Sponsoring för män?

Häromkvällen var jag nere vid Skeppsbron och tittade på Volvo Ocean Race. Jag hade då läst i SvD hur en av de deltagande företagen, Ericsson, hade resonerat kring valet av sponsoringobjekt. Uppenbarligen hade marknadsavdelningen på telekomföretaget, enligt dagstidningen, funderat på vad folk gillar: golf, tennis eller segling. Segling verkade ha störst attraktionskraft på gemene man. Valet blev fyra handbyggda segelbåtar med besättning, som kostar företaget en halv miljard kronor per år.

Visst är det häftigt och visst är det drag i grabbarna på båtarna. De är starka och uthålliga. Under världsomseglingen har de satt sitt liv på spel, de har knappt sovit eller tvättat sig och bara levt på torrmat. Uppenbarligen skapar deras bragder också ett sug efter varumärket. Många kommer till hamnstoppen runtom i världen. Enligt Ericsson skriver de många kontrakt med intressenter när de ligger i hamn. Vilka är dessa intressenter? Nere vid Skeppsbrokajen fanns många coola grabbar med solglasögon. Kanske är några av dessa är de som de kontraktstecknar med?

Inte en kvinna syns så långt ögat når i denna tävling. Var finns mina förebilder och intressen? Skulle jag få välja, skulle jag hellre se att Ericsson satsar på mode, smink och blommor som en del av sin marknadsföring. Då skulle jag också känna mig inbjuden. Just nu känns det som en dyr lekstuga av och för män.

Kommentarer

.. och om det nu hade varit en båt med enbart kvinnlig besättning då?

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

Checklista för renovering av bostaden

Norrland som vinterturist, del II: Abisko och Katterjåkk