Osorterat avfall billigare än sorterat - varför?

I tisdags hade vi årsmöte i bostadsföreningen. Jag berättade pedagogiskt hur mycket vi fått ner avfallskostnaderna med 13 000 kronor eftersom vi bytt från säck- till kärlhämtning. Dessutom har medlemmarna blivit otroligt duktiga på att avfallssortera. Kärlen för plast och wellpapp blir fulla på nolltid. Förut hade vi grovavfallshämtning, men det blev riktigt dyrt.

Brist på pedagogik
Nu hade jag tänkt mig en till pedagogisk lösning. Jag skulle helt enkelt visa på hur mycket pengar man sparar per hämtat kärl när man sorterar (plast, glas, papper etc.) jämfört med om man slänger osorterat (hushållsavfall). Jag ringde till Stockholm Vatten, som berättade att kostnaderna för hämtning av vårt hushållsavfall uppgår till 26 140 kronor per år. Det ger en kostnad om 63 kronor per kärl och hämtningstillfälle. (Vi har fyra kärl som hämtas två gånger i veckan.) Matavfallshämtningen är gratis, så där finns mycket pengar att hämta. Lyckas vi sortera ut allt matavfall, som utgör ungefär en tredjedel av allt hushållsavfall, sparar vi 8 800 kronor per år.

Dyrare med osorterat
I nästa vända ringde jag Hans Andersson Recycling, som hämtar vårt övriga avfall. Vi har ofärgat respektive färgat glas, papper, wellpapp/kartong, metall, plast och elavfall. De tar 88 kronor per hämtning och kärl. (Hans Andersson är konkurrenskraftigt. Vi kollade för något år sedan i föreningen.) Vi förlorar alltså 25 kronor per hämtning och kärl genom att vi sorterar i stället för att slänga allt i hushållsavfallet. Vem har hittat på detta?

Enligt Hans Andersson Recycling har Stockholm en av de lägsta taxorna för hämtning av hushållsavfall i landet. Samtidigt vill Stockholms stad att "Avfall från boende och verksamma i staden ska minska och det som ändå uppkommer ska tas hand om resurseffektivt". Hur ska detta gå ihop?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man