Är hållbara bankplaceringar möjligt?

Hur gör man när man tappat lust för banken? Sin gamla trogna, konservativa bank som man tjatat på i många år för att de ska tänka nytt. Det handlar såväl om pr, marknadsföring som etiska placeringar. Samtidigt är banken kundnära och har alltid gjort ansvarsfulla placeringar för mig som kunder.

Etiska pensionsplaceringar i företaget
Hösten 2011 startade jag mitt företag, Ehrensvärd Media & Kommunikation. I bagaget hade jag med mig bland annat en ungdomdomstid som fältbiolog samt två år med miljöfrågor, fem år med arbetsmiljöfrågor och två år med handikappfrågor från Regeringskansliet. Efter det vet man att förändringar kommer först när en fråga är integrerad i ordinarie verksamhet i stället för att vara sidvagn. Arbetsmiljön måste vara integrerad i ett systematiskt arbetsmiljöarbete, miljöfrågorna i ett miljöledningssystem och handikappfrågorna i en policy kring tillgänglighet.

Jag ville därför ställa krav på hållbara placeringar för mitt pensionssparande i företaget. Ställer jag krav som kund, blir företagen tvungna att rätta sig - eller så får de se sig om efter nya kunder. Handelsbanken kunde hösten 2011 bara hjälpa mig med csr-placeringar som håller sig till globala standarder och konventioner. Eftersom min rådgivare inte kunde frågorna så bra, fick jag tips med obegripliga förkortningar och för mig okända standarder ur olika placeringskataloger hur jag kunde placera mina pengar. Framför allt skulle det handla om företag som inte placerade i vapen, alkohol och porrindustri. Jag ville något mer. Jag vill ha ett placeringsföretag som aktivt tar ställning och säger i från i vardagen. Efter några turer började jag pensionsspara i Folksam. Dem har jag fått förtroende för genom Carina Lundberg Markow, som ofta kommunicerar aktivt ägarskap ur ett hållbarhetsperspektiv.

Etiska fondplaceringar privat
Sedan mötet om min pension har det gått 1,5 år. Fortfarande har jag kvar Handelsbanken som bank, men har inte pratat med dem sedan sist. Annars brukar jag träffa dem årligen för att gå igenom mitt privata sparande och mina privata placeringar. Jag har bara känt en olust att ställa tuffare krav. I förra veckan blev det slutligen dags. Jag tog ett ordentligt samtal med min rådgivare om mitt behov att prata placeringar ur ett hållbarhetsperspektiv. Framför allt handlar det om fonder, men det skulle också kunna röra sig om aktier. Han hänvisade mig då till en man på huvudkontoret, som arbetade med etiska indexfonder. Han kunde inte svara på mina frågor och visste heller inte vad csr - företagens sociala ansvar - betydde. Jag kontaktade då mitt bankkontor på nytt, som svarade mycket intetsägande och hänvisade till ytterligare en person på huvudkontoret. Efter det kände jag mig rejält uppretad. Här vill jag träffa en lokal rådgivare som kan diskutera csr-placeringar på ett aktivt sätt - och det verkade vara omöjligt i denna jättebank.

Kanske går det vägen...
I dag har jag pratat med Elisabet Jamal Bergström, Head of Communications, Savings & Asset Management på Handelsbankens huvudkontor. Äntligen har jag fått kontakt med någon som är intresserad av och förstår vad jag vill. Banken verkar driva ett aktivt arbete sedan fyra år genom fondförvaltarna med att integrera hållbarhetsperspektivet i sina placering. Ändå håller banken hårt på att hålla sig till endast till globala standarder och konventioner. Det känns inte helt bra. Det finns nämligen ytterligare en risk, dvs. att man utsätter människor och miljö genom att investera i verksamheter med en laglig, men för svag csr-profil. Det sistnämnda sa jag inte till banken utan hittade formuleringen först efteråt. Däremot lyfte jag fram Folksams Carina Lundberg Markow som ett exempel på den typen av aktiva placering som jag vill komma åt. Elisabet ska nu i alla fall försöka hjälpa mig hitta en placerare i banken som är intresserad av csr-frågor. Jag känner mig mycket nyfiken på hur det ska gå. Får se om jag får tillbaka lusten för min bank nu.

Självklart kan jag också kunna byta bank. Både SEB och Swedbank har erbjudit sig att diskutera csr-frågor. Nya bankkonton under ett räkenskapsår förenklar dock inte tillvaron för mig som egenföretagare.

Vad är viktigt för dig när du placerar pengar? Hur står avkastning mot andra parametrar hos företagen?

Kommentarer

Avkastningen skall ge stabila arbetstillfällen i Sverige, gärna i glesbygd eftersom jag tycker att hela landet skall leva och inte enbart "innanför tullarna". Det finns faktisk en värld där utanför, bortanför Stureplans horisont!

Eller för att vara lite mer konkret. Har elavtal med Skellefteå Kraft, ett gammalt stabilt och välskött kommunalt kraftbolag som inte bara investerat i vattenkraft i glesbygd utan numera även i vindkraft. Kanske inte det billigaste bolaget men ändå mycket konkurrenskraftiga priser!

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man