler. Hur ska alla cyklister som saknar körkort veta hur de ska göra i trafiken?

Satsa på utbildning för cyklister
Med färre som tar körkort, borde körskolorna ha en överkapacitet. Samtidigt ökar cykelolyckorna. Skulle inte trafikskolorna kunna utbilda cyklister i trafikregler? Ibland talas om cykelkörkort. Eller utbilda bilister hur de bättre kan samspela med cyklister?

Cyklistbloggen nämner att den stora majoriteten av cyklister har körkort. Jag tror ändå på mer utbildning för att förhindra cykelolyckor. På mitt tidigare jobb fick vi cykelutbildning en dag - och jag lärde mig massor av matnyttigt. Den skulle också skapa fler jobb och mer varierande arbetsuppgifter för trafikskolorna. Vissa debattörer förespråkar mer trafikutbildning i skolan, men skolväsendet brukar värja sig mot ännu fler uppgifter.

Vad tror du skulle kunna få ner cykelolyckorna?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man