Öppet miljöbrev till Hemköp

Hej Hemköp!

Jag har just varit och handlat i er butik vid Odenplan i Stockholm. Där handlar jag ofta på kvällar och helger. Tyvärr är det svårt att lämna synpunkter i butiken eftersom chefen sällan är där när jag handlar. Hans personal, som oftast är schysst mot kunderna, har tyvärr mycket små miljökunskaper, så de kan sällan hjälpa mig. De har i stället bett mig att ringa honom på dagtid under veckodagarna när jag arbetar. Erbjudandet känns tyvärr inte tillräckligt lockande, så jag använder min lediga söndag för att skriva till er i stället.

Så här gick det till och så tänkte jag när jag handlade i dag:

- Hmm, behöver jag inte lite färska grönsaker? Utbudet ser ut att vara det gamla klassiska i grönsaksdiskar, där det är svårt att hitta ekologiska produkter. Den röda och gröna paprikan från Spanien ser god ut. Undrar vilken koldioxidbelastning jag utsätter världen för om jag köper denna produkt? Hur är den besprutad och hur påverkar besprutningen grundvattnet och den biologiska mångfalden i Spanien, som har mindre tuffa miljökrav än vi? Letar mer i fruktdisken, men hittar inget ekologiskt alternativ. Paprikan får - under lite vånda - gå ner i korgen.

- Bröd står näst på listan. Hemköp Odenplan har äntligen börjat samla det ekologiska brödet på hyllan högst upp till vänster. Det är ett plus. Där ligger dock allt ultranyttigt surdegsbröd i ekologisk tappning, som är tunnskuret för att man ska klara av att äta alla fullkornskärnor. Jag vill ha något lite godare. Hemköp har börjat ta in Saltås bröd, vilket är en positiv nyhet. Däremot är jag trött på att äta Saltås bröd eftersom det varit det enda ekologiska alternativet för mig sedan jag började äta miljöintegrerat för snart fyra år sedan. Jag kikar på limpan Fazer Harmoni, som visar att företaget stödjer SOS Barnbyar. Har just haft en greenwash-diskussion med Ben & Jerry på Facebook med anledning av "miljöglassen" Nordic Water Peace, som jag köpt på Hemköp och som personalen heller inte kunnat svara på hur den bidrar till att rädda Östersjön, och skrynklar på näsan. Dessutom vill inte Fazer, när jag twittrat dem, svara på varför de inte miljömärker sin choklad. Det blir Saltås fruktbröd - igen! Vet att jag måste hem och skriva brödet för hand (saknar utrymme för elektrisk brödskärare) innan jag kan frysa det. Det är ett pyssel att leva ensam ibland, när maten går åt så långsamt att ingen butikskedjan har planerat för sådana kunder.

- Teet är slut hemma, ser jag på listan. I tehyllan hittar jag egentligen bara ordinarie tesorter - utan csr-tänk. Däremot noterar jag att Hemköp har börjar markera ekologiska varor med små gröna skyltar, vilket är positivt. Hyllan längst ner (varför står ekologiskt produkter nästan alltid på de mest osynliga platserna i butiken?) finns ett utrymme för Kobs ekologiska Earl Grey, men teet är slut. Jag hittar ett påste med English Breakfast, men det gillar jag inte. Det som kvarstår är Twinnings ekologiska Earl Grey, även det i påse. Undrar snabbt varför jag ska behöva betala mer för dyrt påste därför att de har tagit in för lite ekologiskt i lösvikt. Dessutom är påste mer miljöbelastande än lösvikt genom påsarna i sig. Det blir ändå påste, som ofta är för starkt dessutom (om man inte doppar det snabbt i vattnet). Missnöjd känner jag mig ändå tvingad att köpa det.

- Värmeljus står på nästa rad på listan. Hittar två halvdana sorter, som båda saknar miljömärkning. Den minsta påsen - med det högsta styckpriset - går ner i korgen - jag har brist på utrymme i skåpen.

- I kyldisken köper jag Arlas gammeldags mjölk, som jag egentligen inte vill ha. Jag vill ha ekologisk röd mjölk. Hemköp Odenplan är visst för litet för att klara minsta Hemköp-standard, vilket gör att färre mejerisorter får plats. Det har chefen berättat en av de få gånger jag lyckats se honom. Jag har tagit upp frågan med en bekant, som tidigare varit chef för en ekologisk certifieringsorganisation. Hon föreslog över en lunch häromdagen att all röd mjölk borde vara ekologisk i så fall. Jag passade också på att ta tre liter ekologisk mild youghurt. Ganska ofta är den slut i hyllan i kyldisken, så man får passa på när den finns.

- Jag tog också en ost, som jag heller inte ville ha. Hemköp Odenplan har en ekologisk ost och den innehåller 10 procent fett. Jag vill ha mat som smakar som vanligt.

- Müsliinköpet var, som vanligt, en rysare. Hemköp har en ekologisk sort, Saltå, som smakar som hemtrampat loggolv. Jag har prövat både frukt och quinoa, nu finns bara frukt kvar. Hemsk och dammig smakupplevelse. Jag har mejlat Saltå utan att få svar. Någon gång kan det finnas en ekologisk basmüsli. Tjoho, här får jag själv förmånen att också jaga ekologisk frukt och ekologiska nötter, ställa mig i 20 minuter hemma och mixa ihop min egen müsli, diska mixerstav och skålar samt hälla ner innehållet i mina obefintliga burkar, som jag inte får plats i mina skåp.

- I fiskdisken hittar jag en krokfångad tonfisk. Den har jag också diskuterat med min bekant. Hon undrar varför Hemköp i så fall inte kan ta in sorter som är miljömärkta, vilket denna inte är. Hemköp har lovat att bara ta in miljömärkt fisk. I WWF:s fiskguide ryms bara krav- och msc-märkta bland de grönlistade tonfiskarna, även om krokfångning är bättre än nät, som är den vanliga metoden.

- Något sött till kaffet står också på listan. I den större godishyllan, med allt smågodis, finns inte en enda ekologisk godissort. Då blir det bara att vända om. Närmast kassan finns ett par chokladsorter med fair trade (gillar dock inte för mörk choklad, vilket detta ofta är). Marabou erbjuder vissa sorter med märkningen Green Forest Alliance. Är denna choklad acceptabel? En gammal vän som arbetar med biologisk mångfald säger att Green Forest Alliance är green wash. Helst vill jag ju ha Lindt eller Fazer. Ingen av dem miljömärker dock sin choklad, men skriver lovord om sitt csr-arbete på sina hemsidor. Vad gäller? Jag känner mig ytterst tveksam. Köper till sist en Marabou chokladkaka med green wash-stämpeln, men tycker egentligen att Marabou har för söt choklad.

Innan jag går ut hinner jag undra varför Hemköp inte använder personalen som csr-kommunikatörer. Det skulle även kunna hjälpa Hemköp att framstå som ett mer proaktivt och seriöst csr-företag. Så gör ju Lidl, i alla fall på Sveavägen i Stockholm! Dessutom skulle det kunna professionalisera rollen som butiksbiträde och kanske minska omsättningen på personalen. Tänk så praktiskt om jag som konsument skulle kunna fråga dem i stället för att kommunicera på detta besvärliga sätt.

P.S. Konsum Odenplan säljer mest ekologiskt i landet, så Hemköp borde ta upp kampen om de ekologiska kunderna!

Kommentarer

Axfood sa…
Hej Ulrika!

Först och främst vill jag tacka för att du tar dig tid att skriva till Hemköp om din syn på vår butik. Du är en väldigt viktig kund, eftersom du hjälper oss att bli bättre! För oss på Hemköp Odenplan är miljöarbete en viktig och prioriterad fråga men vi inser, efter att ha fått ditt brev, att vi måste bli bättre och jobba mer aktivt med det.

Jag gick själv ett varv i butiken direkt efter att jag läste ditt brev för att inventera vårt miljömärkta sortiment och jag kan bara hålla med dig, här brister vi på många avdelningar.

Jag ska nu gå igenom sortimentet avdelning för avdelning och se till att vi har minst ett ekologiskt alternativ i de avdelningar där möjlighet finns. Eftersom vi har en ganska liten butiksyta har vi fokuserat vårt erbjudande på det sortiment som våra kunder efterfrågar. Med andra ord är den feedback du ger oss oerhört viktig.

Jag ber om ursäkt för om jag har varit svår att få tag på. Om jag inte finns på plats nästa gång du handlar vore jag tacksam om du kan lämna dina kontaktuppgifter och vilken tid du vill att jag kontaktar dig. Jag vill väldigt gärna diskutera dina önskemål på vårt sortiment.

Vänliga hälsningar
Lars-Olov Jansson, butikschef Hemköp Odenplan
Tack, uppskattar ditt svar :-) Jag har nu fått veta av min bekant med erfarenhet av ekologisk certifiering att varorna ska vara certifierade för att vara okej. (Klart, hon kan tala i egen sak, men det kan också ligga en hel del i vad hon säger.) Det innebär att Lindts och Fazers vackra csr-rader på sina hemsidor inte håller. Marabous gröna groda (Green Forest Alliance) är tydligen också mer av en greenwash-märkning än en seriös miljömärkning.

Jag har full förståelse för att alla inte gillar eller vill betala extra för miljö eller fairtrade. Att utbudet finns för oss som vill köpa och leva hållbart är dock viktigt för mig. Att få handla nära, vilket er butik är för mig, bidrar också till ett bättre liv för mig som vill hinna med mycket annat och saknar bil. Mvh, Ulrika
Matilda sa…
Mycket intressant och tänkvärt inlägg!

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man