God man: En krånglig process att sälja fastighet

Jag skriver om min tid som god man för en person med autism och utvecklingsstörning. Mina blogginlägg, varav detta är mitt elfte, handlar om hur systemet fungerar och hur jag skulle vilja att det fungerade. Upplevelsen är personlig.

Första utkast till arvskifte
Bodelningen mellan dödsboet och dödsboets sambo skedde november 2016; fyra månader efter huvudmannens mamma dött. Eftersom en av dödsbodelägarna, huvudmannen, har god man, behöver Skatteverkets beslut om bodelning vara giltigt i sex månader innan arvskiftet kan påbörjas. Arvskiftet kunde därför påbörjas först i april 2017. Nu fanns ett inbördes testamente mellan dödsboet och dödsboets sambo, vilket innebar att den som överlevde den andra hade rätten att bo kvar i orubbat bo under två år. Då det var oklart när dödsboets sambo ville flytta, bestämde vi oss för att arvskifta innan dödsboets och dennes sambos fastighet såldes.

Sälja fastigheten
Ett arvskifte påbörjades, men dödsboets sambo bestämde sig snart därefter - i maj/juni 2017 - för att han ville flytta. Vi bestämde då att fastigheten skulle säljas av dödsboet och inte av dödsbodelägarna. Lagstiftningen kräver då två oberoende värderingar av fastigheten, som överförmyndarnämnden måste godkänna, innan en försäljning kan påbörjas. Tillfällig god man behövde därför kopplas in. Först i slutet av augusti kunde den valda mäklarfirman börja fotografera och besiktiga fastigheten och därefter lägga ut den till försäljning, vilket skedde i början av september 2017.

Fastighetsmarknaden hade då börjat vika, vilket innebar att budgivningen inte kom i gång förrän efter femte visningen. Den första köparen ville ordna med egen besiktning efter handpenningen lagts och ångrade därefter köpet, som gick tillbaka. Nu är vi i början av oktober och vi har bara kvar en intresserad köpare, som också kräver egen besiktning. Han lyckas därefter pruta tio procent jämfört med beloppet som vi tecknade med första köparen.

I början av september får huvudmannen besöka fastigheten en sista gång tillsammans med föreståndare och en vårdare från hans gruppboende. Vi äter en gemensam lunch i bostaden. Jag känner mig illa till mods, då jag vet att huvudmannen kommer att sakna bostaden. Han har haft sitt andra hem där (och under sina första år i fastigheten mittemot) under hela sitt då 47-åriga liv.

I slutet av september 2017 är fastigheten såld (för första gången, vilket vi inte vet då) och vi tömmer fastigheten. Jag har då gjort förteckningar över allt i bostaden, liksom förteckning över dödsboets föremål. Vi har haft inne en värderings- och auktionsfirma, som vi också säljer de flesta föremål genom. Förteckningar och värderingar av alla tillgångar krävs för att tillfällig god man ska godkänna försäljningen. Släkt och vänner kommer över för att välja ut det som de vill ha.

Jag beställer flyttbil, som kör ner huvudmannens personliga tillhörigheter, till hans bostad i början av oktober. Då kommer också auktionsfirman och packar ihop alla saker som hör till dödsboet och kör iväg för försäljning. Under oktober/november säljs sakerna på auktion och det blir ett otroligt pill att försöka sammanställa försäljningssumman på alla föremål, som möbler, glas, tallrikar etc.

Fuktskada upptäcks
I mitten/slutet av oktober tecknar vi kontrakt med den andra köparen av fastigheten. Han ställer dock krav på att vi ska utreda en fuktskada, som de två första besiktningsinstituten inte har upptäckt. Det blir ett evigt ringande mellan Länsförsäkringar, som har försäkrat fastigheten, och fuktskadeutredare, som behöver få tillgång till fastigheten för att borra och mäta. Själv saknar jag bil och ringer/mejlar kontinuerligt med dödsboets sambos ena son, som sköter tillträdet till fastigheten.

Stänga bankfack
Under hösten försöker jag stänga dödsboets och dödsboets sambos bankfack, vilket visar sig vara krångligt. Man har missat att upprätta en förteckning av tillgångarna i bankfacket innan det tömdes. Jag åker buss med krångliga byten för att komma till Handelsbanken i Näsbypark/Täby på deras ena kvällstid i veckan, men får nobben första gången då jag saknar ett godkännande att få stänga facket av tillfällig god man. Hon kräver då nämnda förteckning, som i efterhand blir svår att upprätta, samt ett formulär från banken, som denna inte vill ge. Bankmannen är i stort sett omöjlig att få tag i, vilket försvårar handläggningen. Efter två och en halv månad lyckas jag stänga bankfacket.

I början av december beställer jag flyttstädning. Nyckeln till fastigheten budar jag till och från mig till städfirman, då jag är väldigt trött vid detta laget.

Strax innan jul 2017 säljer vi fastigheten. Jag har en fullmakt från en av dödsbodelägarna, tillfällig god man är med för att företräda huvudmannen, liksom dödsboets sambos ena son, som nu företräder sin far. Det är nu dags för arvskifte mellan oss dödsbodelägare.

Läs mer i nästa blogginlägg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man