Ekologiskt vin på krogen?

För ett par veckor sedan var jag på vinprovning. Jag frågade sommeliern om ekologiska viner. Han berättade att vinproduktionen står för 70 procent av giftanvändningen i jordbruket medan vindruveodlingen står för 10 procent av jordbruksproduktionen. Jag bestämde mig efter den dagen för att inte köpa annat än ekologiskt vin.

Någon dag senare var jag inne på Systembolaget. Jag bad dem om rött, ekologiskt vin i halvflaska. (Jag dricker inte mer på en kväll.) De hade ett enda märke att erbjuda, men det var ett rimligt pris och vinet var gott. Så nu är problemet löst att köpa vin i affär.

Det har varit mer bekymmersamt när det gäller att köpa vin på lokal. Sedan vinprovningen har jag varit på Stadshuskällaren, Nalens bakficka, Radisson SkyBar, Wasahof, Allmänna galleriet, Copperfields m.fl. Ingen av dem har kunnat erbjuda mig ett glas ekologiskt vin, vare sig rött eller vitt. I går var jag på Sturehof, som var det första stället som kunde erbjuda både rött och vitt i ekologisk tappning. Det röda kostade 280 kronor glaset (!) och det vita 120 kronor. Jag tog ett glas vitt och njöt! (Det har känts tjatigt att dricka öl i flera veckor - jag som är en vindrickare.)

Nu hoppas jag på att fler ställen ska erbjuda ekologiskt vin. Jag hoppas också att uppgifterna från sommeliern stämmer, så att jag inte har fått tulla på min privata njutning i onödan.

I efterhand (den 3 februari), har jag fått tips på bra ekokrogar från KRAV för den som vill bidra till en bättre miljö.

http://www.ekocentrum.info:80/Ekokrogar.htm

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man