Miljörummet i brf invigs

Mitt projekt för bättre återvinning i bostadsrättsföreningens soprum i Vasastan i Stockholm har fortsatt. Om allt går som tänkt, så ska det nyinvigda miljörummet nu fungera. Mina tidigare beskrivningar av hur arbetet fortskridit framgår av tidigare blogginlägg.

Nytt kärl
Hans Andersson Recycling har nu bytt ut kärlet för wellpapp till en blandad fraktion för wellpapp och pappersförpackningar. Eftersom Förpacknings- och tidningsindustrin (FTI) inte hade en sådan fraktion för sina dekaler, har jag på nytt behövt be Hans Andersson om en sådan dekal. Hans Andersson saknar i dagsläget dekaler till sina fraktioner.

Nya dekaler
Jag har även fått de dekaler till sorteringskärlen i soprummet som FTI har skickat. (Blev en längre vänteperiod innan jag fick dem eftersom deras växelsystem kraschat och min beställning då raderades, vilket jag behövde spåra upp.) FTI har dekaler som fungerade för flertalet fraktioner (kärl för sortering). När jag fick dekalerna, visade det sig att FTI:s dekal för pappersförpackningar fungerade även för den blandade fraktionen för wellpapp och pappersförpackningar. Tydligen har Hans Andersson och FTI inte samma definition av hur fraktionerna ska sorteras. Eftersom FTI inte hämtar matavfall, elavfall m.m., hade jag behövt beställa dessa dekaler från Stockholms stad, där Sita hämtar för stadens räkning, och Hans Andersson, som hämtar elavfall, lågenergilampor och batterier. Tack och lov hade våra kärl redan dekaler på dessa kärl. Några av dekalerna i soprummet börjar dock vittra sönder, men nu vet jag i alla fall hos vilka aktörer jag kan beställa dem. - Dekalerna har jag satt upp på kärlen efter att ha rengjort med bensin och papperstrasa.

Nya skyltar
Jag har hämtat ut en skylt från Posten till matavfallssorteringen. Sita, som vi beställt och betalat skylten av, hämtar matavfallet för Stockholms stads räkning. Eftersom Sita trodde att jag var klassisk fastighetsskötare när jag beställde skylten, ansåg de också att jag hade uppsättningsanordningar för skylten. Jag blev irriterad och började argumentera. En morgon någon vecka senare gav jag dock mentalt upp - och cyklade iväg till Tools, en hantverkarbutik några kvarter bort. Jag köpte en rulle monteringstejp, vilken jag inte visste existerade som produkt. Nu är det inga problem att sätta upp skyltar framöver. Fakturan har jag - efter eget utlägg - lämnat till styrelsen. - I soprummet finns nu två skyltar för matavfallssortering. En kortfattat med bild från Sita och en mer noggrann, men svårare information att ta till sig från Stockholms stad. Själv känner jag mig inte övertygad om att de två aktörerna har samma bild av vad som ska rymmas i matavfallssorteringen.

Den matavfallsinformation till bostadsrättsföreningens 30 medlemmar som jag beställt från Stockholms stad kom aldrig. Jag skrev då ut informationen på mitt kontorshotell. Därefter behöver jag cleara kostnaderna mellan mitt företag, som kontorshotellet debiterar för utskrifterna, och mitt privata konto. Fakturan har jag lämnat till styrelsen.

Nu ett miljörum
Jag har beställt en aluminiumskylt med texten "Miljörum" från Systemtext, ett företag som jag hittade på nätet. Först var jag tvungen att registrera mig hos företaget för ett godkännande innan jag kunde börja handla. Därefter har jag tagit ner den tidigare skylten "Grovsoprum" och satt upp den nya på vår dörr mot gatan. Skyltbytet kändes viktigt för att signalera till medlemmarna att de inte längre kan slänga grovsopor i föreningens återvinningsrum. På skylten finns också en grön symbol med pilar i en cirkel, vilken förtydligar tankarna om återvinning.

Ny information till medlemmarna
Jag har uppdaterat brevet till medlemmarna och lämnat det till alla medlemmarna ihop med Stockholms stads matavfallsinformation och Hans Anderssons broschyr om återvinning. (Jag noterade samtidigt att varken Stockholms stads eller Hans Anderssons broschyr om återvinning rymmer någon information om hur man hanterar matavfall.) Brevet har jag även satt upp på insidan av dörren till miljörummet. Jag har även förtydligat med särskild information hur medlemmarna ska hantera grovavfall och miljöfarligt avfall, som föreningen inte hanterar. Bra webbinformation kan aldrig ersätta behovet av information på plats när medlemmarna väl är i miljörummet.

Taxi fungerar
Jag har också varit i kontakt med Taxi Stockholm för att höra om man kan anlita företaget för att köra iväg sitt grovavfall eller miljöfarliga avfall till de återvinningspunkter som finns. Det är knappast möjligt att låta en halvfull färghink dunsa mot benen när du ska delvis gå, delvis ta bussen den dryga kilometern till återvinningsstationen för miljöfarligt avfall. Taxibolaget säger att det är helt okej - under förutsättning att du packar ditt grovavfall väl och ser till att ingenting läcker ut i bilen. Resenären måste dock säga till taxibolaget i förväg att hen ska transportera sådant avfall i bilen. - Tidigare har jag ringt Taxi Stockholm i ärendet när jag behövt få hjälp med grovavfall till vår tidigare närbelägna återvinningscentral, som är stängd sedan något år. Taxibolaget har då varit måttligt behjäpligt.

För er som inte bor i Stockholms innerstad kan jag nämna att det finns en parkeringsplats på 29 boenden i mina kvarter (har jag hört). Har du bil, ställer du den på gatan och betalar ett par hundra per månad för en boendeparkering. Ofta får du köra i cirka 20 minuter innan du hittar en parkeringsplats. Glömmer du bilen för den veckovisa städnatten, får du grova böter och bilen ivägtransporterad. Köper du plats i ett parkeringsgarage, kostar det mellan 1 500-2 000 kronor per månad. Du kan också få gå upp till 10 minuter för att komma till bilen. Däremot fungerar kollektivtrafiken utmärkt - och den närbelägna tunnelbanan går ungefär varannan minut.

Årsstämma finalen
I kväll har min bostadsrättsförening årsstämma. Jag har bett de medlemmar som misstycker till ovanstående upplägg på miljörum att lämna synpunkter då. Jag har konstaterat att visst träavfall, som ingen aktör hämtar, står kvar i miljörummet trots tydligare och mer riktad information. Just nu är det den enda återstående huvudvärken. Nu håller jag tummarna för att det nya systemet för återvinning fungerar!

Kommentarer

Som jag nogo tidigare skrivit: ALLA bor INTE i Sthlms innerstad och har då heller INTE tillgång till den av samhället kraftigt subventionerade trafiken utan får lita till egna resurser i form av den egna bilen.

Tyvärr har dock de som "bestämmer" ett väldigt ensidigt perspektiv präglat av just de lokala specifika förhållandena i Sthlms innerstad....

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man