Den ekologiska kampen blir lättare

Det går allt bättre att handla ekologiskt, tycker jag. När jag plockar ner mina varor i korgen på Konsum, kommer jag hem med minst 80 procent ekologiska varor i ryggsäcken. (Det är en omställning att även försöka komma ihåg att ha med sig en tom ryggsäck när jag går och handlar i stället för att reflexmässigt köpa plastpåsar.) Kedjor som Finax och Axa har kommit med ekologisk müsli och Felix har börjat sälja ekologiska köttbullar. De vanliga märkena verkar ha börjat satsa på en ny och mer miljövänlig produktion, vilket känns oerhört positivt.

De övriga livsmedelskedjorna, som Ica och Hemköp, har jag mer eller mindre övergivit eftersom de har ett så begränsat ekologiskt utbud.

Jag fortsätter min ekologiska vardagskamp på de restauranger där jag äter. På min thairestaurang, där jag äter lunch, har vi äntligen kommit överens om att deras fisk håller för kraven på hållbart fiske. (Ständigt måste man ha diskussioner med sina lunchrestauranger om vad "panerad fisk" och "friterad fisk" är för något.) Häromdagen bad jag thairestaurangen att också beställa in ekologiska grönsaker. Restaurangkassörskan frågade då; "Vad gör man med dem? Kokar man dem?"

Bufférestaurangen
bredvid, som serverar blandat asiatiskt, såg helt ställd och ointresserad ut när jag frågade om rödmärkt fisk. Jag fortsatte fråga om Krav-märkt, men kocken fortsatte bara att blänga bara surt och oförstående på mig (och han förstod svenska). Tidigare har jag haft en diskussion med Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, som svurit sig fria genom att hänvisa till att de har både Svanen- och Krav-märkta restauranger. Dessa utgör dock bara någon promille av Stockholms krogar skulle jag tro. Vardagsknotet mot de vanliga restaurangerna verkar de lämna därhän.

Jag fortsätter att fråga efter ekologiskt vin och öl på krogen. Sturehof, som tidigare haft ekologiskt rött vin - om än för 270 kronor (!) glaset - har nu slutat med det. Halvsunkiga ställen som till exempel Pickwick tittade bara förvånat på mig i helgen när jag bad om ekologiskt rödvin. (Servitrisen var väldigt vänlig och hjälpsam i övrigt, men här kunde hon inte hjälpa mig.)

När jag köper smågodis, försöker jag få tag på ekologiska produkter. Än så länge har jag inte hittat något plockgodis alls som är ekologiskt. Konsum och 7-Eleven säljer Anton Bergs Fairtrade-märkta choklad, men mjölkchokladen är överdrivet söt. Marabou, som har en del okej produkter, som till exempel Dajm, har jag mejlat. (Marabou klarar dock inte kraven för Mudi-Mums, vilket inte känns helt bra.) Marabou svarar att de genom organisationen Rainforest Alliance arbetar på bred front, på plats i odlarländerna med ekonomi, ekologi och sociala förhållanden, framför allt i kaffeodlande länder. När det gäller certifierad kakao har de inte kommit lika långt, vilket beror på till exempel efterfrågan från konsumenterna, kvalitetsfrågor, instabila förhållanden i de kakaoodlande länderna med mera. Tillsammans med Rainforest Alliance har de startat ett pilotprojekt på Elfenbenskusten för att kunna åstadkomma certifierad och långsiktigt hållbart odlad kakao. Går man in på Cloetta Fazers hemsida, ser det ut som att deras miljöarbete är väl genomtänkt, även om de inte nämner "ekologiskt" i sin miljöpolicy. Kanske kan man köpa Fazers blå och Kexchoklad med gott samvete i alla fall?

Kommentarer

Unknown sa…
Hej igen! Jag ser att du och min mamma, Benedikta Jónsdóttir, har den ekologiska som gemensamt intresse. Hon jobbar hos en hälsoaffär i Reykjavik som heter Maður Lifandi; WWW.Madurlifandi.is
Hon håller korta kurser om ekologisktval och massa andra saker.
Hälsningar, Birgitta

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man