Hur ser din ton ut i sociala medier?

Min erfarenhet - efter 10 000-tals tweets och många dialoger på Twitter - är god. Jag imponeras över människors vilja att dela med sig, föra diskussioner, utveckla tankar och stödja varandra. Det kan röra allt mellan himmel och jord. Många är de människor som jag har fått kontakt med via den sociala medie-kanalen. Ibland känns det nästan som att man känner varandra. Nu för tiden händer det relativt ofta att jag träffar människor "live" som jag har pratat med på nätet tidigare. Senast var det vid ett mingel i Almedalen för några veckor sedan när vi båda insåg att vi fört dialog och följer varandra på Twitter. I sådana lägen känner jag att världen kommer närmare mig och att avståndet mellan människor är litet. Känslan gör mig upplyft.

Hur vill du få andra att känna sig?
I mitt Twitter-flöde i dag såg jag flera personer som kommenterade ett inlägg mellan politikern Karin Pilsäter och debattören Rebecca Weidmo Uvell. Jag blev nyfiken och började leta mig fram till ursprungliga konflikten. Pilsäter hade kommenterat Weidmo Uvells brist på faktagranskning, som hon tyckte. Weidmo Uvell svarade med att dra upp Pilsäters alkoholproblem. Många blev rasande på Weidmo Uvell och tyckte att hon agerat lågt. Så här ser några av inläggen ut:







Weidmo Uvell menade att hon bara varit vänlig och nu blev påhoppad av andra. Efter ett långt drev, där hon vägrade be om ursäkt, tog hon bort sitt ursprungliga inlägg. Hon slutade diskussionen med ett nöjt konstaterande att hon fått fler följare.



När jag följt diskussionen så långt, kände jag att "detta Twitter är inte mitt Twitter". Alla har självklart rätt att driva sin linje, men här såg jag inte den hänsyns- och respektfulla ton jag är van vid. Jag tittade då även på andra ämnen som trendade - var populära - på Twitter, där en hatkampanj mot Expressen-journalisten Niclas Svensson låg på topp. Han, som jag upplever som trevlig och glad i Twitterflödet, även om just inlägget som diskuterades kanske var olämpligt. Samt ett politiserande om Åsa Romson skulle ta över när Stefan Löfvén blivit sjuk efter resan till Etiopien.

Vad driver dig?
Varför kan vi människor ibland bli lystna åt andras olycka? Eller frossa i ironi och personliga påhopp? Bakom kontona på sociala medier står riktiga människor - med verkliga känslor. Ibland träffar du dem också i verkliga livet. Andra människor - såväl kända som okända - ser också vad du skriver, så kom ihåg att diskussionen förs inför öppen ridå.

Mitt förslag är därför att du ställer dig följande frågor när du för dialog på sociala medier:

1. Vad vill du få ut av din dialog på sociala medier?
2. Kan du tänka dig att säga samma sak ansikte-mot-ansikte som du säger till människor på sociala medier? (Ett bra tips som jag fick från en twittrare som läst mitt blogginlägg.)
3. Vilken energi får du av dem som du följer?
4. Vilken energi vill du ge till dina följare?
5. Hur vill du agera om du misslyckas i dina intentioner?
6. Hur kan du bidra till att skapa en bättre dag för andra?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man