Hur använder rekryteringsföretagen sociala medier?

I förra veckan träffade jag en representant för en av våra stora bemanningsföretag. Hon tyckte att mitt intresse och min kunskap om sociala medier lät intressant - och tipsade mig att kontakta hennes företag. Jag tog en kontakt, men kommer inte att utveckla vidare hur det gick.

Inför samtalet ägnade jag dock lite tid åt att se hur de olika bemanningsföretagen använder sociala medier. Potentialen för att stärka närvaron i sociala medier var god, förstod jag på den globale rekryteringsanalytikern på Spotify, Johannes Sundlos intressanta inlägg på HR-bloggen.

- Endast 44 procent av HR-avdelningarna använder sociala medier.
- I Sverige tillsätts 2 procent av jobben via rekryteringar i sociala medier.
- 73 procent av de amerikanska företagen planerade 2013 att öka sina investeringar i sociala nätverk jämfört med 2012.
- I USA har 78 procent av företagen anställt personal som de hittat via sociala medier.

Hur kan skillnaden mellan Sverige och USA vara så stor? Svenskt Näringsliv uttrycker, som en av fler aktörer, oro över matchningen på arbetmarknaden. I dag finns halva svenska befolkningen på Facebook och över en miljon på LinkedIn.

Så här såg min snabba kartläggning ut över rekryteringsaktörernas närvaro i sociala medier i Sverige.

Är de stora rekryteringsaktörerna för stora?
Arbetsförmedlingen. Drygt 16 000 gillar Arbetsförmedlingen på Facebook, knappt 700 pratar om detta. Ett skyddat Twitterkonto, som till en förstone ser ut att vara utan aktivitet och följare. (Tror att kontot är låst, som exempelvis Skatteverket. Har inte sett ett skyddat konto förut.) Blir man godkänd, släpps man in. Arbetsförmedlingen följer knappt 400 på Twitter och har närmare 500 följare. Blir uppmärksammad av Lars Sjöström @sjolars och Helena Färnsten @helenaFarnsten på Twitter. Några få inlägg på LinkedIn - med många månaders mellanrum. Ingen blogg.

Poolia. Har 1 600 likes på Facebook, 52 som pratar om dem. Drygt 1 000 följare på Twitter, följer 66. Har konton för Sverige och olika län. Lägger ut ett par inlägg på LinkedIn i veckan. Några likes, men ingen som delar eller kommenterar. Svag interaktivitet i alla kanaler.

Proffice. Nära 2 300 som gillar Proffice Sverige på Facebook, 25 som pratar om dem. Har 918 följare på Twitter, följer 4. Inga hashtags. Några inlägg i veckan på LinkedIn. Några få likes, få kommentarer. Ingen som delar.

Manpower. 828 likes på Facebook, 164 som pratar om dem. Finns på Twitter via kontot "Jobb för studenter", som har drygt 1 700 följare. Manpower följer 18. Manpower har ungefär samma aktivitet som Poolia på LinkedIn, men Manpower lägger ut information mer sällan.

Stepstone. Drygt 1 300 som gillar på Facebook, 3 som pratar om dem. 90 följare på Twitter, följer noll. Nära på obefintlig aktivitet på LinkedIn.

Monster. Monster finns varken på Facebook eller LinkedIn. Monster Sverige har 675 följare på Twitter, följer 126.

Adecco. På Facebook gillar drygt 3 600 kontot, 88 pratar om det, liksom en grupp. Adecco har också en student-grupp med ca 4 500 "fans". På Twitter följer Adecco drygt 3 500, nästan lika många (3 300) är följare. Tipsen kommer från Lars Sjöström och Adecco @JobbAdecco när jag diskuterar frågan på Twitter. Närvaron på LinkedIn är inte lika frekvent. Senaste inlägget är gjort för en månad sedan. Kontot har lite fler likes än andra LinkedIn-konton, men följaren verkar inte ha möjlighet att dela inläggen. Kommentarerna är få.

Academic Work. På Facebook gillar 16 600 kontot, 142 pratar om detta. Inläggen får några likes, men saknar kommentarer från besökarna. På Twitter finns två konton: Academic Work, där företaget följer drygt 3 000 personer och har 3 3 300 följare, Academic Work IT, där 1 300 följer och 600 är följare. Tipset kommer från Johannes Sundlo @jsundlo när jag diskuterar frågan på Twitter. Academic Work är aktiva på LinkedIn, men jag ser få likes och hittar inga kommentarer eller delningar.

Jag blir delvis förvånad. Flera av ovanstående aktörer verkar brista i sin närvaro på sociala medier. Två kommersiella sticker ut på ett positivt sätt; Adecco och Academic Work. Flera aktörer skriver trevliga och korrekta meddelanden, lägger ut jobb, men verkar vara relativt ointresserade av att interagera med arbetssökande. Arbetsförmedlingen lägger ner en del jobb på Facebook och får många likes, men får - trots fler kommentarer än de övriga - relativt få kommentarer.

Relativt okända aktörer som sticker ut på Twitter
När jag letade på Twitter, hittade jag två aktörer som stack ut. Rättviseförmedlingen har drygt 13 000 följare och följer cirka 5 500 personer. Kring kontot finns stor delaktighet, vilket jag tycker är fantastiskt. Jag blev även imponerad av Worko, som har närmare 24 000 följare. Worko verkar ha jobbat så att de också följer sina följare, vilket få andra aktörer gör. Worko har också lyckats hitta riktigt bra hashtags, nyckelord, för att bli hittad. Nyttjobb.tw och Ideella jobb hade vardera cirka 3 000 följare.

Uppenbarligen går det att skapa ett intresse för rekrytering via Twitter. Jag ser ofta retweets från företag och organisationer som söker arbetskraft. På Twitter finns en vilja att hjälpa både företag och arbetssökande. Varför använder sig inte rekryteringsföretagen av denna kraft mer?

Bloggaktörer som märks
När jag letade bland bloggarna, blev jag imponerad av Bravura. Ett par gånger i månaden bloggar företaget om inspiration, kunskap och nyheter på rekryteringsområdet. TNG ger ett bra intryck genom att kombinera sitt bloggande med korta filmer. Förutom att ge arbetssökande tips, förbättrar filmerna också sökbarheten för webbsidan. Academic Work har en blogg, som bjuder på inspiration och karriärtips ett par gånger i veckan.

På Twitter fick jag veta av Stefan Lindén @stefanliden att han valt att länka ihop bolaget Next u med sig själv. Bloggen har han drivit i 3,5 år. Hans erfarenhet är "att twitter inte längre funkar för jobb, det har blivit en politisk arena".

Även på bloggsidan går det att tänka nytt. Hur stort intresset är för att läsa bloggarna vet jag tyvärr inte, men jag uppskattar ändå nytänkandet.

Hur används LinkedIn?
Jag har hittills inte hittat några rekryteringsaktörer som lyckats skapa intresse och delaktighet på LinkedIn. Ändå uppfattas LinkedIn som den viktigaste kanalen för att skapa och underhålla jobbkontakter.

Ja, detta var en snabb kartläggning och betraktelse över hur rekryteringsfirmorna använder sociala medier. Är det något som jag har missat, feltolkat eller inte förstått? Det vore spännande att få lära sig mer - för det jag sett ovan gör mig ställd.

Tillägg: Jag har fått flera kloka kommentarer på Twitter, som återkoppling på mitt inlägg. Jag tackar ödmjukast och har uppdaterat så gott jag kan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man