Hur bedömer man företags miljösatsningar?

I min vardag som konsument undrar jag ofta om företagen tillverkar varorna på ett miljövänligt sätt. Ett ansvarsfullt agerande är lättast att känna sig trygg i genom en märkning, som Krav eller Fairtrade.

Fazer hörde av sig till mig om sitt miljöarbete med anledning av mitt blogginlägg om jämställda styrelser. Jag har nu svårt att bedöma om deras insatser är tillräckligt bra. Jag ser en massa ord och säkrade leverantörskedjor, men förstår inte vilken effekt de ger för miljön. Kanske är deras måluppfyllelse om "år 2013 uppfyllde 40 procent av all kakao vi köpte kriterierna för hållbar kakaoodling" tillräcklig, men vilka mått ska jag jämföra siffrorna mot? När företagen sysslar med välgörenhet i byar, brukar jag dra öronen åt mig. Då misstänker jag att de skänker en slant för att döva samvetet för större problem, som de borde åtgärda. Eller är jag onödigt kritisk mot något som ändå är "en god handling".

Vad tycker ni? Se Fazers två svar nedan.

Respons på Twitter
Jag har ställt följande fråga på Twitter. "Är Fazers #miljö-arbete att jämställa med #ekologiska krav?" Maria Gardfjell, kommunalråd i Uppsala kommun, ordförande Miljöpartiet i Uppsala län, vice ordförande i miljövårdsrådet, menar att "Svaret är ju ett klart nej".

Jag har frågat vad Fazers svar nummer två betyder. Så här lyder min fråga: "Fazer lägger fokus på spårbarhet i stället för eko. Fått nytt svar. Vad betyder det?" Maria Gardfjell svarar: "Betyder inget substantiellt".

Fazers svar nummer 1
"Vår choklad är inte ekologisk, däremot jobbar vi aktivt med många andra parametrar för att kunna förse våra konsumenter med en hållbar produkt. En ansvarsfullt producerad kakao är en fråga som är oerhört viktig för oss på Fazer. Det finns många utmaningar i kakaoodlingarna varför vi anser att det bästa sättet att främja en ansvarsfull kakaoproduktion är att utveckla spårbarheten. Först när vi vet varifrån vår kakao kommer, kan vi vara säkra på att villkoren i primärproduktionen är i ordning.

Även om det finns många bra certifieringar idag så kan de inte nödvändigtvis garantera under vilka förutsättningar kakaon har blivit producerad. Vi vill därför göra mer än att bara ha en certifiering. Fazer har ett mål att all kakao vi använder ska vara spårbar och uppfylla kriterierna för ansvarsfull kakaoodling till år 2017. Fazers kriterier för ansvarsfull kakaoodling bygger på fyra principer: People, Profit, Planet, enligt World Cocoa Foundations principer, samt spårbarhet. Fazer har varit medlem i World Cacao Foundation sedan 2005 för att samarbeta med internationella aktörer i kakao- och chokladindustrin i att förbättra förhållandena på kakaoodlingarna. Vi har också aktivt deltagit i utvecklingen av en gemensam europeisk standard tillsammans med The European Committee for Standardization (CEN) för hållbar och spårbar kakao, ett arbete som fortfarande pågår.

År 2013 uppfyllde 40 procent av all kakao vi köpte kriterierna för hållbar kakaoodling. I detta ingår även till exempel kakao med UTZ-certifiering.

Utöver det som sagts innan sponsrar Fazer en by som heter Biéby i Elfenbenskusten genom sitt samarbete med World Cocoa Foundation. Målet har varit att ge ungdomarna i samhället utbildning i kakaoodling samtidigt som de har möjligheten att gå i skolan. År 2013 byggdes en skola i Biéby i samarbete med World Cocoa Foundation med medel från en välgörenhetskampanj som hölls under 2012. De första eleverna började i skolan i början av 2013. Läs gärna mer på vår hemsida där det också finns filmer upplagda."

Fazers svar nummer 2
Fazer har nu gett ett till svar med anledning av vår fortsatta diskussion: "Vi jämför inte vårt hållbarhetsarbete med ekologiskt. Ekologisk produktion är en aspekt av hållbarhetsarbetet. Det vi vill belysa är att vi valt att fokusera på spårbarheten och principerna för World Cocoa Foundation: People, Profit, Planet, vilket inkluderar miljöaspekter, i vårt hållbarhetsarbete med kakao. Genom att veta varifrån kakaon kommer kan vi få information om vilka förhållanden som råder på odlingarna, och till exempel genom World Cocoa Foundation och deras arbete kan vi påverka dessa i en positiv riktning. Svårigheter att kunna spåra kakaon har visat sig vara en delad utmaning för alla parter inom chokladindustrin inklusive certifieringsorganen.

Inom vår bageriverksamhet i Sverige är vi positivt inställda till ekologiskt odlat och utvärderar ständigt hur vi kan förbättra vårt hållbarhetsarbete, vilket inkluderar att använda och erbjuda ekologiska produkter. Inom Fazer Food Services har vi haft som mål att öka andelen ekologiska råvaror. Idag har vi 29 restauranger och caféer certifierade till KRAV, något vi är väldigt stolta över."

Fazers svar nummer 3
Jag svarar Fazer att jag gillar deras restauranger och kaféer, men kommer att hålla mig avvaktande mot deras choklad och deras bröd. Så här svarar de: "Tack för ditt email och dina synpunkter! Det är tråkigt att du inte känner förtroende för våra produkter. Du får gärna återkomma om du har några fler frågor eller funderingar framöver."

Mina funderingar
Själv förstår jag inte vad Fazer menar när det gäller miljövänlig choklad. Innebär ökad spårbarhet att företaget i nästa led ska börja arbeta mer miljövänligt? Vad innebär företagets positiva inställning till ekologiskt bröd för deras faktiska förmåga och vilja att baka ekologiskt? Att Fazer har Krav-märkta restauranger och kafeér upplever jag dock som mycket positivt.

Jag känner mig besviken över att Fazer är så ointresserade av att lyssna på mig som kund. Att jag reagerar negativt på deras luftiga formuleringar om miljöansvar, kontrar de med att det är "tråkigt att du inte känner förtroende". Jag hoppas att företaget tar sitt ansvar så småningom - och kommer att erbjuda både miljövänlig choklad och bröd.

Kommentarer

Fazer skickade mig och ett antal andra intressenter ett mejl några veckor senare. De ville veta vad vi tycker om företagets miljöprofil och dess sociala ansvar i övrigt. Tack, Fazer! Det uppskattar jag som konsument. Som ett första önskemål önskar jag mig Fazers blå, miljömärkt. Är det ett rimligt önskemål?

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man