Märk maten för konsumenterna

Ursprungsmärkningen på matvaror borde vara obligatorisk. Det anser över 80 procent av svenskarna i ny Sifo-undersökning. En intressant nyhet som generalsekreteraren på Sveriges Konsumenter, Jan Bertoft, uppmärksammar i DN i dag. (Tyvärr saknas länk på såväl dn.se som Sveriges Konsumenters webbplats.) Bertoft lyfter såväl behovet av märkning i butik, som i sammansatta varor (exv. korvar) och på restauranger. Debatten kommer ur förra veckans debatt om döda grisar, som avlidit efter blivit resistenta mot vissa bakterier efter antibiotikabehandling av danska grisar.

Att underlätta för konsumenten att göra val inför köp är klokt. I en marknadsekonomi är det köparen som avgör vilka faktorer som påverkar ett köp; inte säljaren. Som konsument har du dessutom i vardagen möjligheten att rösta - med plånboken - vilket samhälle du vill ha. Du behöver inte vänta till de allmänna valen vart tredje år.

Var tredje svensk är LOHAS
Allt fler människor intresserar sig för att konsumera hållbart. I dag är det inte bara miljörörelsen, utan en bredare konsumentgrupp. Lohas, Lifestyle of Health and Sustainability, är en internationellt växande konsumentgrupp som är intresserade av njutning och hälsa, men samtidigt inte tummar på rättvisa och hållbarhet. Jag lyssnar på en intressant föreläsning med Carl Peyron, vd:n på Mind your brand om Lohasianer för miljömärkningsföretaget Svanen. Människor vill göra gott - och styrkan i varumärken påverkas av företag som vill hjälpa människor att göra gott. Över 30 procent av svenska befolkningen betraktas som LOHAS.

Databas för konsumenterna
Jag får en idé. Tänk om företagen och restaurangerna kunde få möjlighet att rapportera hur de hanterar miljö, arbetsmiljö, djurskydd, jämställdhet, ekonomisk brottslighet, globala frågor/rättvisa etc. i en databas med standardiserade fält. På så sätt skulle konsumenten lätt kunna avgöra - när hen står i butik - om produkten motsvarar hens önskemål. De företag som inte vill rapportera, riskerar att heller inte bli valda av människor som värderar hållbar konsumtion.

Med en samlad databas blir det lätt att hitta informationen om hållbarhet. Standardiserade fält ger möjlighet för konsumenten att jämföra. Köpen underlättas.

I dag är det hart när omöjligt att välja etiskt i butik eller på restaurang, om varorna inte är märkta. Ofta är det svårt att hitta informationen om hållbarhet och etik om man surfar i mobilen i butik. Hittar man väl sidan om hållbarhet, är den ofta vinklad med greenwash - fina ord utan betydelse - vilket inte hjälper mig som konsument. Personalen i butiken eller restaurangen kan sällan svara på dessa frågor - utan hänvisar ofta till att jag som konsument ska ringa företagets huvudkontor. Eller vänta tills butik- eller restaurangägaren kommer in dagtid på en vardag. Knappast något jag orkar eller gör - utan då får köpet vara eller vänta.

Vilka vägar tror du är framkomliga för att underlätta för Lohas-inspirerade konsumenter? Kan en databas, som Konsumentverket, Svensk Handel eller Visita skulle kunna hantera, vara attraktiv och hjälpa konsumenten?

Kommentarer

Då en stor del av maten många av oss äter äts på storkök, restauranger etc. har man som enskild konsument svårt att faktiskt veta varifrån råvarorna kommer och hur de har producerats

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man