Varför kräver en resa två Accesskort?

Min resvecka med Stockholms läns landsting har varit prövande. Min ambition att utnyttja SL Accesskortet, det enhetliga biljettsystemet för kollektivtrafiken i länet, för länets alla trafikslag - tåg, buss och båt - har misslyckats. Varför har det blivit så svårt att resa kollektivt? Följande händelser har påverkat min upplevelse.

Måndag 29 september
När jag drar Access-kortet genom spärren i tunnelbanan, får jag en påminnelse att mitt 90-dagars periodkort är på väg att gå ut. Sista dagen på perioden är den 2 oktober. Jag lägger en påminnelse till mig själv i kalendern att köpa ett nytt.

Tisdagen den 30 september
Jag går in på sidorna Mitt SL för att köpa ett nytt 90-dagars periodkort via nätet. Kortet brukar jag köpa digitalt för att ha en trygghet om jag skulle förlora det. Så har jag för mig att systemet fungerar. En oro väcks för att nästa period inte kommer att vara laddad till dess att nuvarande period löper ut. Ett köp på nätet kan ta upp till tre dagar att verkställa. Jag skriver ut ett kvitto från köpet och sätter upp på kylskåpet "om utifall att".

Onsdagen den 1 oktober
Mitt liv med kollektivtrafiken fungerar som vanligt.

Torsdagen den 2 oktober
Jag börjar förbereda mig för fredagens kollektivtrafikresa till skärgårdsön Landsort. Resan börjar med pendeltåg (SL), går över till buss (SL) för att sluta med båt (Waxholmsbolaget). Hela resan sker inom landstingets ansvar - och det gemensamma kortsystemet SL Access.

Jag behöver reskassa för båtresan med Waxholmsbolaget. Reskassa är en digital ersättning för den gamla förköpsremsan. Periodkortet för kollektivtrafiken omfattar bara kollektivtrafiken på land. Vill man åka sjötrafik, behöver man ladda reskassa på Accesskortet. Jag vänder mig till SL på Facebook för att ta reda på reglerna. "Nej, du kan troligtvis inte ladda Accesskortet med reskassa en dag innan resan via nätet. Däremot kan du betala med reskassa på båten till Landsort". Jag bestämmer mig för att betala båtresan kontant.

Fredagen den 3 oktober
Tre dagar har gått sedan jag fyllde på mitt månadskort - och jag ger mig av till pendeltågsstationen Karlberg. Jag drar Accesskortet i spärren och kommer igenom. "Skönt, mitt periodkort är påfyllt och nu aktiverat" tänker jag och kliver på tåget.

Vid pendeltågsstation Segersäng, 35 minuter efter resans start, kommer två kontrollanter. Glatt visar jag upp mitt kort. "Du har inte betalat för hela resan. Här finns bara tre zoner från reskassan betalda. En resa till pendeltågsstation Nynäsgård (där jag ska byta) kräver fyra zoners betalning".

Jag blir förfärad. Hur kommer det sig att jag, som prydligt betalat 2 300 kronor för ett 90-dagars periodkort, nu utmålas som fuskare i kollektivtrafiken? Och varför har jag åkt på reskassa; jag som har det billigare periodkortet?

Kontrollanten undersöker i sitt digitala system, men kan inte se att jag har köpt ett nytt periodkort. Kvittot hänger på kylskåpet inne i stan. Jag går in på Mitt SL via mobilen, men där står inget om att jag har köpt ett periodkort. Var reskassan kommer ifrån är oförklarligt. I somras laddade jag reskassa för en tur-och-returresa med Waxholmsbolaget, precis det belopp som krävdes. Så jag borde inte ha någon reskassa alls.

Tack och lov slipper jag betala böter. Min vän och jag kliver av i Nynäsgård, går in på Ica Kvantum och jag köper 300 kronor i reskassa till mitt Accesskort, så att jag kan fortsätta resan. Genom att jag köper hos ett SL-ombud (eller i Access-automat), börjar reskassan gälla direkt. När jag kliver på bussen vid Nynäsgård som tar mig till Ankarudden på Torö, nästa steg på resan, har jag en minut till godo. Jag kan åka på tidigare biljett, som då var ogiltig eftersom jag betalt för lite (3 i stället för 4 zoner). Jag förstår ingenting, men tar inte upp frågan med busschauffören.

Vid Ankarudden väntar Waxholmsbolagets båt, som ska ta mig till Landsort. Jag kliver på båten och räcker fram mitt Accesskort. "Nej, tyvärr. Vår bärbara biljettmaskin kan inte läsa av reskassan". Min vän betalar åt mig via Skärgårdskortet, som fortfarande fungerar som betalmedel på Waxholmsbolagets båtar men inte längre framgår av Waxholmsbolagets webbplats.

Lördagen den 3 oktober
Jag tar Waxholmsbåten från Landsort till Ankarudden. Denna gång betalar jag kontant eftersom min reskassa inte går att läsa av med Accessystemets bärbara biljettmaskin. (Tack och lov hade jag kvar av mina extra kontanter. Undrar annars hur jag hade kommit hem.) På båten träffar jag ett trevligt sällskap, som kör mig till pendeltågsstation Handen. Därifrån är min avsikt att ta pendeltåget till Karlberg, där jag har cykeln, så att jag kan komma hem till bostaden.

Eftersom ytterligare en dag har passerat, hoppas jag att mitt periodkort nu är aktiverat. Jag håller mitt Access-kort framför en SL Accessautomat. Accesskortet rymmer visst 360 kronor i reskassa, men fortfarande syns inte att jag har betalat för ett 90-dagars periodkort. Hjärtat börjar slå och jag går fram till spärren. "Jo, du har en betald 90-dagarsperiod på ditt kort", säger spärrvakten, och jag får mitt periodkort aktiverat.

När jag kliver av vid pendeltågsstationen i Karlberg, frågar jag spärrvakten från entreprenören Stockholmståg hur jag ska hantera mitt 90-dagarskort nästa gång perioden går ut.
- Accesskortet fungerar så att det först använder upp din reskassa innan den aktiverar det periodkort som du har köpt, svarar mannen i spärren.
- Men jag har ju köpt reskassan för att kunna åka Waxholmsbåt på Accesskortet, svarar jag. Resten av mina resor i kollektivtrafiken - med buss, tåg och tunnelbana - vill jag ju åka på periodkortet.
- Nej, så fungerar inte kortet, svarar mannen i spärren. Du måste ha två Access-kort. Ett för periodkortet och ett för reskassan, om du vill använda reskassan för att åka Waxholmsbåt med.

Hur ska kollektivtrafiken fungera?
Ja, detta är mitt kollektivtrafiksystem i Stockholm, där jag behöver två Access-kort för att genomföra en resa. Jag är övertygad om att politikerna i landstingets trafiknämnd och berörda tjänstemän på landstingets trafikförvaltning arbetar för att den nya kollektivtrafiklagen ska följas med ett fungerande biljettsystem. Jag vill ändå ge en bild från mitt perspektiv som resenär.

Min fråga till trafiknämndens politiker är nu: Hur vill ni skapa en attraktivare resa för mig med ett Accesskort?

Kommentarer

Detta med "reskassa" laddad på samma fysiska kort som en periodladdning (30, 90, 180 el 365) är även ett problem här i Gbg!

Människor med Periodladdning för Göteborgs kommun OCH "kontoladdning" (motsvarar "reskassa" i SL-land) har fått betala dubbelt då det TROTS ATT det funnits giltig periodladdning för rätt zon (bara det en med "zoner" en historia i sig) ÄVEN fått sin reskassa dragen med beloppet för zonen..

Det "officiella" standardtipset här i VT-land är därför att ha med sig två st. kort!
Ett där man har sin periodladdning ("Månadskort" för resp. zon) och ytterligare ett kort som man laddar med kontanter ("reskassa") för resor utanför "zonen" man har periodladdning för.. ;-)

Själv tar jag därför numera ALLTID bilen när jag reser utanför "zonen"! :-D
Kan resa VART jag vill! NÄR jag vill och MED VEM jag vill!
Torö är fint!

Finns stränder där (nästan) som på Gotska Sandön! Speciellt vid den södra och ssö-kusten!
Tyvärr verkar en del fastighetsägare INTE ha förstått detta med strandskyddslagen dock..

Sedan finns ju också Simon Spies runds "futuristiska" hur på Torö också! ;-)
.. men vill man verkligen uppleva en "enslig" kust skall man åka till Lettland och kuststräckan norr om Ventspils i det som kallas för Kurland..
:-)
I have found that this site is very informative, interesting and very well written. keep up the nice high quality writing. Rekrytering Sundsvall

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man