Vill du stödja Japans #metoo?

Den 23 december skrev Dagens Nyheter om Shiori Ito, Japans första kvinna som vågat säga #metoo Kvinnosynen i Japan verkar minst sagt ålderdomlig och sexism mycket vanligt. Att kunna anmäla och få upprättelse som våldtagen är nära på obefintlig. I Tokyo finns också bara ett enda center för våldtagna - med endast två anställda.

Jag bestämde mig därför för att skicka ett bidrag till detta hjälpcenter: Sexual Assault Relife Center Tokyo (Sarc) för att stödja Japans utsatta kvinnor.
Foto: Lars Lindqvist, DN

Ge ett bidrag




Vill du också stödja hjälpcentret Sarc, gör så här.

1. Ring kundtjänsten till din internetbank och be att få göra utlandsbetalningar via internet. Ärendet tar cirka 5-10 minuter, då banken måste ställa frågor om penningtvätt innan du kan få rätt att göra utlandsbetalningar.
2. Efter ytterligare ca fem minuter kan du göra utlandsbetalningen. Du behöver följande uppgifter.
a. Kontonumret till Sarc: 00170-4-346418
b. Abonnentens namn: Sarc Tokyo. Postadress behövs inte.
c. Swift-nummer: JPPSJPJ1 (Japan Post Bank)
d. IBAN-nummer behövs inte.

Banken tar cirka 100 kronor för att föra över pengarna, om du inte vill att mottagaren betalar. Så här svarar en ung japansk kvinna på Twitter när jag berättar att jag har skickat pengarna. (Hon försökte först hjälpa mig, då detta var min första utlandsbetalning någonsin.)

Hjärtevärmande respons
Jag får hjälp av en ung japansk twittrare för att förstå hur jag ska föra över pengarna till Japan.


Exploderar av glädje
Dagen efter tackar Sarc mig personligen via den japansk twittraren Takahiro.K. Att de "exploderade av glädje" på centret när Takahiro berättade för dem om donationen gjorde mig särskilt rörd. Jag känner mig tagen av hur vi kan göra en skillnad i varandras liv, oavsett var vi bor på jorden.

Den 18 januari 2018 får jag ett nytt tack från Sarc via twittraren T. Katsumi. Så vänligt och omtänksamt! Känner mig glad.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man