Konsulter för Lyxfällans kunder

En gång i veckan sitter jag klistrad framför tv:n. TV3:s program Lyxfällan är ett måste. Familjer och ensamstående över hela Sverige svettas och gråter under programledarnas Patrik och Magnus framfart för att stoppa blödande ekonomier. Gemensamt för programmen är att utgifterna är högre än inkomsterna. Pengarna går ofta till skräpmat, dyra inköp av kläder, tekniska prylar och resor. Obetalda banklån finansieras med sms-lån. Till sist har deltagarna trasslat till det i rejäla skuldhärvor, som de inte lyckas reda ut på egen hand. Med hjälp av budgettavlor, loppisar, värderingsmän och hopbakslån brukar de oftast hitta en lösning på de ekonomiska problemen.

Lyxfällan verkar vara ett större problem än vad jag insåg innan jag började titta på programmet. Många intresserade deltagare hör av sig till TV3, men bara ett fåtal blir utvalda. Vad händer då med alla "drabbade" som inte får någon hjälp?

Lyxfälle-konsulter
Jag sökte på "konsult" och "Lyxfällan" på nätet, men hittade inte något företag som erbjuder privatpersoner konsultstöd i ämnet. Tänk om det kunde utvecklas "Lyxfälle-konsulter", som erbjuder "ekonomistädningspaket". "Vi erbjuder budgettavla, loppis, värderare, samtalsstöd och - om möjligt - hopbakslån". Men hur tar man betalt av någon som redan är skuldsatt?

Jag föreställer mig att jag gärna skulle betala 30 000 kronor till någon som redde upp min ekonomi om jag redan hade en halv miljon i skulder, som många i Lyxfällan har. Frågan är bara vilken prioritetsordning man skulle få som "Lyxfälle-konsult" bland alla andra skulder? Kanske kan man ta ut en tusenlapp i månaden under en period av 30 månader plus ränta (vilken väl är noll i dagsläget).

Eller så är detta en tjänst som gäldenärerna, som exempelvis banker och låneinstitut, skulle kunna erbjuda? En Lyxfälle-konsult skulle med största sannolikhet kunna erbjuda dem bättre möjligheter att få skulderna avbetalade.

Högre prioritetsordning för rådgivare
Konsulterna behöver få en högre prioritetsordning, har jag förstått efter diskussion på Twitter. En ändring behöver ske i förmånsrättslagen (1970:979). Samtliga med skuldkrav borde vinna på en sådan lösning eftersom den skuldsatte nu har ordning och reda i sin ekonomi.

Jag har även fått synpunkten att det finns kommunala skuldsanerare, som är gratis. Min tro är dock att det är bättre att få konkret hjälp. Annars hade kanske inte så många sökt till Lyxfällan, även om de ofta får en gåva där, som ett halvår med Linas matkasse. Samtidigt får du tvätta din byk offentligt, vilket säkert känns besvärligt för många. Dessutom är kön lång till de kommunala skuldsanerarna, enligt en vän till mig.

Vad tror du? Finns det någon affärsekonomi och rimlighet i förslaget?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man