Ekologiska luncher - var?

För den händige går det utmärkt att själv välja miljövänliga råvaror för matlagningen. Genom Konsums utmärkta sortiment är det numera inga problem att leva ett ekologiskt matliv om man lagar själv. Är man dock fäst vid restauranglivet, för de ekologiska drömmarna en dyster tillvaro.

Själv är jag missnöjd över möjligheterna att hitta ekologisk restaurangmat. Jag har gjort några seriösa försök när det gäller mina lunchställen Time4Thai, Rött, Toy och Dalanisse i Birkastan i Stockholm. På Time4Thai har jag diskuterat miljömärkt fisk med personalen. När vi knappt förklarar att förstå varandra vilken dryck man vill ha, blir det inte lättare att förklara ord som ekologiskt, Krav och MCS-märkning. Till sist har vi dock lyckats komma fram till att fisken, "friterad fiskfilé" som det så upplysande står på menyn, är miljögodkänd. So far, so good. Resten av maten har jag överhuvudtaget inte vågat ge mig in i en diskussion om än.

Restaurang Rött kunde inte alls hjälpa mig att välja ett ekologiskt alternativ. Mitt nya verktyg har i sådana situationer blivit att gå på restaurangernas leverantörer, som i detta fall visade sig vara JR Kött. Enligt Jan Anttila hos köttleverantören kräver restaurangerna högre kvalitet på köttet än vad det ekologiska utbudet kan erbjuda.
- Nötköttet är ofta ungko, som inte håller samma mörhet och saftighet (dvs, marmorering), som de övriga argentiska angusdjuren eller premiumköttet som vi även har.

Anttila driver också ett annat företag som ska fokusera på ekologiskt kött. Det ska försöka få fram ett bredare utbud av kött till vettiga priser, så hans mål är kunna erbjuda även det bästa ekologiska köttet mot restaurang. Den förklaringen lät positiv för mig, så i Rötts fall är det väl bara att vänta och se.

Restaurang Toy har inte heller något ekologiskt utbud. Personalen klagar över att de ekologisk grönsakerna och den ekologiska frukten är dyr. Frukten köper de från Andys Frukt och resten av matvarorna från Martin Olsson. Andys Frukt visar sig ha funderat på att köpa in ekologisk frukt, men ingen verkar orka ha tagit tag i frågan när jag ringer. Talespersonen lät heller inte inspirerad av att göra något med anledning av vårt samtal. Han menar också att råvarorna är dyra. Martin Olssons restaurangavdelning utökar hela tiden sitt ekologiska sortiment, men mängderna är begränsade eftersom råvarorna produceras lokalt, enligt företaget. Olssons restaurangavdelning nämner dock ingenting om priset, vilket är intressant. Leverantören konstaterar också att restaurangen i fråga måste fråga om ekologiska varor, vilket Toy inte verkar göra.

Restaurang Dalanisse har hittills varit okommunicerbara i ekologiska sammanhang. De har nästan tittat på mig hånfullt när jag frågat om fisken är miljömärkt.

Samtliga dessa restauranger är normala - och säkert också representativa - lunchställen, där möjligheten att nå framgång som ekologiskt medveten konsument verkar vara klart begränsad. När jag frågat Sveriges Hotell och Restaurangägare vad de gör för att öka det ekologiska utbudet på restaurangerna, har de bara hänvisat till att det finns Krav- och Svanen-märkta restauranger.

Krav-märkta restauranger
Svanen-märkta restauranger

När jag granskar utbudet framgår att främst hotellkedjorna och olika skolor har Krav-märkta restauranger, som ändå börjar bli några stycken. De lokala kvarterskrogarna lyser dock helt med sin frånvaro. I Stockholms stad finns en enda Svanen-märkt restaurang. Sammantaget är insatserna alltid något ur ekologisk synvinkel, men helt otillräckliga, kan jag konstatera. Vad ska man göra som restaurangglad och miljömedveten? Några tips?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man