Nyföretagare flyttar in i kontorshotell?

Hur ställer man om från att vara anställd till att vara egenföretagare? I höstas var jag visstidsanställd i väletablerade landstinget. Sedan nyår är jag egenföretagare på heltid. I höstas hade jag skrivbord, telefon, arbetskamrater och en arbetsplats att gå till. Nu står man helt på egna ben. Under de första veckorna har jag därför nätverkat flitigt, slipat på affärsidé, ordnat med bra plats för datorn hemma så att jag inte får musarm.

Vattentäta skott
Jag har också funderat på hur samhället har tänkt sig att skarven ska bli så smärtfri som möjligt mellan anställning och egenföretagande. Vi kommer nämligen att behöva mer av den sistnämnda varan i takt med att vi får en allt mer flexibel arbetmarknad. Nu verkar dock de statliga systemen vara närapå vattentäta mellan de två formerna för arbete. För någon vecka sedan besökte jag Arbetsförmedlingen för att höra om a-kasseregler och företagande. Där satt ett gäng flitiga personer framför sina datorer och sökte jobb. Det var alldeles tyst. Själv undrade jag varför det inte fanns någon idéhörna, där man kunde träffas och spåna på nya idéer - om man nu inte skulle få något nytt jobb eller kanske till och med komma på att man vill egenföretaga. Tänk om Nyföretagarcentrum hade legat vägg i vägg - med gemensamt fik emellan för att bygga broar.

Var ska man sitta?
Nu så ska jag försöka hitta någonstans att sitta. Att hitta en arbetsförmedling på nätet var inte så svårt. (Fick dock hjälp av sakkunnig via Twitter, så det var kanske inte så enkelt.) Det känns dock inte lika självklart att hitta någonstans att sitta som egenföretagare. Genom vänner och bekanta har jag lyssnat runt.

Mitt första besök gjorde jag hos The Hub på Riddargatan i Stockholm. Jättehäftigt ställe! Socialt, trevligt och mysigt. Jag hade en värd som guidade runt mig. Klockan tre fick jag vara med och fika. Lite krångligt att ta sig upp om någon har behov av tillgänglighet. Man kan boka upp sig för så många timmar i veckan som man vill ha. Nu är det bara kostnaden som jag måste ta ställning till.

Mitt andra besök har jag gjort hos Hotspots i Farsta. Där har Atrium Ljungberg ordnat fräscha och ljusa lokaler med milsvid utsikt i Farsta centrum. Enkelt, nära tunnelbanan. Stockholms stad stöttar så att Drivhuset är där två dagar i veckan och coachar ovana egenföretagare med sina affärsidéer. Suverän tanke och ambition! Jag fick egen coachning, som jag kände mig mycket nöjd med. Än kändes dock företagshotellet inte så "inbott". Jag gillar förmiddags- och eftermiddagsfikor, förutom gemensamma luncher, så jag tankar energi och bollar idéer. Priset är något lägre än på The Hub.

I morgon ska jag försöka ordna tid hos Kolonien i Telefonplan. Där var jag för ett par år sedan. Väldigt prisvärt! Då var de ganska nystartade och jag tyckte lokalerna låg för långt bort. Det verkade ändå hemtrevligt och så hade de gemensam fredagsfika varje vecka. En gång i månaden bjöd de in sina nätverk för gemensamt mingel. Här sitter mycket grafiska formgivare med flera från Konstfack i närheten. Tidigare hade de även ambitionen att bjuda in fler företag för att öka kontaktytorna och affärsnyttan. Nu verkar det finnas massor av företag där.

På torsdag ska jag luncha med en person som sitter i ytterligare ett kontorshotell centralt i Stockholm. Det ska bli kul att höra vad han har att säga.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man