Falling Down och datorer

Efter minst ett års våndande, beslutade jag mig i slutet av sommaren för att köpa en ny hemdator. Nu var jag trött på sega datorer och gamla program. Dessutom hade jag tjänat lite pengar som konsult - och skulle unna mig något bra.

Till och från under våren har jag varit inne i olika butiker och kikat på datorer, men inte blivit klokare. En dag i början av augusti slog jag till. Nu blev det en bärbar Asus med Microsofts programvara 2010 och Photoshop. Jag sa särskilt till i butiken att det var viktigt att Outlook fungerade. Dessutom påtalade jag vikten av att ha kundsupport. - Jodå, det skulle finnas, sa kvinnan i kassan, och pekade på några telefonnummer på kvittot.

Flytta över gammal programvara
Så kom det lilla roliga med att flytta över den gamla programvaran till den nya datorn. Efter att ha försökt själv och misslyckats, sökt efter information på nätet och ringt Telia - trots att man inte får - fick jag tips om Telia Premium Support. Toppen, äntligen en tjänst - om än betaltjänst - som kunde hjälpa mig komma igång.

Själva överflytten med hjälp av Telia Premium Support gick efter omständigheterna utmärkt. Programvaran från 2002 hade dock annan kod och killen på supporten fick jobba som sjutton för att få över den. Inte hade jag en aning om att kompabiliteten hade försvunnit, vilket tydligen är väl känt i datorvärlden.

Kundsupport under min arbetstid
Efter någon vecka började dock Outlook strula. Varje gång jag skulle få igång programmet, behövde jag mata i produktnyckeln. Till sist påtalade datorn att jag inte hade licens. Vad göra? Jag letar upp kvittot, men inser att Microsoftsupporten bara är öppen på min ordinarie arbetstid.

Samtidigt bestämmer jag mig för att börja installera Photoshop. Jag har lovat bostadsföreningen och Bostadsrätterna att flytta över föreningens gamla webbplatsen till organisationens nya plattformen och behöver redigera bilder. Jag slänger in cd-skivan, men ingenting händer. Jag börjar surfa efter information, men förstår fortfarande inte hur jag ska få igång skivan. Jag letar upp kvittot och ser att jag ska kontakta Canon. Jag prövar ringa, men det är också bara öppet på min ordinarie arbetstid. Jag börjar surfa, men hittar ingen information. Till sist kommer jag i kontakt med en chatt med en artig it-indier som svarar snällt, men som inte kan ge besked. Jag kan få ringa, men bara om jag bor i USA. Någon dag senare ringer jag till Canon från jobbet. Där får jag en sur kommentar att jag borde ha ringt till Adobe. Om detta står ingenting på mitt kvitto.

Jag ringer till Sibas huvudkontor i Helsingborg och får telefonnummer till Adobe. Telefonnumret visar sig gå till en digital svarare, som kräver mig på en aktiveringskod. Jag har tyvärr bara en seriekod.

Jag behöver också få över mitt Vismaprogram för min ekonomiredovisning från tiden när jag var konsult. Efter mycket letande på nätet, förstår jag ungefär vad jag ska göra, men programmet tar inte upp informationen som jag flyttat med mycket möda från den gamla datorn. Jag mejlar till Visma, som skickar över en uppdaterad version av programmet. En vecka senare laddar jag ner exe-filen och försöker få igång den. Men icke, den tar fortfarande inte mina verifikat från tidigare bokföring.

Oförstående servicepersonal
I fredags tog jag ledigt från jobbet för att få igång min hemdator. Jag ringer till Microsoft, som inte kan svara på hur jag får i gång min Outlook. De behöver ett arbetsdygn på sig för att kunna ge besked. Jag får också ärendenumret "om de inte skulle höra av sig". Jag blir kraftigt irriterad och menar på att jag inte kan ta ledigt från jobbet en gång till för att gå igång min dator. Hemdatorn kan jag heller inte ta med mig till jobbet eftersom man inte får koppla upp sin hemdator på arbetet. Kanske kan jag surfa på deras gästnätverk, så duktig är jag dock inte.

Jag ringer också till Adobe, som tycker att jag är dum som inte förstår hur jag får igång skivan. Så klart ska jag gå in i Utforskaren, leta upp skivan, klicka mig ner till rätt fil och köra igång den. Inget av detta eller vad som är "rätt fil" står ihop med de cd-skivor som jag har köpt för 1 000 kronor. Jag laddar ner en cd-skiva, men får sedan inte i gång de andra. Jag ringer igen. Nu förstår jag att jag inte förstått igen. Så klart är skiva 2 en demoskiva och skiva nummer 3 behöver jag inte alls ha. Inget av detta kan jag läsa mig till.

Jag ringer till Asus för att be dem ta bort två rutor som kommer upp varje gång jag startar datorn. Telia Premium Support har försökt ta bort dessa, men tydligen misslyckats. Asus ber mig installera om hårddisken. Jag lackar till - och säger att jag knappast ska behöva göra detta när jag köper en ny dator. De säger då till mig att ta med mig datorn till den Siba-affär där jag köpt den. Jag känner oro för att de i så fall måste tömma alla program jag mödosamt laddat upp.

Jag ringer till Visma och får hjälp mot specialbetalning eftersom mitt serviceavtal har gått ut till mitt ekonomiredovisningssystem. Tydligen var länken felaktig som jag fått en vecka tidigare. En fjärrhjälp tar över min dator och installerar den rätta - och får igång programmet.

Svårighet att förstå Sibapersonalen
Två dagar senare tar jag med mig datorn till Siba för att få igång Outlook. Då har jag hunnit få ett mejlsvar från Siba-affären, dit jag också vänt mig. Jag tar med mig produktnyckel, kvitto, dator och datorsladdar i en gammal datorväska, som jag letar fram. Service har stängt fastän det verkar öppet på hemsidan. Jag får prata med en säljare. Han menar på att den produktnyckel jag fått inte ingått i köpet. Den följde bara med. Vad jag skulle ha gjort var att flytta över den tidigare produktnyckeln till den nya datorn. Den tidigare produktnyckeln och min gamla dator har jag hemma. Och hur den tidigare ser ut, har jag ingen aning om. Brorsan hjälpte mig med installationen från någon gammal skiva han hade - och nu bor han utomlands.

I samband med allt detta får jag spel på säljaren. Jag säger till honom att han bara ska se till att det funkar. Jag skiter i vilket. Här har jag köpt en dyr dator och hållit på att mecka med den varje helg i två månader utan att få allt på plats. Han vill då inte hjälpa mig för att jag är så otrevlig. Jag säger att han inte förstår mitt perspektiv som kund, vilket heller de andra datakillarna har gjort, och att jag bara inte orkar längre. Jag är på väg att ta fram mitt maskingevär - som jag så klart inte har - och köra en Michael Douglas i filmen Falling Down.

Jag lugnar ner mig och biter ihop. Känner hur min aggressivitet har gått över i passiv uppgivenhet. Siba-killen tinar långsamt upp och blir till sist vänlig.

Nu har killen på Siba och jag bestämt att jag tar med mig mina två datorer, mina två produktnycklar, mina två datorsladdar och mitt kvitto, så kommer han att hjälpa mig nästa söndag. Överföringen kommer att ta en halvtimme om gudarna vill. De två hopplösa rutorna som dyker upp från Asus varje gång får jag nog leva med. Och hur jag ska få bort antivirusprogrammet Mac någonting, som jag inte vill ha, men som stängit påminner mig om att jag borde köpa det, har jag heller inte lyckats lista ut. Och jag måste få igång min gamla dator och plocka ut mina e-postgrupper, som inte lyckades följa med i överflytten, så fort jag får i gång e-posten. Och så vet jag fortfarande inte hur jag lägger in födelsedagar i iPhone.

Datorstress
Så om jag har tur, kommer min nya dator att fungera som tänkt efter 2,5 månad - och många timmars stress, slit och huvudbry. I samband med det har jag också köpt en ny privat mobil och med den har jag också haft svårigheter. Om jag har tur, så har det sista problemet löst sig i dag när jag fick hjälp att installera 12 månaders gratis Spotify, som följde med vid köpet. Häromdagen fick jag hjälp att kunna skicka iväg e-post när jag har wifin i gång, vilket tidigare inte fungerade. Mejlen gick bara att skicka iväg när endast 3G-uppkopplingen var på. Telia lade direkt skulden på mig att jag skrivit in fel uppgifter, men efter en längre diskussion visade sig problemet bero på en kommunikationsmiss mellan Apple och Telia. Suck!

Nu undrar jag bara: Vad gör alla andra som behöver få i gång sina datorer och telefoner? Konstigt att inte fler får spel och kanske till och med gör en Michael Douglas mot någon datorsupport i slutänden.

Kommentarer

Hmmm... SIBA... Visserligen ett familjeföretag från Göteborg men inte skulle jag köpa en dator ifrån dem!

Själv kör jag på en drygt 4 år gammal Fujitsu Siemens med en AMD Turion processor, 64 bitar med två kärnor som fungerar utmärkt! Inköpt på Inet

Använder så gott som samtliga av Googles tjänster och Open Office. Administrerar från denna burk en webbplats som ligger på One.com utan några problem. Mobilt bredband från Tele2 mm. Det enda jag kan klaga på är att datorns fläkt låter lite ansträngd och att det nog snart är dags att köpa en ny extern hårddisk på typ 2Tb

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man