Hur skapar sociala medier engagemang i EU-valet?

I morse vaknade jag till sol, värme - och dagen för EU-valet. Efter månader av förberedelse med kampanjer, debatter och samtal mellan partier och medborgare, blir valdagen ett klimax för samlade förväntningar och beslut. Så i dag kändes det extra när jag steg upp, trots att jag inte är politiskt engagerad. Demokratin i sig är attraktiv nog.

Sociala medier får starkare roll
Min vana trogen tog jag en snabb koll på Twitter- och Facebook-konton. Har något hänt under natten? Ja, på Facebook fick jag en uppmaning att rösta. Jag gavs också möjligheten att dela mitt engagemang för demokratin med andra på den sociala mediekanalen.

Även på Twitter fick jag en uppmaning att rösta, liksom en hänvisning till hashtaggen #EP2014. Väl där ser jag tweets från medborgare över hela Europa som delar sitt engagemang på den sociala mediekanalen.

Filmer och spela spel
Hur har sociala medier annars utnyttjats inför EU-valet? Flera av partierna har satsat stort - och vill mobilisera människors engagemang via sociala medier. SSU riktar in sitt fokus i sociala medier på unga. Ungdomsförbundet har tagit fram filmen Never Forget. To Vote, som hittills har visats 265 000 gånger. SSU testade sociala medier redan inför kyrkovalet och har, enligt Corren, tagit med sig erfarenheterna inför supervalåret 2014.

Folkpartiet har satsat på ett interaktivt spel, "Europaspåret". Jag testar - och får möjlighet att gömma mig i en stad i Europa. Mina vänner har möjlighet att leta upp mig på Facebook. Jättespännande! Den 18 maj hade spelet nått 3 500 användare, enligt ekuriren.se.

Jag ser framemot att höra vilka effekter som sociala medier har gett på valdeltagandet.

Kombinera sociala medier och möten IRL
I kväll ska jag besöka #EUvakan, som makthavare.se och supervalaret.se, ordnar i Vasastan i Stockholm. Ett kul sätt att knyta samman aktiva på digitala medier via ett fysiskt möte. Genom att engagera sig och lära känna varandra i olika kanaler, får man större möjligheter att hitta nätverk och påverka.

Hur kan du dra nytta av arbetssättet för att öka engagemanget i din bransch-, medlems- eller intresseorganisation?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man