Ekokrav förändrar Hemköp gradvis

Den 30 oktober 2011 skrev jag ett öppet miljöbrev till Hemköp. Det baserade sig på mina iakttagelser som miljöintresserad konsument vid Hemköps butik vid Odenplan i Stockholm. Flera av mina bloggläsare hörde därefter av sig och bad om en uppföljning.

Nu har det gått ett par månader sedan ekoinventeringen. I dag tog jag ett nytt ryck på Hemköp Odenplan och gjorde följande reflektioner när jag gick igenom butiken:

- Hemköp Odenplan har blivit bättre på ekologiskt frukt och grönt. I hyllorna erbjöds ekologiska apelsiner, kiwifrukter, äpplen och bananer. Därtill rymdes ekologiska tomater, morötter och ekologisk potatis. En förpackning ekologiska paprikor doldes under den stora mängden vanlig paprika. Något ekologisk lök kunde jag inte se. Skyltningen av ekoprodukter var bättre än tidigare. Det ekologiska utbudet kändes också mer integrerat bland de övriga varorna, vilket jag tycker är positivt.

- På brödfronten var det inget nytt. Brödjättarna Pågen och Fazer, som också tillverkar Skogaholm, verkar fullkomligt ha gått ide när det gäller miljöfrågor. Det utbud av ekologiskt bröd som finns får mig mer att tänka på Grete med sina schweiziska flätor i filmen "Ombytta roller". En käck, skogsklädd människa med uppkavlade ärmar och som jag tror med glädje äter fiber och torkade russin när andra mumsar på wienerbröd och dricker saft. Varför kan inte ekomänniskan vara en helt vanlig person, som också gillar vardagslyx och komfort som resten av sin omgivning?

- Utbudet av te är också oförändrad sedan sist. Butiken erbjuder en sorts ekologiskt te i påse. Nu fanns det i hyllan, vilket det inte gjorde sist. I dag noterade jag att Lipton säljer Yellow Label och Earl Gray med Rainforest Alliance märkning, vilket jag tror är nytt. - Intressant förresten att läsa om greenwash-stämpeln som Rainforest Alliance har fått på Wikipedia, "a cheap way to tap into the ethical consumer market".

- De små värmeljusen av miljöförstörande paraffin saknar fortfarande miljömärkning. Däremot säljer Hemköp Odenplan bara stearinljus till ljusstakar, alltså inte paraffin.

- I kyldisken ryms nu Garants ekofil och ekomjölk av tre sorter (3, 1,5 och 0,5 procents fetthalt). Vilket framsteg!

- På ostfronten har ingenting förändrats. Inte en eko-ost så långt ögat når. Jag har samtidigt noterat att Konsum har minskat sitt erbjudande av eko-ostar. Undrar om någonting som håller ner utbudet?

- Müsliutbudet är fortfarande lika plågsamt som tidigare. Saltå kvarns Fruktmüsli passar nog bara för den som sitter på en spikmatta om dagarna och sover på betonggolvet på nätterna. Senast köpte jag hem Axas f-müsli gold för att få en njutbar frukost. Det förvånar mig samtidigt att Hemköp inte tar in Axas ekologiska frukt- och nötmüsli. Den skulle kunna vara en fullgod kompromiss, tänker jag.

- På fiskhyllan var nu den krokfångade tonfisken utan miljömärkning, vilket var ett plus. I stort sett all fisk är fångad enligt msc-principen, som är symbolen för ett hållbart fiske. Strålande, med tanke på den överfiskning som pågår överallt i världen.

- Det goda till kaffet fastnar lika lätt i halsen i dag som i höstas. Fortfarande finns bara choklad med Rainforest Alliance märkning, som har en viss greenwashstämpel. Några få sorter är rättvisemärkta, vilket känns mer seriöst. I smågodishyllan finns inte en miljövänlig produkt. Tydligen har Hemköp Odenplan tidigare erbjudit Ekorrens ekologiska smågodis, men konsumenterna köpte den inte i tillräckligt stor omfattning. Själv köper jag den med glädje - fast på Konsum.

- I dag hann jag också leta efter rengöringsmedel till ansiktet. För kvinnor erbjöds bara Nivea Cleansing, som innehåller miljöfarliga parabener. Jag skulle gärna se att Hemköp höll sig borta från de mest basala miljöonyttigheterna, som parabener och ftalater. Så nu får jag gå till Konsum. (Apoteket har tyvärr inget miljötänkande, som jag tidigare provat, vilket jag trodde eftersom de väl ska göra människor friska.)

Innan jag gick ut ur butiken, pratade jag med en kille i personalen. Han berättade att min ekoblogg hade diskuterats i butiken när den kom i slutet av oktober. Därefter har de långsamt börjat ekoinventera butiken för att successivt få in fler ekovaror. Jag tackar och bugar som miljöintresserad konsument.

Under hösten har jag ringt runt till ett stort antal myndigheter i jobbet för att diskutera bland annat den giftfria miljön. Konsumentverket har under senare år fått ett minskat uppdrag att informera om miljö och konsumtion, även om de nu kanske ska få ett utökat ansvar igen. Kemikalieinspektionen verkar ännu inte ha fått axla det uppdrag som Konsumentverket tidigare haft. Samtidigt har Alliansen uppfattningen att myndigheter inte ska bedriva påverkan och opinionsbildning (Sten Heckschers styrutredning). Konsumentminister Birgitta Ohlsson lämnade i Sverker Olofssons tv-program om socker häromdagen över styrningen av konsumentfrågorna från politikerna till konsumenterna. Antar att hon menar konsumentorganisationerna, men dessa är hyfsat nedmonterade i dagsläget, som jag har förstått det. Och hur många kommuner har kvar de frivilliga konsumentvägledarna?

Försöker man som enskild konsument driva samhällsförändringar kring konsumtionen, tar det otroligt mycket tid och energi. De globala och/eller stora nationella konsumentjättarna, som Kraft och Pågen, är heller inte särskilt intresserade av att lyssna, annat än med ett halvt öra. Så vad förväntas man göra som enskild för att bygga ett hållbarare samhälle? Kvarstår bara att rösta på Miljöpartiet?

Kommentarer

Varför inte som omväxling ta och prova på exv. "City-Gross" i Kungens Kurva? ;-)
Ha ha ha.. ;-)

"..Saltå kvarns Fruktmüsli passar nog bara för den som sitter på en spikmatta om dagarna och sover på betonggolvet på nätterna.."
Inte hänt något nytt i den här "bloggosfären" på länge nu...

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man