Möjligt att få miljövänligt och snyggt schampo?

Jag har nyligen gjort om mitt badrum, så att det ser skinande rent och fräscht ut. För att få den extra lyxkänslan vill jag gärna också ha snygga förpackningar, som för schampo och balsam, på mina hyllor. Hittills har varumärket Barnängen passat min "schampo-image", som milt, okonstlat och snyggt, men stämmer inte längre överens med önskan att hålla mig med miljövänliga produkter.

Jag läste nyligen om boken Badskumt - gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg, skriven av författaren Katarina Johansson och kom i april i år. Hon menar bland annat att man kan tvätta håret med schampo med mildare tensider, som gör att man inte behöver balsam. Det är bland annat konserveringsmedlen i produkterna som är skadligt för naturen. Lyssna på hennes argumentation (drygt sex minuter):

P1-morgon den 18 april (sverigesradio.se)

Därefter hamnade jag i samvetskval och köpte för en dryg månad sedan i stället Naturelle schampo och balsam från Hardford. Nu har jag fått ett schampo och balsam med den samvetstyngda miljöfalken från Naturskyddsföreningen, men i fula förpackningar.

Eftersom jag vill kombinera estetik och miljövänlighet, kontaktade jag Henkel/Barnängen. I dag fick jag svaret, som såg ut så här: "Konserveringsmedel i kosmetiska produkter är något som vi som tillverkare behöver tillsätta för att produkterna inte skall fördärvas av mikroorganismer. Om det börjar växa mikroorganismer i produkterna finns det risk för konsumentens hälsa. Beroende på produktens sammansättning och användning väljer man olika system för konservering, det beror helt enkelt på vilka mikroorganismer man vill skydda emot och hur mycket och vilka näringsämnen som mikroorganismer vill ha som "föda". När det gäller Barnängens schampon är dessa konserverade med natriumbensoat. För balsamen gäller att de är konserverade med fenoxyetanol och metyparaben. Henkel anser att parabener är säkra att använda i kosmetiska produkter, se bifogad information.

Beträffande miljömärkning är Barnängens produkter inte märkta med Svanen eller Falken. Av affärsmässiga skäl kan jag inte berätta om vi inriktar vår produktutveckling mot det; det kommer att framgå först vid en eventuell lansering. Men Henkel arbetar på andra sätt med att utveckla hållbara produkter. Bland annat var Henkel ett av de första företagen inom gruppen för hållbar palmolja, (RSPO - Round Table of Sustainable Palm Oil), som är en vanlig ingrediens i kosmetik- och hygienprodukter. Om du vill veta mer om Henkels arbete med hållbarhet finns mera information på www.henkel.se."

För det första, jag uppskattar att Barnängen hörde av sig. Däremot känns det inte betryggande att företaget inte kan tala om när och om de kommer med mer miljövänliga alternativ. Visserligen nämner de att de arbetar hållbart med andra produkter, men jag vill se handling kring de varor jag själv köper. Barnängen bedömer själva att de har de lämpligaste konserveringsmedlen, som i mina ögon verkar vara tveksamma. Andra aktörer lyckas trots allt komma med mer miljövänliga alternativ.

Häromdagen tittade jag igen i Hemköps hyllor. Nu finns det snygga märket Såklart från Garant i både schampo och balsam. Båda följde med i korgen hem. Framöver kanske det bara blir schampot (om jag trivs med det), om jag nu lyckas avveckla mitt beroende av balsam på mitt torra hår. Än så länge håller jag mig också avvaktande mot Henkel och Barnängen, som håller mig i osäkerhet i min ambition att leva mer miljövänligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man