Varför inte parkera för gott?

Det ska bli dyrare att parkera på gatorna. Bilarna ska ner i parkeringsgarage, på så sätt ska trängseln minska. Så säger dagens DN.

Problemformuleringen om trängsel är fel ställd. Trängeln minskar man enklast genom att folk åker kollektivt i stället för med bil. Att få bo i innerstaden är ett privilegium. Du har nära till allt. Tunnelbana och bussar går ofta. Reseplaneraren på SL gör det enkelt att lägga upp resvägen. Vad är problemet?

Själv är jag 45 år och äger fortfarande ingen bil. Jag har ett aktivt liv, både på jobbet och privat. Mina vänner bor i hela Stockholmsområdet. Ofta ger jag mig iväg på aktiviteter i och utanför sta´n. Relativt ofta är jag ute i naturen. Ibland tar resan lite längre än med bil, men en bok eller mp3-spelare brukar räcka som sällskap. I stan är det lätt att gå eller cykla.

Resonemanget är självklart enklare att föra när man är ensamstående utan barn, som jag. Samtidigt är jag uppvuxen i förorten och åkte kollektivt jämt, även när jag skulle in till stan eller till en annan förort. Bilen var bara något vi använde på semestern, när vi inte åkte tåg. Ibland tog vi den ut i svampskogen eller till stormarknaden. Mamma körde 700 mil om året fastän vi var tre barn.

Ekonomin tycker jag också är ett bra skäl för att åka kollektivt. Det kostar närmare 5 000 kronor i månaden att ha bil, SL-kortet kostar 700 kronor. Ett par gånger i månaden åker jag taxi, exempelvis om jag handlat något skrymmande eller ska slänga större grejer vid återvinningscentralen. Att miljön samtidigt gynnas är bara ännu en vinst!

Kommentarer

Du har aldrig reflekterat om att de flesta INTE bor "innanför tullarna" i Stockholms innerstad...

Som inte har en buss eller tunnelbanetåg (visserligen smutsig, nedklottrad och rent ut sagt skitig inuti) var 5:e minut

Människor som bor på den plats de måste pga av arbete etc. och inte har råd med kostnaden för en bostadsrätt i innerstan.

Människor vilka för den egna bilen är en livsnödvändighet och inte en "försumbar onödig lyx" för att kunna leva ett socialt liv med att åka och handla, ta sig till arbetet, skjutsa barnen till fritidsaktiviteter etc.
Människor som för varje gång någon med "Stureplansperspektiv" höjer bensin- dieselskatten och svarar att "de får väl börja åka buss då!"

Människor för vilka att cykla med tre matkassar på styret på väg mellan arbete och hämtning av barn i snöslask och kyla INTE är något realistiskt alternativ!

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man