Hur betalar jag i kollektivtrafiken?

Att åka med kollektivtrafik har flera goda aspekter. Miljö, trafiksäkerhet och ekonomi är några av dem. På Almedalen 2012 fick jag - till min glädje - se att trafikaktörerna har satt ett mål att fördubbla kollektivtrafiken. Nu följer jag - med intresse - hur vi alla kan bidra till fler vill åka kollektivt.

I går kväll tog jag - efter en musikkväll med goda vänner - Spårväg City från Berwaldhallen till Gallerian i Stockholm. När konduktören skulle ta betalt, tog han fram en ny grå kortläsare. "Äntligen", tänkte jag. "Nu kan SL ta betalt av dem som använder reskassan på lokalbanorna". Döm om min förvåning när den nya kortläsaren inte kunde ta betalt via reskassan. "När ska den börja fungera", undrar jag. "Det vet jag inte. Fråga SL."

Svårt att ta betalt
Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, som har SL som en av sina varumärken, har haft en rad utmaningar att ta betalt av sina kunder senaste året. En krånglande ny sms-biljett ihop med utrullningen av reskassan. Reskassan, som ersatt den tidigare pappersremsan, ställer skärpta krav på kortläsarna. Utmaningen verkar vara störst på lokalbanor, som Roslagsbanan, Saltsjöbanan och spårvagnslinjerna, samt när SL-värdar släpper in resenärer via bussarnas bakdörrar.

När SL Access - kortsystemet i Stockholms kollektivtrafik - togs fram för 15 år sedan, togs samtidigt en grå kortläsare fram. Kortläsaren var tung och ersattes av det populära blåbäret, se bild. Blåbäret kan bara läsa av månadskorten, men kan inte ta betalt av resenärer som har reskassa.


Reskassans funktionalitet har blivit mer aktuell i år eftersom pappersremsan slutade säljas den 31 mars och blev ogiltig den 31 augusti. För att kunna ta betalt av dem som åker med reskassan, blev SL-personalen tvungen att gå tillbaka till den tunga, grå läsaren. Efter en kort tid dömdes läsaren ut av Arbetsmiljöverket och SL-personalen fick gå tillbaka till blåbäret. Problemet var nu att landstinget inte fick betalt eftersom blåbären inte kan ta betalt för reskassa. Många av dem var dessutom var trasiga.

Fortsatt svårt med lokalbanorna
Nyligen berättade en vän - med reskassa - att hon betalt 25 kronor under två månaders arbetsresor med Roslagsbanan från Täby till Stockholm under hösten. När jag frågade på lokalbanan, fick jag beskedet att en ny läsare skulle släppas i oktober.

I går fick jag alltså möta den nya, grå läsaren på Spårväg City. Inte heller den kunde ta betalt med reskassan. Enligt konduktören var den inte färdigprogrammerad. Han saknade information om när läsaren skulle kunna ta betalt. Landstingets entreprenör Arriva kunde inte tydliggöra för mig vem som ansvarar för resan, "Fråga SL".

Jag kunde inte låta bli att fundera på:
- Hur ser Stockholms läns landsting på sitt SL-varumärke?
- Hur vill landstinget konkret arbeta för att höja kollektivtrafikens attraktivitet?
- Hur ska landstinget få in nödvändiga resurser för att stärka kollektivtrafiken?

P.S. Söndagen den 10 november fick jag besked att den nya, grå läsaren är en av fyra som är ute för test i SL-trafiken. Jag önskar landstingets trafikförvaltning all lycka till! Ju enklare rese- och betalsystem och ju mer pengar som landstinget kan få in, desto bättre kollektivtrafik och nöjda resenärer får vi.

Kommentarer

Bengt sa…
Välkommen du nya sköna värld med sina "fantastiska" biljettsyste i kollektivtrafiken!

Här i Gbg fick vi efter 7 sorger och åtta bedrövelser "äntligen" ta del av det nya biljettsystemet som man varit ända borta i Australien och "studerat".. Huruvida det var någon "fri bar" är dock obekant..

Nåväl! För dem som åker på "periodkort" och bara åker inom "sin" zon så fugnerar det hyfsat men åker man på kontoladdning så gäller det att hålla tungan rätt i mun! ;) Åker man över en zongräns skall man trycka på + och sedan INTE glömma att återigen visa sitt lilla blå plastkort för kortläsaren innan man stiger av för annars så kan man åka på att betala för hela vägen till slutdestinationen för tåget eller bussen. Stiger du på tåget på Gbg c för att åka till Stenungsund så måste du först trycka på +-knappen och sedan INTE glömma att åter visa upp ditt lilla blå kort när du stiger av i Stenungsund för annars så får du betala för hekla vägen upp till Strömstad..

Allt hänger dock på att fodonets egna interna GPS VET var fordonet befinner sig och inte har "hakat upp" sig och fortfarande befinner sig i en annan zon. En zon är "i princip" en kommun men undantag förekommer.

Något "kvitto" på din resa skall du inte räkna med och heller inte hur mycket pengar som fortfarande är uppladdat på kortet. Jo, du _kan_ fråga efter detta om du trycker på ? på de blå apparaterna och håller upp kortet mot kortläsarren för då står det med mycket små bokstäver på displayen.

Jag kan berätta MYCKET mera om detta system vilket i princip kräver en 7,5 p kurs i "Biljettystemkunskap" ..
Tack Bengt för att du delar med dig! Ibland undrar jag om kollektivtrafiken världen över utvecklas och styrs av människor som verkar ha svårt att ta in "vanliga människors" perspektiv. Eller så är det bara så här svårt att kunna ta betalt. Träffade en man från fackförbundet Transport häromdagen. Deras mål var att alla medlemmar skulle ha lika. Hur bussbranschen fungerade visste han inte riktigt. Deras medlemmar hade tidigare varit kommunalt anställda och är därför organiserade i Kommunal. Tänk om branschen plockade in erfarenheter från Visita, Handelsanställdas förbund m.fl. fack- och arbetsgivarförbund som jobbar med kundmöten. Hur skulle kollektivtrafiken se ut då?
Jag vill tillägga att trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting har en klok och proffsig person som jobbar med varumärkena i länets kollektivtrafik. Vad jag främst tänker på är hur de som utvecklar skyltar för trafikinformation, meddelanden om trafikinformation till resenären, biljettläsare m.m. också ska förstå hur de är med och bygger varumärket i kollektivtrafiken. Ser det som en ledningsfråga för politiker och chefer att värna om.
Bengt sa…
Här i Gbg är det Vä(r)sttrafik som styr och ställer.

Efter sju sorger och 8 bedrövelser så gick det gamla hederliga systemet med magnetkort i graven 2010 efter att det pga strul med det nya "fantastiska" biljettsystemet fått leva på "övertid" minst 1,5 år.

I det gamla hederliga systemet köpte man ett "magnetkort", dvs ett pappkort med en liten magnetremsa, för 100:- När man skulle åka så stoppade man kortet i en grön automat och tryckte på det antal "kuponger" på en knappsats på framsidan av automaten som man visste att resan kostade. 2 kuponger inom Göteborg, 3 till Mölndal och Partille, 4 till Mölndal södra och 5 till Kugnsbacka. Den gröna maskinen "surrade" lite och returnerade sedan magnetkortet där den på den vita baksidan hade tryckt linje, riktning, datum, klockslag, hur många "kuponger" man hade tryckt. Samt sist men inte minst hur mycket pengar man hade kvar på magnetkortet. Antalet "kuponger" var ett MYCKET invant begrepp hos alla göteborgare sedan 50-talet och gick tillbaka till tiden när man verkligen stämplade kuponger som man vek ihop långsides som ett "dragspel" och först stämplade hos konduktör och sedan i en liten grå maskin. Mellan 09 - 15 kunde man även åka retur på samma biljett! Något som tagits bort med det nya biljettsystemet.

Numera verkar Vä(r)sttrafiks ledning mest sväva i det blå, prata om "kundkoncept" och annan varumärkes-mumbo-jumbo..

Vd:n Lars Backström skriver om den nya varumärkesstrategin: ”Rätt använd kommer den i kombination med ett tydligt ledarskap att bidra till att den externa varumärkesupplevelsen blir värdeladdad, särpräglad och attraktiv.”

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2156225-vasttrafiks-floskelbingo
Bengt sa…
Förhoppningsvis ;-) kommer jag fr.o.m 2014 att sitta i någon politisk styrelse, antingen i VGR el Gbg Kommun då jag engagerat mig politisk t i Vägvalet och står på en hyfsat valbar plats.. !

http://www.vagvaletgbg.se/

Populära inlägg i den här bloggen

Checklista för renovering av bostaden

Första tiden som god man

Norrland som vinterturist, del I: Kiruna