Klimatbantare närmar sig målet

Som nyårslöfte 2007/2008 bestämde jag mig för att börja klimatbanta. Jag hade fått allt för dåliga resultat i DN:s test om personlig klimatpåverkan som avslutade tidningens följetong om klimatfrågor hösten 2007. Nu skulle jag sätta upp ett personligt mål för att minska min klimatbelastning. Målet blev tre ton koldioxid per år, exklusive offentlig konsumtion. Kändes lagom tufft. Klart under Medelsvenssons snitt på 8 ton, men som ändå ger utrymme för en livskvalitet. Inspiration fick jag från projektet "One ton life", som familjen Lindell genomfört för Vattenfalls räkning. Min förbrukning mäter jag genom Klimatkontot, som IVL Svenska Miljöinstitutet har tagit fram.

I början gick det trögt att klimatbanta. Jag hade börjat lägga mig till med en allt schysstare livsstil med karriären och åren, men tyckte att det kändes okej eftersom jag lämnade in gamla kläder till Myrorna och regelbundet gick till återvinningsstationen. Frågorna i klimatkontot kändes också ovana, vilket gjorde det svårt att svara rätt. Vet man alla gånger vilken typ av grönsaker som man lägger på tallriken? Eller hur många timmar snabbfärja man åker per år? Den mätningen gav mig ungefär 10 ton koldioxid i utsläpp, vilket var för mycket för mitt mål och min självbild.

Därefter har jag mätt mitt klimatkonto ungefär en gång per år - och justerat min livsföring. Successivt har jag därefter kunnat justera mitt utsläpp. När jag mätte för ungefär en månad sedan, låg jag på 3,1 ton. En minskning med 1,1 ton jämfört med i fjol. Det kändes jättehäftigt, men också förpliktigande! Om jag har mätt exakt över tid, tycker jag inte är huvudsaken. Det viktiga är att jag har blivit medveten om hur jag lever - och att jag framgångsrikt har försökt ändra min livsföring.

Vad har jag i stort gjort de senaste dryga fem åren? Nedan försöker jag ge en kort sammanfattning utifrån Klimatkontots sätt att mäta klimatpåverkan. Till det har jag försökt lägga på ekologiska och sociala krav för att minska min påverkan som rör miljömålen och bristfälliga arbetsvillkor.

Boende
Jag har energisolerat alla mina fönster i lägenheten. Tyvärr har jag direktverkande el, men har valt den miljömärkt. Egen elproduktion har jag fått rekommenderat att strunta i efter tips från samtal med expert på Vattenfall. Rätt eller fel, vet jag tyvärr inte! Jag är energimedveten; släcker lampor, vädrar effektivt, duschar kort och har snålspolande kranar. Jag skulle kunna sänka värmen när jag reser bort. Jag saknar fritidshus.

Resor
Jag har varken bil eller är med i någon bilpool. Trivs att kunna se ut när jag åker, vilket jag ofta kan med buss och lokaltåg. Försöker samtidigt ta t-banan oftast möjligast. Jag åker sällan långdistansbuss. Jag flyger sällan och klimatkompenserar då alltid (vilket inte går att ta med i klimatberäkningarna). Försöker att ha som mål att flyga högst en gång per år. Semestrar mer i Sverige nu - och tar då oftast tåget. Jag åker Finlandsfärjan 1-2 gånger per år. Gotlandsfärjan, som är snabbfärja, tar jag till Almedalen. När jag åker båt i Stockholms skärgård, försöker jag undvika snabbfärjorna. Jag saknar fritidsbåt och motorcykel.

Mat
Jag försöker minimera mitt matavfall, såväl på restaurang som hemma. Jag har gått över till 50 procent vegetarisk kost. Protein får jag i mig främst genom quorn och baljväxter. När jag äter kött, fokuserar jag främst på kyckling. Nötkött, som är favoriten, hamnar på tallriken cirka en gång i veckan. Kan jag, äter jag Krav-märkt. Jag försöker också minska mängden kött till måltiden. Försöker hålla mig till tallriksmodellen. Fisk äter jag ett par gånger i veckan. Alltid grönlistad fisk. Jag fokuserar på att äta säsongsanpassad frukt och grönsaker, helst Krav-märkta. Ofta äter jag fryst mat för att minska matavfallet. Tror dock att experterna inte är eniga om färskt eller fruset är bäst ur miljösynpunkt. Bland de färska grönsakerna fokuserar jag på morötter och kål (vitkål, broccoli, brysselkål). Har viktat upp för rotfrukter. Godis, glass och vin gillar jag ju. Fokuserar på Krav och eko. Kaffe och te dricker jag också. Även här Krav och eko. Håller mig till Krav-märkta mejeriprodukter. Miljövänligt bröd är normalt sett hopplöst att få tag på, tyvärr. Jag har viktat upp min konsumtion av potatis, helst ekologisk, och äter mindre ris.

Övrigt
Jag har köper numera sällan nya kläder. De jag köper är i första hand på second hand. I andra hand köper jag kläder i bambu eller hampa. Några plagg är i ekobomull. Jag har nästan slutat köpa kläder i konventionell bomull. Om jag får möjlighet, köper jag gärna kläder tillverkade med återvunnen tråd (reyarning). Skokontot är lågt. Beror på att jag inte vill stödja diktaturer - och utbudet blir därför litet. Jag köper bara miljömärkt tvål, schampo och balsam. Inbillar mig att HTH:s hudkräm är miljömärkt, vilket inte visade sig stämma. Sminkar mig oftast bara med mascara, vilket ger låga poäng. Har köpt kvalitetsmöbler, så det förbrukningskontot är lågt. Jag saknar djur; därmed ingen djurmat. Den tidning jag prenumererar på, DN+, har jag bara i digital form. Hemelektroniken kan svida ibland ur klimat- och miljösynpunkt. Ny tv med bästa energivärde, dator, surfplatta och mobil. Jag försöker ställa miljö- och energikrav vid inköp. Ska försöka att inte byta elektronik i onödan. Jag återvinner så mycket som jag kan. Ofärgat glas, färgat glas, papper/kartong, tidningar, metall, plast, batterier, lågenergilampor, matavfall.

Vilket bör bli mitt nästa mål? Hur tänker du kring klimat och miljö i din konsumtion? Finns det något området som jag kan eller bör utmana mig på? Hör gärna av dig här eller på Twitter, @ulrikacsr.

Efterord
Den 28 april 2015 kan jag glädjas åt att Telge Energi ger möjligheten till fler att klimat- eller koldioxidbanta. Samma sak, men olika namn. Pröva, du med!

Kommentarer

Att "springa" och "hänga" på Sthlms nattklubbar och andra nöjesetablissemang kring Stureplan torde inte vara speciellt "klimatsmart"... :p
Anonym sa…
Fantastiskt att du har lyckats komma ner så lågt Ulrika! Jag och min familj har inte lyckats lika bra. Vi var med i ett "Ekopilotprojekt" och minskade våra klimatutsläpp med 11%. Men det går nog att komma ännu lägre över tid.

Till Bengt: att hänga på Stureplan är det mest klimatsmarta man kan göra jämfört med vad man annars skulle kunna roa sig med för samma summa pengar t.ex. handla grejer eller resa till landet, allt enligt boken: Konsumera mera - dyrköpt lycka
Bengt! Mitt syfte är att leva mitt vanliga liv på ett klimatsmart sätt. För ett halvår sedan frågade jag om Fairtrade-märkt vin på Tures, Sturegallerians vinbar. Servitören kände inte till märkningen, men blev överlycklig när jag förklarade vad den gick ut på. Jag tror mer på att få in ett miljö- och rättvisetänkande på bred front än att fortsätta frälsa de redan invigda.

Tack, Miljöpiloterna för trevlig uppmuntran :-) Jag försöker växla om min konsumtion från produkter till tjänster. Mindre nya grejer och långa resor. Mer restaurangbesök, konstupplevelser och en trevligare vardag på hemmaplan.
Vill också passa på att credda er för egen "miljöresa", Miljöpiloterna! Vilka har varit era intressantaste upplevelser och iakttagelser?
Stureplan ger mig dessvärre inte några andra "upplevelser" än typ "sura uppstötningar" av den ängsliga trendmedvetenheten och överspända kaxigheten som måste visas upp genom en stor mängd diverse dyrbara attribut vilken ju i sig inte är speciellt "klimatsmart".. ;-)

Det HÄR ÄR dock upplevelser! :-D

http://www.youtube.com/watch?v=LzbDCBpPIek

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man