Behov av samlat ansvar för gode män

Sedan den 1 augusti 2016 är jag god man för en person med autism och utvecklingsstörning. Att bli god man har inneburit en relativt stor förändring av mitt liv. Naturligtvis innebär själva ansvaret att "sörja för person" den största förändringen. Jag träffar hen regelbundet och ska se till att hen mår bra. Vidare betalar jag hens räkningar, lämnar in årsräkning till kommunen, deklarerar etc. Dessutom köper jag en del kläder, skor och viss inredning till min huvudman, som hen kallas i lagen mening. Att köpa saker till sin huvudman ingår dock inte i det klassiska godmanuppdraget, men är nog ofta naturligt för anhöriga att göra.

Tydligt ansvar för gode män
I Sverige finns cirka 124 000 gode män, förvaltare eller förmyndare. Ofta blir man god man för någon som har svårt att ta hand om tillvaron på egen hand. Det kan vara en gammal förälder, ett barn med funktionsnedsättning eller för ensamkommande flyktingbarn. Att sköta sin godmanssyssla innebär också vissa plikter. Lämnar du inte in årsräkningen i tid, får du böter. Missbrukar du din ställning som god man, exempelvis kring ekonomisk hushållning, kan du dömas enligt lagen.

Många aktörer: Kommunens ansvar
Det huvudsakliga ansvaret för gode män och deras huvudmän har överförmyndarkansliet i kommunen där huvudmannen är skriven. Överförmyndarkansliet ställer krav på hur gode mannen bokför och redovisar pengarna för sin huvudman och rapporteringen till årsräkningen ska ske per den 1 mars. Som god man fick jag en utbildning vid tre tillfällen av överförmyndarkansliet, där man får lära sig sina skyldigheter och sitt ansvar. (Om och hur utbildning bedrivs skiljer sig åt mellan kommunerna.) Dessutom kan man ha kontakter på andra kommunala förvaltningar, såsom LSS-kansliet (lagen om stöd och service). Somliga har boendestödjare, får bostadsbidrag, får handikappanpassningar i bostaden etc.

Landstingets ansvar
Som god man har du också ofta en relation till landstinget. Huvudmannen kanske åker färdtjänst. Du kan behöva boka tid och följa med till sjukhus. En del huvudmän behöver rehabiliteringshjälpmedel, som anpassade toalettstolar etc., vilket jag tror att landstinget står för. Ofta har man kontakt med Folktandvården eller medicinsk tandvård vid sjukhusen också.

Statens ansvar
Som god man sköter du kontakterna med exempelvis Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Det kan handla om särskild adress, då du kan behöva ta hand om huvudmannens post, hantera pensionsfrågor, sjukersättning etc.

Kommersiella aktörer
Din huvudman behöver ofta hjälp av de kommersiella aktörerna också. Det kan röra relationer till banker, PostNord, apotek, försäkringsbolag, Klarna och detaljhandeln (om du också köper saker åt din huvudman, vilket dock inte ingår i det formella godmanuppdraget). I mitt fall har jag även kontakt med upphandlad gruppbostad och är kopplad till vissa fritidsaktiviteter för huvudmannen. Nu för tiden hyr jag också bil för att träffa min huvudman, som också är min anhörige.

Hur ser åtagandet ut?
Mitt liv, fram tills nu, har inneburit en eller ett par timmars jobb per vecka för att hantera de rena åtagandena åt huvudmannen. Jag har även försökt att ta kontakt med alla de aktörer som kan utveckla sitt åtagande för huvudmän och gode män. Det senare arbetet har säkert tagit 5-10 timmar i veckan.

Jag beskriver, i en serie blogginlägg, att beskriva hur tillvaron kan se ut som god man. Beskrivningen baserar sig bara på mina personliga upplevelser, men jag försöker också lyssna in andras erfarenheter i takt med att jag lär mig mer.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man