Sälj Lindex!

Den 20 december läste jag - i bland annat Ekonominyheterna - att Stockmann, som är Lindex nya ägare, har sparkat kvinnorna ur Lindex styrelse.

http://www.ekonominyheterna.se/nyheter/2007/12/20/lindex-petar-kvinnorna/index.xml

Eftersom jag vill ha ett jämställt samhälle, bestämde jag mig för att sälja mina Lindex-aktier. Jag skickade samtidigt ett mejl till Stockmann för att meddela mitt missnöje. Svaret var ampert och tydligt:

"Kvinnor är väl representerade inom Stockmannkoncernen. 60 procent av direktörerna inom Stockmannkoncernen i Finland är kvinnor och 70 procent av direktörerna inom funktionerna i Ryssland och Baltikum består av kvinnor. Åven både Stockmanns styrelse och Stockmanns ledningsgrupp har två kvinnliga medlemmar. Av Lindex ledning är hälften kvinnor."

Det är visserligen positivt att ledningen består av lika många kvinnor som män, men det skulle kännas bättre om fler kvinnor satt i styrelsen. Enligt Lindex hemsida är de två kvinnorna i styrelsen arbetstagarrepresentanter. Jag kan därför föreställa mig att dessa i sin roll har mindre inflytande än de övriga i styrelsen. (Rätta mig om jag har fel.)

Hädanefter kommer jag att ställa mig tveksam till att handla på Lindex. Att handla efter moralisk övertygelse känns bättre!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man