S:t Göran mot klädjättarna

I går hittade jag en skitsnygg topp på Åhléns. Ringningen var så läcker och den ljusturkosgrå färgen skulle passa kanon med mina färger. Tyvärr var den tillverkad av Esprit, som i fjol fick sämst i test-betyg när det gäller sitt miljöarbete.

Länk till DN:s artikel om miljötestade kläder

Jag gick då fram till expediterna och frågade dem om Esprit har förbättrat sin miljöpolicy. De tre kvinnorna såg ut som fågelholkar. Ingen av dem hade ett vettigt ord att säga och var nästan snorkiga mot mig. Eftersom jag vill undvika att köpa miljömässigt undermåliga produkter och uppskattar kundservice, gick jag tomhänt ut ur butiken och kände mig missnöjd.

I dag var jag inne på Twilfit och skulle köpa Sloggi-trosor. Igen frågade jag expediten om Sloggi har ekologisk bomull i några av sina produkter. Hon hade ingen aning och sa att hon inte får sådan information från sina leverantörer. Jag föreslog att hon själv kan ligga på som expedit, men förslaget såg dödsdömt ut på hennes blick. Den här gången köpte jag dock produkten, men gick ut och var missnöjd. En sak är ju om leverantörerna är slöa, men att detaljisterna inte har större intresse för att göra kunden nöjd är för mig obegripligt. Klimatdebatten har löpt het de senaste åren, men stora delar av klädindustrin verkar inte hänga med och ta sitt ansvar.

Nu på kvällskvisten har jag mejlat alla fyra företagen (Esprit, Åhléns, Sloggi och Twilfit) för att höra hur de ser på sitt miljöansvar. Varken Esprit eller Sloggi lämnade några möjligheter att skriva på svenska, så det blev bökigt och mycket att skriva. Ingen av de fyra företagen har heller publicerat sin miljöpolicy (om de nu har en) på sin hemsida.

Sloggi svarade redan dagen efter att jag mejlat dem. Till hösten börjar de med en ekologisk serie, "Sloggi Future" och samtliga kläder är redan i dag certifierade "Øko-Tex 100 standard" och "Medically tested". Det var en positiv överraskning.

Esprit svarade någon vecka senare. De menade på att Råd & Rön, som gjort miljöundersökningen, inte har baserat den på faktisk dokumentation från företaget. Så här säger Esprit bl.a. om sin verksamhet: "Esprit har varit aktiv medlem i Business Social Compliance Initiative (BSCI) sedan november 2004 och medlem i dess styrelse sedan januari 2007. Esprit har åtagit sig att bedriva affärer på ett miljömässigt ansvarfullt och etiskt sätt." Ansvarige reportern på Råd & Rön svarar den 28 juli 2008 att hon inte kan svara på hur företagen arbetar med miljöarbete i dag "men vår undersökning stämde med vad som gällde då. Företagen har heller inte för oss kunnat visa att vår undersökning inte stämde." Intressant att de har så olika bild. Undrar vem som har rätt? Och varför har företagen i så fall inte lagt ner mer krut på att bevisa sin oskuld?

Twilfit svarade i mitten av augusti att det planerar införa en ekologisk kollektion hösten/vintern 2009. Företaget uppger sig vara "mycket miljömedvetna vad gäller transporter av våra produkter från ursprungslandet och i våra materialval". Det begränsar till exempel användningen av viskos, "som är en stor miljöbov inom materialvärlden". Personalen ska också få nätbaserad utbildning för att bli mer kunniga om sortimentet. En fjäder i hatten till Twilfit, måste jag säga!

Att Åhléns inte har svarat är en besvikelse. Kanske tar företaget inte miljöfrågorna på allvar? En bekant berättade att Ikeas produktchef suttit på en fest och undrat varför folk ringer till henne och frågar om miljöstandarden på Ikeas produkter. Hon förstod inte vad hon hade med de frågorna att göra. Kanske känner Åhléns samma sak? Miljöfrågor är något som man integrerar i verksamheten, inte hänger på som en sidovagn, om man är seriös aktör på marknaden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man