Kampanj mot nedskräpning

Jag har nyligen bloggat om producentansvar för skräp. Förslaget mejlade jag även till Vi i Vasastan, som publicerade insändaren. I dag svarade två personer på mitt inlägg. Båda reagerade negativt mot att företagen ska betala för skräpet. De tycker att folk i stället ska plocka upp efter sig.

Jag är den förste att hålla med. Visst vore det bättre om människor tog ansvar för sitt skräp. Men det ser inte ut så längre. Flera hundra renhållningsarbetare hämtar 5 000 ton skräp varje år.

Informationskampanj och skräpplockardagar
En vän och jag talades vid i telefon. Hon föreslog en att Håll Sverige Rent startar en ny informationskampanj mot nedskräpning. Kan man inte låta de aktörer som skräpar ner betala för informationskampanjen? 70 procent av allt skräp är fimpar, så huvuddelen av kampanjen bekostas av tobaksindustrin. En kampanj kostar kanske totalt 5-10 miljoner kronor, vilket inte borde vara några stora pengar för näringslivet. Kampanjen kan kombineras med skräpplockardagar, där bland annat barn och ungdomar engageras.

Vad tror du om det?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man