Csr - stärker myndighetens varumärke

Är myndigheters miljöledningsarbete och arbetet med andra generella myndighetskrav skilda från varumärkesarbetet? I dag fick jag mig en tankeställare när jag ringde till några myndigheter för att höra hur de arbetar med sina miljöledningssystem i praktiken. "Nej, vi är nog inte så offensiva." Eller "vi tittar på omfattning, påverkan och kostnader. Därför har vi ekokaffe, men inte ekofrukt." Tankarna är inte fel ur ett miljöperspektiv, i alla fall de sistnämnda. Däremot har de ingen tydlig koppling till myndighetens varumärke.

Vad kan myndigheter konkurrera med jämfört med privata sektorn? Knappast är det lön och förmåner. Däremot kan de attrahera med meningsfullhet och värderingar. Som offentliganställd kan du känna att du gör en skillnad för människor och din omgivning. Så känner inte alla som arbetar privat.

Lev ditt varumärke
Hur kan myndigheterna dra nytta av sina styrkor? Jo, genom att leva sitt varumärke. Staten ställer en rad krav på sina myndigheter genom lagar och förordningar, som regeringen i slutändan redovisar till riksdagen i olika skrivelser. De kan handla om allt från barn till hållbar utveckling. Normalt redovisar myndigheterna pliktskyldigt dessa krav till regeringen i separata rapporter inför den årliga myndighetsdialogen. Ofta känns rapporteringarna dock som något man gör för regeringens skull - och inte för sin egen. I alla fall inte om frågorna inte tillhör ens kärnfrågor som myndighet. Så har i alla fall jag upplevt det i mina myndighetskontakter under åren.

Mitt förslag är att myndigheterna i stället ska lyfta fram dessa värden som en del i att stärka sitt varumärke. De ska leva sina värderingar och se dem som viktiga delar i din rekrytering. Ställ fram ekokorgar med frukt till personalen. Servera fairtrade-kaffe. När du har besök eller myndighetsdagar, bjud på ekoluncher. Dra nytta av resultaten i medarbetarenkäterna och visa upp er goda arbetsmiljö i rekryteringsarbetet. Lägg ner tid på och var tydliga med era etiska riktlinjer. Visa på hur ni arbetar för att spara skattepengar och skapa en sund myndighetskultur genom åtgärder mot korruption och sunda representationsregler. Visa hur de satsar på och utvecklar såväl yngre som äldre arbetskraft. Hos dem kan man växa med åren - och fortsätta vara en tillgång.

Se staten som ett varumärke
Låt dessa värderingar vara genomgående, oavsett myndighet. Staten är ett varumärke (märks det att jag har arbetat på Verva?) - som tar sig uttryck i olika verksamheter. Låt fairtrade-värderingar vara lika viktiga på miljömålsmyndigheter som ekologiska val på tillsynsmyndigheter. Låt etiska värderingar vara viktiga på ett museum och arbetsmiljö på en skolmyndighet.

Csr-arbetet är inte bara en fråga som ska redovisas till Regeringskansliet - utan även ett sätt att stärka myndighetens varumärke. Hur jobbar miljömålsansvariga med flera på myndigheten samman med hr, juridik, upphandlare och administrativa avdelningen för att göra csr-arbetet till ett trumfkort i rekryteringen?

Ordförklaring
Csr = Corporate Social Responsibility (Företagens sociala ansvar).
Generella krav = Statens krav på sina verksamheter som ska genomsyra alla myndigheter. Exempelvis miljö, arbetsmiljö, regionalpolitik, ekonomisk brottslighet, jämställdhet, sexuell läggning. Generella krav var tidigare framlyfta i verksförordningen men är sedan några år borttagna ur myndighetsförordningen, som ersatt den gamla verksförordningen. Kraven är - mig veterligen - fortfarande viktiga i statsförvaltningen.
Myndighetsdialog = Regeringens motsvarighet till bolagsstämma. En årlig utvärdering av myndighetens verksamhet mellan politisk ledning på ett departement och generaldirektören.
Verva = Verket för förvaltningsutveckling. En koncernövergripande myndighet som verkade för att dra nytta av stordriftsfördelarna inom staten, exempelvis genom e-förvaltning och nätverk. Verkade mellan 2006-2008.

Kommentarer

Varumärke på myndigheter? Vilket dumt "trams"!
Under min tid på RSV så var denna organisation närmast en "karriärtrampolin" för S-märkta politiker..

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

Checklista för renovering av bostaden

Norrland som vinterturist, del II: Abisko och Katterjåkk