Första tiden som god man

Min första tid som god man, vilket jag blev den 1 augusti 2016, var tuff. Jag skulle
* hantera ett dödsfall
* ordna med en begravning
* ta hand om ett dödsbo
* bli god man

Jag antar att denna ordning inte är särskild ovanlig för den som blir god man. Livet förändras, ibland fortare än man tänkt sig, och flera saker behöver hanteras samtidigt. Frågan är bara hur processerna ser ut och är anpassade för dem som påverkas av dem?

Så var min upplevelse av att bli god man, vilket jag ska försöka skildra i ett par inlägg. Jag känner huvudmannen sedan jag var liten och är anhörig, vilket säkert påverkar mitt förhållningssätt. Att bli god man var inget aktivt val från min sida, men jag har alltid vetat att jag ska bli det en dag.

Kontakt med överförmyndarkansliet
Att ta en diskussion om att bli god man är viktig att göra i god tid. Jag och tidigare god man skrev på ansökan om att jag skulle bli god man den 3 juli. Den 19 juli avlider tidigare gode mannen. Jag blir god man den 1 augusti. Naturligtvis hade det varit bättre att göra detta med längre planering, men så faller sig inte alltid livet.

Som god man behöver du godmansintyg (registerutdrag) från överförmyndarkansliet i den kommun som huvudmannen är folkbokförd, så att du kan få möjligheter att byta behörigheter. Dessa skrivs ut på papper och undertecknas ett och ett.

Att kontakta banken
Ett första steg som god man innebar att träffa de banker som min huvudman hade. Tack och lov hade jag semester under första tiden, så jag hade möjlighet att gå ifrån dagtid. Att besöka bankerna innan mitt formella tillträdande den 1 augusti var dock bortkastad tid. Man kan inte anmäla sig i förväg med godmansintygen, som jag fick i slutet av juli, och förbereda bankerna på att man ska bli god man några dagar senare.

När du tar över behörigheten som god man mot bankerna, tänk på att anlita en bank som är anpassad för gode män. Min huvudman och jag hade först Nordea och Handelsbanken. Efter ett par månader förstod jag att Handelsbanken inte fungerade för mig som god man. Man får nämligen inte blanda sin ekonomi med huvudmannens, vilket är omöjligt om man har Handelsbanken. Som god man kan man inte få ett kort för sin huvudman i Handelsbanken, om hen saknar rättshandlingsförmåga. Nordea erbjuder dock den möjligheten. Att handla kläder, skor etc. som jag väljer att göra för min huvudman är dock inget som ingår i godmansuppdraget. Tidigare god man skötte dock uppdraget så och jag vill sköta det likadant.

Det vore fint om Svenska Bankföreningen och lagstiftarna kunde ordna så att alla banker är anpassade för de gode män som vill kunna kombinera uppdraget som rollen som aktiv anhörig, vilket jag vill.

Att kontakta statliga aktörer
Jag började kontakta Skatteverket för att skicka över mitt godmansintyg. Några fastställda rutiner för hur detta ska gå till hittade jag inte på nätet. Jag var tvungen att ställa mig i telefonkö för att få det ordnat. Att ordna med särskild adress, för att få huvudmannens myndighetspost till dig, ska kunna gå via nätet. Funktionen var trasig när jag försökte, men hoppas att den fungerar för det mesta.

Därefter kontaktade jag Försäkringskassan, därifrån huvudmannen får sin sjukersättning. Även där krävdes klassisk telefonkö för att skicka in godmansintyget. För att sedan få tag i en blankett för att byta kontouppgifter, krävdes också telefonkö. Försäkringskassan kunde därefter erbjuda en klassisk pappersblankett.

Att få kontakt med Pensionsmyndigheten gick att göra per e-post. Min huvudman är ännu inte pensionär, så den kontakten var inte den viktigaste.

Här skulle lagstiftarna kunna underlätta genom att erbjuda e-legitimation för gode män. Låt en samordnande myndighet erbjuda tjänsten, där den gode mannen samtidigt blir godkänd att utföra offentliga uppdrag åt huvudmannen. I dag går det inte att använda "Mitt konto" och skriva in huvudmannens personnummer när du ska utföra myndighetstjänster, även om du är godkänd som god man.

En portal, motsvarande verksamt.se för småföretagare, skulle också vara till nytta. Där kan man registrera alla uppgifter hos olika aktörer, oavsett om du startar upp, är aktiv god man eller avvecklar ditt godmanskap. Ett sådant uppdrag skulle Socialstyrelsen, som hanterar vissa godmansfrågor, kunna få. Här skulle du kunna anmäla, driva och avvedckla ditt godmanskap i relation till statliga, landstingskommunala och kommunala aktörer, liksom till exempelvis PostNord och apotek.

Att kontakta andra samhällsfunktioner
Jag behövde även skicka godmansintyget till färdtjänsten och Apoteket. Mot färdtjänsten gick det relativt smidigt, men Apoteket verkade inte ha fastställda rutiner för anmälan på nätet. Även här borde en e-legitimation för gode män kunna användas.

Jag har diskuterat detta med andra gode män, som har andra erfarenheter än jag. Inlägget handlar alltså om mina upplevelser av att bli god man.

Mina iakttagelser fortsätter i ett nytt blogginlägg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man