I dag krävs ett digitalt ledarskap

I dag frågade Ulf Alexandersson, CEO på Sprint, följande på LinkedIn: "Vad tror ni är nästa stora trend inom HR? Inom ledarskap?" Jag kommenterade inlägget så här: "Att koppla sitt ledarskap till ett digitalt ledarskap. Att coacha sina medarbetare att bli analoga och digitala ambassadörer för verksamheten. Att bli och leva sitt varumärke genom sina värderingar, sitt ledarskap och sin syn på medarbetarskap snarare än sina produkter eller tjänster." Ulf undrade då vad jag menar med ett digitalt ledarskap - och hur det ska få fäste i näringslivet/organisationerna. Bra fråga, som jag gärna utvecklar.

Analogt ledarskap
För att bli en bra ledare krävs att du känner dina styrkor och svagheter samt organisationens möjligheter och hot. En kunskap som till vardags kallas SWOT-analys. Hur ska jag agera så att jag får mina medarbetare med mig? Hur ska jag agera när jag går i försvar i mötet med påstridiga kunder? Vad behöver jag tänka på i mitt ledarskap när organisationen står för ett yttre hot, som ökad konkurrens?

Många ledare tror jag har hyfsat koll på sin "SWOT" - i den analoga världen. En diskussion mellan ledaren och hens medarbetare är något mellan dem två i en analog värld. Ett upprörd medarbetare som oönskat har fått sluta är en fråga mellan en organisationsföreträdare och en medarbetare. Kanske att delar av samtalen sipprar ut i de närmaste nätverken, men högst till tio personer.

Digitalt ledarskap
I dag lever många människor mellan den analoga och digitala världen. Ett intressant lunchsamtal kryper ut på Facebook. En Twitterdialog dyker upp som ett diskussionsämne på "after worken" på fredagen. Ett fysiskt möte på ett seminarium kan leda vidare i en digital kontakt på LinkedIn och en lunch i den fysiska världen. Information förflyttar sig snabbt mellan den analoga och digitala vägen och kan snabbt hamna i olika kommunikationskanaler. Ett analogt samtal mellan två personer om exempelvis en organisationsförändring kan gå över i ett digitalt inlägg från den som lyssnat.

I dessa samtal mellan analoga och digitala kanaler kan innehålla såväl solskenshistorier som skräckupplevelser. Här färdas såväl goodwill som badwill för många organisationer.

Hur många medelålders och äldre chefer är i dag medvetna om vad denna förändring kan innebära för deras ledarskap? (Unga chefer tror jag besitter kompetensen.) Jag träffade nyligen en äldre man som chef som tydligt beskrev hur noggranna medarbetarna skulle vara i sitt möte med kunderna, då dessa annars kunde uttrycka missnöje i sociala medier. Vad han däremot inte verkade medveten om var att hans egen personal skulle kunna uttrycka samma missnöje om ledarskapet i organisationen inte levererade.

Bli rejtad digitalt
Jag satt själv på ett seminarium för flera år sedan, i sluttampen av en en redan beslutad organisationsförändring och lyssnade på företrädare som berättat om vad som snart skulle ta vid. Min tolkning var att scenen var öppen då det rörde sig om en offentlig verksamhet och skattepengar. Jag twittrade därför om vad som sades under seminariet, då jag tyckte att innehållet var av allmän karaktär och viktigt för allmänheten att kunna följa. Innehållet i mina tweets var neutralt eller positivt hållet. Några påbud om spridning i sociala medier hade inte satts upp, så jag gjorde min egen tolkning av hur jag ville/borde agera. Organisationen var då ovan att hantera sociala medier, så jag förstod att det inte var någon idé att fråga.

Gjorde jag rätt eller fel? Jag vet fortfarande inte. Inget speciellt hände med anledning av mitt twittrande, men jag har för mig att några utomstående "lajkade" tweetsen. I dag hade jag säkert frågat arbetsgivaren innan; nu är jag mer van vid sociala medier och hur/när jag ska använda dem. Då slog mig tanken först under själva seminariet och jag hade ingen att fråga. Här hade organisationen kunnat hjälpa mig.

Tänk så många andra som säkert står inför samma dilemma som jag gjorde - eller som kanske inte ser några problem att beskriva organisationen, som de beskriver många andra vardagliga situationer, i sociala medier

Himmel och helvete
Sajten Jobinside låter anställda berätta vilka arbetsgivare som de tycker är bra och dåliga. Här hamnar såväl topparbetsgivare som organisationer som har övrigt att önska. Var vill din organisation hamna på den listan?

I morse följde jag med en vän till ett hotell, som hon skulle besöka å yrkets vägnar. När jag klev in i entrén, såg jag vem som ägde hotellet. "Usch, Best Western. Det kopplar jag till en sunkig amerikansk kedja". Så tänkte jag. Vi möttes av hotellets marknadschef, som på ett tydligt, trevligt och fördelaktigt sätt kunde berätta mer om Best Western-kedjan och hans hotell. Att kedjan arbetar mycket med csr-frågor var nytt för mig och väldigt positivt. Nu har jag skrivit ett positivt inlägg på LinkedIn för att credda honom, hans hotell och Best Western-kedjan. Bra prestationer och bemötande vill jag sprida - och många med mig. Nu är inte jag anställd där, men hade likaväl kunnat lämna berömmet till en arbetsgivare.

Hur har du som ledare förberett dig för att möta det digitala landskapet i ditt ledarskap? Och hur förbereder din organisation dig och dina chefskollegor för att få maximalt ut av era prestationer och era medarbetare på den digitala arenan?

Jag tror att alla ledare och hr-funktioner behöver utbildas av sina sociala medie-kunniga i organisationen eller av digitala kriskommunikatörer, som kan förklara logiken. Dessutom behöver ledare och hr-funktioner själva vara aktiva i sociala medier för att förstå hur den digitala logiken fungerar och utvecklas i praktiken.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man