God man: En krånglig process att arvskifta

Jag skriver om min tid som god man för en person med autism och utvecklingsstörning. Mina blogginlägg, varav detta är mitt tolfte, handlar om hur systemet fungerar och hur jag skulle vilja att det fungerade. Upplevelsen är personlig.

Dags för arvskifte, del 2
I januari 2018 påbörjar vi arvskiftet - för andra gången. Senvåren 2017 avbröt vi första omgången, vilket framgår av ett tidigare blogginlägg.

Nu har bodelnings- och arvskiftesprocessen tagit så lång tid, att dödsboet inte längre har kvar sitt personnummer. Hon har i stället fått ett organisationsnummer, som bara dödsbon har. Jag känner mig sorgsen när jag läser Skatteverkets beslut. Vidare tänker jag på överförmyndarnämndens ord att ett arvskifte ska ske skyndsamt och att man som god man måste rapportera varje halvår till nämndens kansli varför skiftet inte är färdigt.

Arbetet att göra dödsboets deklaration, vilket inkluderar att ta reda på ingångsvärdet för fastighetsförsäljningen, och kontakten med juristen som ska skriva arvskiftet läggs nu på ett externt redovisningsföretag, som ska hålla ihop och genomföra arbetet. Mäklarfirman har misslyckats med att räkna ut ingångsvärdet, som behövs för att räkna ut reavinsten. Vi hoppas nu att det externa bolaget ska göra detta.

Vid detta laget är jag så trött att jag måste ta en paus från arbetslivet. Det börjar med en långvarig förkylning, som övergår i en överväldigande trötthet. Jag behöver vila flera timmar om dagen och besöker växthuset vid Bergianska trädgården, där jag mår lite bättre. Jag åker också iväg till ett retreat, där jag får lagad mat, mycket sömn, mediterar, sitter vid elden och tar långa promenader.

En vinterdag måste jag gå till banken för att fyllnadsbetala med anledning av reavinsten från fastighetsförsäljningen för att slippa straffränta. Tack och lov får jag hjälp att räkna ut OCR-numret för dödsboets organisationsnummer, vilket jag inte lyckas få fram av Skatteverkets räknesnurra. Då jag inte kan få tag i den externa redovisningsfirman, får vi höfta vilket belopp som vi ska betala in till banken. Det tar mig tid också att få tag i tillfällig god man för att se om hon måste godkänna fyllnadsinbetalningen innan den görs.

Den 1 mars lämnar jag in årsräkningen som god man till överförmyndarnämnden för det arbete som jag gjort under 2017. Vi har lagt ut arbetet på en annan extern redovisningsfirma, som en av dödsbodelägarna betalar. Fantastiskt skönt att kunna få hjälp med denna del, då jag ändå känner att godmansuppdraget tar upp tid och energi i vardagen under hela året, med räkningar som ska betalas och regelbundna besök som jag gör hos huvudmannen. Jag köper också en del kläder och annat, som huvudmannen behöver. Gruppboendet och jag har en pågående dialog om vem som ska göra vad.

Tillbaka till deklarationen och arvskiftet: Det externa redovisningsföretaget råkar samtidigt ut för egna svårigheter och bolaget splittras (vilket jag inte vet då). Jag ringer och mejlar företaget, men får inget svar. I slutet av april får jag ett rejält stresspåslag, då dödsboets deklaration ska vara inlämnad veckan efter. Till sist kontaktar jag en styrelseledamot till företaget, som jag får de nya kontaktuppgifterna av. Det visar sig att företaget har begärt uppskov av deklarationen, vilket det gott hade kunnat berätta för mig. Den andra dödsbodelägaren, som då är i Sverige, och jag skriver under deklarationen i mitten av maj 2018.

Dags för arvskifte, del 3
Nu är jag på benen igen och har fått deltidsjobb i ett rörligt jobb i en ny bransch. Tröttheten sitter delvis kvar i huvudet, men jag klarar det nya jobbet (som också är roligt). Nu kontaktar jag familjejuristen igen, som snabbt skriver klart arvskiftet. (Den externa redovisningsfirman hade missat sitt ansvar för att se till att arvskiftet påbörjades.) I maj skriver den ena dödsbodelägaren, som bor utomlands, och jag under arvskiftet. Nu kvarstår bara för tillfällig god man att skriva under.

Tillfällig god man är dock mycket svår att få tag på, vilket även har hänt vid flera tillfällen tidigare sedan vi påbörjade arvskiftesprocessen under hösten 2016. Jag ringer, sms:ar och mejlar upprepade gånger, men får inget svar. I juli anmäler jag henne till överförmyndarnämnden, som då går in till hennes försvar. Hon har tydligen skrivit under och överförmyndarnämnden godkänt arvskiftet - utan att någon av parterna har meddelat mig. Jag känner mig arg, besviken och förödmjukad.

I september 2018 kommer den ena dödsbodelägaren över till Sverige. Han och tillfällig god man arvskiftar, då jag måste arbeta. Jag gör ett upplägg där de båda får tider på dödsboets två banker samma dag, så att vi får flyt i processen.

I börjar av oktober 2018 träffar jag huvudmannens bank och ber att få en plan för hur hans arv ska placeras. Planen skickar banken till fel adress, så den kommer till mig först i slutet av oktober. Då har konjunkturen börjat vika neråt och jag får svårt att ta ställning till förslaget, som är mindre fördelaktigt än när vi träffades en månad innan. Jag ber dels godmansföreningen, dels överförmyndarnämnden om hjälp. Parterna svarar båda två att jag själv får ansvara för beslutet. Till sist ber jag banken att ta fram ett nytt placeringsförslag.

I december 2018 skickar jag in det nya placeringsförslaget till överförmyndarnämnden för godkännande.

Ungefär samtidigt får jag slutredovisningen från årsräkningen från överförmyndarnämnden, som i huvudsak är positiv men också kommer med kritik. Jag beviljas ca 1 000 kronor i månaden plus sociala avgifter för det arbete som jag gjort som god man under 2017. För att få ut arvodet, måste jag ansöka om att få nyttja pengar på spärrat konto hos huvudmannen, som betalar för mitt arbete som god man.

I samma veva får jag en utbetalningsavi från Skatteverket med skatteåterbäring, då vi betalt in för mycket vid fyllnadsinbetalningen. Jag kontaktar huvudmannens bank för att ta reda på alla oklarheter, vilket kräver mejlväxling vid ett par tillfällen och flera samtal till banken. Därefter skickar den ena dödsbodelägaren en fullmakt. Jag bokar tid med tillfällig god man på huvudmannens bank och vi hanterar den sista gemensamma delen av arvskiftet, vilket tar en timme. Då hinner jag också föra över pengar från spärrat till ospärrat konto hos huvudmannen efter överförmyndarnnämndens beslut, så att jag kan få ut mitt godmansarvode. En otrolig lättnad att våra gemensamma delar är över. Resten kommer jag att kunna klara på egen hand.

En sista deklaration för dödsboet kom våren 2019. Tack och lov var den enkel att hantera.

Nu är processen snart klar. I mars 2020 kom tillfällig god man in med sin arvodesansökan. Nu ska jag bara ansöka om uttag från spärrat konto och betala henne av huvudmannens pengar. Sedan kommer allt att vara över.

Läs mer om mina tips och råd till dig som åldrande handikappförälder kring godmansfrågan.


Kommentarer

Interesting Article. Hoping that you will continue posting an article having a useful information. Tech Rekrytering Stockholm

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man