Hur jämställda är företagens styrelser?

Diskussionen om jämställda styrelser fortlöper. Senast har Jens Spendrup, ordförande i Svenskt Näringsliv, uttryckt sig tveksam till kvinnors kompetens i bolagsstyrelser. (Kanske mediedrevet har påverkat tonen i hans uttalande, men problemet kring bolagsstyrelser kvarstår.) Personligen har jag stärkts i min övertygelse att kvinnor har kompetens efter AllBrights stiftelse med 25 000 kvinnor som kandidater i sin kompetensbank. Därför vill jag använda min plånbok för att konsumera mig till det samhälle som jag vill se.

Jag vände mig därför till några företag vars produkter jag ofta köper när jag handlar på jämställda Hemköp - för att höra hur jämställda deras bolagsstyrelser är.

Abba, Felix, Ekströms - får tummen ner
Orkla Foods, som står bakom Abbas sill, Frödinge ostkaka, Jokks goda bärdrycker, Bobs saft med flera, svarade så här: "Orkla Foods har 2 kvinnor och 7 män i sin styrelse." Ett rakt och koncist svar. Toppen att få snabba och ärliga svar, men ur jämställdhetssynpunkt är det besvärligt att flera av mina favoritvarumärken inte stämmer med min etik. Noterar för övrigt att tre av varumärkena heter "Svennes", "Kalles" och "Kung Gustaf".

Slotts - från torparklass till godkänt
Unilever, som står bakom Slotts, svarade så här: "Unilever har en jämställdhetsplan och på företaget jobbar det hälften kvinnor och hälften män. Har du fler frågor är du alltid välkommen att höra av dig till oss igen!". Ett pinsamt svar från en multinationell koncern med kända varumärken. Lagen kräver jämställdhetsplaner, så där har koncernen inga poäng att hämta. Att de har en jämställd personalstyrka är i sig positivt, men säger ingenting om maktbalansen i ett företag. Enligt Unilevers webbplats ingår tre kvinnor i styrelsen. Hur stor styrelsen är framgår inte.

Några dagar senare återkommer Unilever: "Vår styrelse har 11 personer, av dessa är 5 kvinnor (45%). Du kan hitta information om Unilever Sverige AB via Bolagsverket. Alternativt på Unilever Global på unilever.com.". Uppenbarligen verkar mitt blogginlägg ha stört dem; kanske har det fångats upp av någon av deras sökmotorer. Jag upplever det som att företaget lägger skulden på mig; jag är den som har varit dålig på att söka information på deras webbplats. Men, ser man till slutresultatet, kan jag inget annat än att gratulerar. Slotts åker uppåt i rankningen och får väl godkänt.

Barilla - kliver framåt efter blunder om homosexuella?
Barilla, som äger Wasa knäckebröd, svarade så här: "Vår styrelse inkluderar idag både män och kvinnor och en blandning av olika kulturer men vi är högst medvetna om att det finns förbättringspotential när det kommer till jämställdhet i form av antal män och kvinnor.

Vi arbetar ständigt för en företagskultur som till ännu högre grad respekterar och hyllar mångfald och integration och gör allt för att ha en öppen arbetsplats där varje medarbetare i vårt team känner sig hemma och bekväm att uttrycka sig fritt.

Under hösten 2013 tillsatte Barillas ledning en global Jämställdhets- och mångfaldsstyrelse, eftersom mångfald och jämställdhet är avgörande för vår framgång i att uppnå våra mål. Styrelsens uppdrag är att sätta utmanande mål som kommer att hjälpa oss att skapa en mer mångsidig och engagerad arbetskraft och en ännu mer öppen kultur som värdesätter skillnader. Denna styrelse kommer att fokusera både internt och externt. Deras arbete kommer att ha stor betydelse för att styra de åtgärder vi vidtar framöver. Styrelseledamöterna, som omfattar både anställda och externa rådgivare, kommer inte bara att göra rekommendationer, men också noga övervaka våra framsteg."

Barillas svar gör mig överraskad och glad. Jag, som ägnat mig åt en köpbojkott efter delägaren Guido Barillas uttalande om homosexuella i höstas, får mig att tänka om. Eller står orden för den italienska mångordigheten? Jag väljer i detta skede att tänka positivt eftersom företaget tydligt "pudlat" och visat på förbättringspotential.

Pågens - på väg åt rätt håll
Så här svarar Pågens: I dag består vår styrelse av tre män och en kvinna, så som du ser är det ett område vi skulle kunna bli bättre på. Vi vill gärna ha fler kvinnor i både ledning och styrelse, och jobbar aktivt för att på längre sikt få en bättre fördelning. När vi rekryterar väger vi alltid in mångfaldsaspekten, inte bara kön utan också andra aspekter som etnisk tillhörighet. Det är uttalat i vår rekryteringsstrategi. Skälen är enkla - Mångfald berikar, ökar kreativiteten, skapar ett bra samhälle och goda affärer.

Svaret gör mig positiv och glad. Under många år har jag försökt avstå från att köpa Pågens bröd eftersom de, efter många påtryckningar, inte vill baka ekologiskt. Nu kan jag i alla fall glädjas åt att de medvetet arbetar med mångfaldsfrågor i företaget.

Rent mjöl i påsen hos Lantmännen?
Så här svarar Lantmännen, som har hand om varumärkena AXA och Kungsörnen: "AXA är en del av Lantmännens Livsmedelsdivision. Lantmännen är ett mångkulturellt företag som strävar efter att skapa en dynamisk arbetsplats där olika erfarenheter leder till ökad kreativitet, bättre idéer och ett mer utvecklande arbetsklimat. Vi har en övergripande mångfaldspolicy och utvärderar regelbundet rekrytering, ledarutveckling och det strategiska arbetet för att öka mångfalden.

Lika viktigt som att skapa ett företag med en etnisk mångfald är arbetet för jämställdhet mellan könen. Här har vi tagit fram mallar och verktyg för ökad jämställdhet. Det finns likabehandlingsplaner och statistik som följer upp löneutveckling och sjukfrånvaro för att säkerställa jämlikheten. Det är naturligtvis självklart för oss på Lantmännen att alla ska ha lika lön för lika arbete. I Lantmännen Livsmedels styrelse har vi sju ledamöter. Fem män och två kvinnor. (71 % och 29 %)".

Jag förvånas inte över det tråkiga svaret. AXA har tidigare varit svåra att hantera när det gäller ekologiska produkter. De har en visserligen en ekologisk müsli, som den smakar torrt och dammigt. Trots att jag pratat med kundtjänst, har inget hänt. Till och med kundtjänst kände sympati för att jag inte gillade müslin.

Lika illa ställt verkar det vara med jämställdheten. En vänlig själ påminde mig på Twitter i går att hon känner igen floskler när hon ser dem. Jag känner likadant. Innan jag får min fråga besvarad, får jag en massa fina corporate-ord. Men resultatet pekar på en ojämställd styrelse. Så min undran blir: Har Lantmännen rent mjöl i påsen? (Kungsörnen ryms under Lantmännen Cerealia, så möjligtvis har de en annan styrelsesammansättning.)

Bättre kan ni, Findus
Så här svarar Findus: "Findus har en styrelse som består av totalt tio ledamöter. Av dessa är två kvinnor. Vi på Findus arbetar aktivt med mångfalds- och jämställdhetsfrågor, bland annat vid rekrytering. Vi strävar efter en jämn könsfördelning - hos oss jobbar nästan lika många kvinnor som män.

Vi kan konstatera att vi inte har kommit lika långt i sammansättningen av styrelsen men det är så klart önskvärt att vi ska ha en jämn fördelning mellan män och kvinnor även här."

Jag uppskattar att bolaget har svarat på frågan, men på tok för klent för att komma från ett multinationellt företag. Att företaget inte har beaktat maktfrågan drar också ner betyget. Dessutom har det floskelvarning. Nej, Findus får icke-godkänt.

Arla, på bättringsvägen?
Så här svarar Arla: "Idag består styrelsen av 7% kvinnor och 93% män. Under 2014 kommer Arla sätta mål för att förändra detta."

Strålande. Ett företag i bottenklass, som har ambition att skapa jämställda styrelser. Kanske ska man inte ropa hej förrän Arla väl har satt ett konkret mål, men ett klart och koncist ställningstagande om en höjd ambition.



Fazer - gossen med choklad
Så här svarar Fazer: "Idag är samtliga ledamöter i Fazerkoncernens styrelse män. I koncernledningen har vi en kvinna och fem män. En jämställd arbetsplats är viktigt för oss på Fazer och utgör en del av vårt HR-program. 2013 var 40% av ledningsgruppsmedlemmarna i Fazer-koncernens affärsenheter kvinnor. Fazer uppmuntrar både män och kvinnor att söka till positioner på alla nivåer i företaget. Totalt är 60% av alla anställda på Fazer kvinnor."

Betyget blir ojämnt. Fazers styrelse är den mest ojämställda av alla företag jag har fått svar av hittills. Företaget saknar också målsättning om en mer jämställd styrelse. I styrelsefrågan får Fazer klart underkänt. Den relativt jämställda ledningsgruppen lyfter bolaget ett snäpp, medan kommentaren om 60 % kvinnor som anställda sänker. Många kvinnor i ett företag beaktar på inget sätt maktrelationerna internt.

Till Fazer har jag också sedan tidigare ett horn i sidan eftersom företaget, trots flera e-postförsök från min sida, inte svarat på om deras choklad är ekologisk eller om den omfattas av någon annan form av miljömärkning. Av företagets webbplats kan jag inte utröna svaret. Fazer erbjuder heller inte ekologiskt bröd. (I den frågan har bolaget dock svarat via e-post. Fazer gjorde ett försök under några månader, men fick lägga ner på grund av bristande efterfrågan. Brödsorten såg jag dock aldrig i min Hemköps-butik.)

Marabou, inget smajl
Så här svarar Mondelez, som äger Marabou: "I Mondelez Sverige AB har vi en kvinna från företagsledningen och tre kvinnor från de fackliga klubbarna."

Mondelez får bristfälligt betyg. Visserligen är det positivt att företaget har fyra kvinnor i styrelsen. Däremot brukar det vara en varningsklocka när tre av de fyra kvinnorna kommer från den fackliga sidan. Det brukar vara ett sätt att frisera upp de siffrorna. I min föreställningsvärld har de fackliga representanterna i praktiken mindre att säga till om än de ordinarie ledamöterna i styrelsen, även om teorin inte säger så. Fackliga representanter har heller inget arvode, vilket de ordinarie ledamöterna har. Det borde påverka möjligheten att läsa in sig på ett ärende. - I denna del lär jag gärna mer.

Företag som bara anger andel/antal kvinnor - och inte antal/andel kvinnor och män - brukar brista i jämställdhetskunskap. Ett jämställt bolag brukar ange båda siffrorna, exv. "25 % kvinnor och 75 % män". På det sättet blir inte kvinnorna "det andra" och det avvikande - utan en självklar del i verksamheten.

Quorn, I scorn
Quorn, som tillverkar vegetariskt köttsubstitut, svarar så här: "Quorn Foods har en mycket liten styrelse som består av tre medlemmar där alla för närvarande är män."

Betyget är icke-godkänt. Att bolaget har 100 % män i styrelsen placerar det i Fazer-klass. Om styrelsesammansättningen normalt rymmer kvinnor kan jag inte uttyda ur svaret. Marlow Foods/Quorn omsätter 130 miljoner brittiska pund, vilket motsvarar 1,4 miljarder kronor. För att styra verksamheten har bolaget tre ledamöter, vilket känns väldigt litet. I tidigare kontakter med Quorn, för att fråga om ekologisk quorn samt att föreslå hur företaget bättre kan marknadsföra sig, har informationen varit knapphändig och kundtjänsten betett sig på gränsen till oförskämt. Av Forskning & Framsteg framstår bolaget framstår bolaget som slutet. Nej, detta känns inte bra i magen.

Män och kapital
Ett företag med en kvinna som vd svarar så här: "Just nu har vi en mycket spännande och kompetent kvinna till vår styrelse men kort en bakgrund hur det ser ut just nu.

Jag och min man startade vårt och när vi behövde kapital för att fortsätta verksamheten så har vi träffat många investerare och det tråkiga att inga kvinnor och är ute och vill investera i företag. Det gör att jag är den enda kvinnan i styrelsen resten är ägare. Och det gör att det är bara män.

Men jag håller verkligen med dig att det är ett samhällsproblem att det är bara män som avgör vilka företag man ska satsa på och att det saknas så mycket kvinnor som vill investera i företag. Jag tror personligen att samhället tjänar verkligen på att både kvinnor och män avgör vilken typ av företag som ska få kapital."

Jag känner starkt för detta företags svar. De visar på en tydlig ambition och reflektion kring kvinnor, jämställdhet och företagande. Företaget är i en utvecklingsfas, vilket gör att jag inte vill nämna deras namn. Som kund kommer jag klart att tala väl om dem.

Svaret kändes nytt och fräscht. Är det riskkapitalet som ger en styrelseplats? Det låter begripligt för företag som startar, men följer samma logik med för etablerade företag?

Alla har svarat
Alla företag svarade till sist. Jag mejlade majoriteten av dem, Arla kontaktade jag via Twitter. Quorn fick jag påminna via Facebook. Axa har en kundtjänst som man bara kan ringa till, med öppettider 09.30-14.00 på vardagar - och stängt för lunch. När jag väl fick kontakt, saknade kundtjänsten kunskap om styrelsesammansättningen. Axa hänvisade till Lantmännens kommunikationschef, som jag har mejlat. Även Kungsörnen ägs av Lantmännen. Jag mejlade företagen fredagen den 14 februari på morgonen. Fazer och Mondelez mejlade jag söndagen den 16 februari. Om Quorn hör av sig, fyller jag på på denna blogg.

Orkla Foods, Unilever och Barilla hörde av sig samma dag som jag bloggade. Liksom företaget med kvinnan som vd, som är intresserad av riskkapital. Pågens svarade två dagar senare, då Orkla Foods kompletterade med flera varumärken som jag inte visste rymdes i koncernen. Lantmännen och Findus svarade efter tre dagar. Arla efter fyra dagar. Fazer och Mondelez svarade efter två dagar. Quorn efter fem dagar och en påminnelse.

Vill du läsa hur det gick ett år senare? Här hittar du uppföljningen.

Kommentarer

Jag tycker inte vi skall fokusera så mycket på kön utan på vilken kompetens som den enskilde har!
Åsa sa…
Bengt: Alltså din kommentar visar att du inte har förstått samhällets strukturer och det glastak som kvinnor måste forcera. Självklart ska rätt kompetens fram och det finns hur många kompetenta kvinnor som helst därute.

Samhället måste förändras så att dessa får komma fram. Många män, anställer män, eftersom man väljer den som liknar en själv. Faktum är att det vimlar av välutbildade kvinnor. När man tittar på utbildningsnivån i samhället, lyckas kvinnorna bättre. Märkligt att det inte speglar sig i styrelserna i så fall ...

Tänk om - tänk rätt! ;-)
Aha! jag skall tänka om och tänka "rätt"..

Men vad är då "rätt" och "sanning"?

"..Det, som är sanning i Berlin och Jena, att bara dåligt skämt i Heidelberg..."
(Fröding)

Men dessa påstådda "strukturer".. Visa dem gärna för mig för jag har i.a.f INTE sett dem!

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man