Brunstig chimpans med problem i N.Y.

Före detta IMF-chefen Dominique Strauss-Kahn (DSK), som åtalas för att ha tvingat en städerska till oralsex och försökt våldta henne på ett lyxhotell i New York, har stött på oväntat motstånd. I går demonstrerade ett hundratal städerskor från olika lyxhotell i staden och krävde respekt.

Den åtalades försvarsadvokat Benjamin Brafman hävdar att städerskan inte har tvingats till någonting och att allt som städerskan har sagt är osant. Städerskorna vid gårdagens demonstration hävdar å sin sida att "det pågår mycket bakom kulisserna som aldrig kommer fram i dagsljus". Många av dem lever sårbart som ensamstående mödrar, som måste försörja sig. Samtidigt menar de att deras arbeten är lika betydelsefulla som andras och de vill inte bli utnyttjade.

Diskussionen får mig att tänka på den svenska diskussionen om porrfria hotell. När den var som mest aktuell - kan det ha varit tio år sedan? - förstod jag att diskussionerna gick heta i ledningsgruppen på mitt jobb om arbetsgivaren hade rätt att besluta om vad folk gjorde efter arbetstid. Jag förstod också - mellan skål och vägg - att det inte var ovanligt att män hetsade upp sig efter att ha tittat på hotellets porrkanaler, som TV1000. Upphetsningen kunde i värsta fall leda till att de gav sig på städerskorna på hotellet.

I DSK:s fall misstänker jag också att han är sexmissbrukare. Hans närmaste kollega vid banken hade någon dag innan aviserat sin avgång till sommaren, minns jag från en bakgrundsbeskrivning till en artikel i början av skandalen (vilken jag nu inte hittar). IMF stod (och står) inför stora problem med de sydeuropeiska ländernas ekonomi, inte minst Greklands. Tänk om han fått en sådan ångest av allt ansvar som då låg på hans axlar att han behövde lätta på trycket, i detta fall genom en kvinna. Tidigare statsministern Göran Persson berättade vid ett tillfälle att dåvarande tyska förbundskanslern Helmuth Kohl hade beställt in 200 gram smör när han skulle fatta beslut om östutvidgningen av EU. Fettet åt han på stående fot inför sina kollegor. Antagligen lade det sig som en dämpande hinna runt matsäcken inför det ansvarsfyllda beslutet.

När jag vaknade i morse, kände jag mig ändå upplivad och nöjd med städerskornas demonstration i New York. DSK nekar visserligen till brott och är inte fälld, men hans tidigare record pekar knappast på att han har ett oskyldigt beteende mot kvinnor. Ofta slås jag av journalisten och författaren Tristane Banonden som kallat honom "en brunstig chimpans" efter att han kastat sig över henne under en intervju 2002. Oavsett om han har en ångestfyllt tillvaro eller inte, måste han uppföra sig respektfyllt mot andra människor. Kanske borde han ha vänt sig till skyddsombudet på IMF för att kräva en bättre arbetsmiljö för egen del än att använda denna metod?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man