Ett år senare: Hur jämställda blev företagens styrelser?

För ett år sedan - i februari 2014 - pågick en häftig diskussion om jämställda styrelser. Jens Spendrup, ordförande i Svenskt Näringsliv, uttryckte sig tveksam till kvinnors kompetens i bolagsstyrelser. Själv drog jag en annan slutsats - och har under året stärkts av Camilla Wagners 800 kvinnor i styrelsebanken. Därför vill jag använda min plånbok för att konsumera mig till det samhälle som jag vill se. Vill företagen inte ha in kvinnorna i styrelsen, behöver de heller inte få mina pengar.

Styrelsesammansättningen februari 2014
Under debatten vänder jag mig därför till några företag vars produkter jag ofta köper när jag handlar på jämställda Hemköp - för att höra hur jämställda leverantörernas bolagsstyrelser är. Av resultatet framgick att bara Unilever hade jämställd styrelse; 5 kvinnor och 6 män (45 % kvinnor, 55 % män).

När jag bloggade i fjol, fick jag tips om att även fokusera på ledningsgruppens sammansättning. Ledningsgruppen fattar de operativa besluten i företagen och har därför ett påtagligt inflytande över verksamheten.

Som sagt: Ett år har gått sedan jag gjorde förra undersökningen. Jag vill därför följa upp hur det gick, vilket också många uppmanade mig till på Facebook, där jag förde fjolårets diskussion med mina vänner.

Hur ser styrelsesammansättningen ut februari 2015?
Genom att ta reda på hur styrelsesammansättningen, bestämmer jag mig också för vilka produkter som ska få följa med i min varukorg. I år känns det extra spännande eftersom jag känner företagens löften från i fjol.

Hej då, Kalles kaviar och Risifrutti!
Orkla Foods, som står bakom Kallas kaviar, Frödinge ostkaka, Jokks bärdrycker, Risifrutti med flera, har i dag en styrelsesammansättning om 2 kvinnor och 7 män (22 % kvinnor och 88 % män). En av kvinnorna är facklig representant. Resultatet ser exakt likadant ut som för ett år sedan.

Ledningsgruppen i Orkla består av tre kvinnor och sex män (33 % kvinnor, 67 % män). Två av kvinnorna sitter på HR- och marknadsposterna, som är de traditionella posterna när kvinnor får plats i en ledningsgrupp.

Jag kan inte låta bli att titta på Orkla Norge, för att se hur de påverkats av kvoteringsdebatten. Jo, där sitter tre kvinnor och fyra män i styrelsen, exklusive fackliga representanter (som flertalet är män). Så styrelsen är hyfsat jämställd. I ledningsgruppen sitter 0 kvinnor och 11 män (0 % kvinnor, 100 % män).

Mitt omdöme
Orkla får i fortsatt lågt betyg i sitt styrelsearbete. Ingen förändring har skett med anledning av fjolårets debatt om jämställda styrelser. Möjligtvis kommer en förändring till vårens bolagsstämmor, vilket jag gärna vill veta mer om. Även om den svenska ledningsgruppen är mer jämställd än den svenska styrelsen, så har den en traditionell sammansättning. Att det norska industrikonglomeratet, Orkla-koncernen, tydligt följer kraven på jämställd styrelse i Norge, men saknar kvinnor i norska ledningsgruppen, får mig att tvivla på företagets övergripande värderingar.

Orklas produkter åker ur min varukorg. Risifruttin kommer att bli jobbigast att säga "hej då" till. Om ni kan tänka er bli lite mer jämställda, kanske jag kan få tillbaka min älsklingsprodukt! Jag får väl handla på Ica i stället. Kalles kaviar, som visserligen är gott, går att byta ut mot annan kaviar.

Dagens överraskning
Den 24 februari får jag en återkoppling från mitt tweet den 21 februari. Presschefen erbjuder mig att komma på lunch - och få träffa kommunikations- och HR-cheferna. Jag gillar gesten! Äntligen en dialog. Vi ska ses den 11 mars.

Slotts kan följa med
Unilever, som står bakom bland annat Slotts senap, har fortfarande otillgänglig information om styrelse och ledningsgrupp på sin webbplats. Jag mejlar dem. I fjol var styrelsen jämställd.

Två och en halv dag senare svarar deras konsumentkontakt: "I vår svenska (som även är vår nordiska ledningsgrupp) sitter 4 kvinnor samt 8 män. I styrelsen för Unilever Sverige AB sitter 2 kvinnor och 4 män."

Det innebär att både Unilevers styrelse och ledningsgrupp består av 33 % kvinnor och 67 % män. I fjol hade Unilever 45 % kvinnor och 55 % män i styrelsen.

Mitt omdöme
En jämställd grupp består av minst 40 % av vardera könet, så Unilever har inte längre en jämställd styrelse. Utvecklingen har alltså gått bakåt. Hur ledningsgruppen såg ut i fjol vet jag inte, men den är inte jämställd i dag. Samtidigt är koncernen mer jämställd relativt de övriga företagen i jämförelsen. Så, resultatet är väl ganska okej, men bättre kan den. De statliga bolagen har alltid jämställda styrelser; så vill man, går det. Unilevers varumärken får slinka med i varukorgen.

Barilla och Wasa stannar på hyllan
Barilla Sverige AB, som står bakom såväl pastamärket som Wasa knäckebröd, har två kvinnor och åtta män i sin styrelse (20 % kvinnor, 80 % män). En av kvinnorna är facklig representant.

Hur könssammansättningen i ledningsgruppen ser ut, vet jag inte. Jag har mejlat - och får efter fyra dagar ett i stort identiskt svar som företaget skickade mig i fjol. Dvs. ett antal luftiga och vackra värdeord, som möjligtvis betyder något, men inte finns konkretiserat i siffror i form av antalet kvinnor och män i ledningsgruppen.

Mitt omdöme
Efter fjolårets vackra ord om hur Barilla skulle ta tag i sitt mångfaldsarbete, vars ord återupprepas i år, har jag lågt förtroende för företagets förmåga att omvandla sina idéer till praktisk handling. Barilla hade en del utmaningar varumärkesmässigt efter en het debatt om homosexuella i september 2013, vilket gjorde att jag väntat mig större konkreta förändringar snabbare. En styrelse med bara 20 % kvinnor är ingen vinnare. Barilla åker ur min varukorg. Det innebär att även Wasas knäcke borde åka ut, vilket kommer att bli betydligt svårare. Jag har i åratal försökt bojkotta bort Wasa eftersom de inte erbjuder ekologiskt knäckebröd. Konkurrenternas bröd är tyvärr inte goda. Att byta bort Barillas pasta är dock enkelt.

Pågen - följer med i varukorgen
Pågens kommunikationschef svarar på mejl: "Så här ser det ut på Pågen idag: vår styrelse, inklusive fackliga representanter, består av sex män och en kvinna. I vår högsta ledning sitter sex män och två kvinnor, medan hela vårt ledningsteam består av 18 män och åtta kvinnor.

Även om vi under året som gått utökat jämställdheten i ledningen, bland annat genom att rekrytera en kvinnlig bagerichef till Göteborg samt två kvinnor i högsta ledningen, har vi som du ser en bit kvar. Utmaningen är bland annat att både produktion och säljledning, som är tungt vägande delar i vår verksamhet, traditionellt sett varit mer manliga yrken, inte minst eftersom de varit fysiskt krävande. Vi ser dock glädjande nog en del förändringar i detta, framför allt i produktionsledningen där vi numera har flera kvinnor på ledande befattningar.

Vi väger alltid in mångfaldsaspekten när vi rekryterar, inte bara kön utan också till exempel etnisk tillhörighet, vilket är uttalat i vår rekryteringsstrategi, och vi genomför också regelbundet ledarskapsprogram för att locka fler kvinnor till ledande befattningar."

Pågens återkommer en vecka senare, med anledning av mitt omdöme om styrelsen: "Eftersom det inte är ovanligt att rekrytera människor med gedigen branscherfarenhet till ledande befattningar, har det historiska faktum att yrkena tidigare varit mansdominerade fortfarande en viss påverkan på rekryteringsbasen. Detta håller dock på att ändras, inte minst i produktion, och vi försöker också bidra genom att aktivt rekrytera utifrån våra tankar kring att mångfald berikar och är bra för affären."

Det innebär att Pågen har 14 % kvinnor och 86 % män i styrelsen. Högsta ledningen består av 25 % kvinnor och 75 % män. Ledningsteamet som helhet består av 31 % kvinnor och 69 % män.

Mitt omdöme
Mitt omdöme om Pågen har svängt från negativt till positivt. Jag blev först skeptisk till bolagets utveckling. Eftersom jag inte hittade någon information på företagets webbplats, sökte jag på allabolag.se Där finns endast styrelseinformation - och där finns den enda kvinnan i styrelsen inte med. Någon ledningsinformation hittade jag inte alls. När jag fick ovanstående svar från kommunikationschefen, känner jag mig betydligt mer positiv. Företag behöver inte alls vara perfekta i min värld, men de behöver ha en riktning och en vilja för att jag ska bli intresserad. Däremot ställer jag mig undrande till varför den fysiska belastningen i yrket påverkar ledningsgrupp och styrelse (?). Det viktiga är väl huvudsakligen att personerna är bra chefer och/eller kan styrelsearbete, kan tänka strategiskt och affärsmässigt samt kan förstå och utveckla processer? Jag känner mig nu mer tillfreds efter att Pågen har återkommit även i denna frågeställning, se stycket ovan som börjar "Pågen återkommer en vecka senare...".

Ja, Pågens bröd kommer att fortsätta slinka ner i min varukorg.

Lantmännen - stannar på hyllan
Lantmännen, som har hand om varumärkena AXA och Kungsörnen, har i sin koncernstyrelse 2 kvinnor och 10 män (17 % kvinnor, 83 % män). Därtill finns en man som vd och en kvinna som chefsjurist och sekreterare. Jag får ingen bild av om vd och chefsjuristen ingår i styrelsen.

Lantmännen skriver i sitt svar i fjol att mångfald, såväl jämställdhet som etnicitet, är viktigt för deras arbete och värderingar. I styrelse hittar jag en kvinna med blont hår och norskt namn. Övriga ser ut att vara etniska svenskar, av utseende och namn att döma.

I fjol svarade Lantmännen - per e-post - vilken styrelsesammansättning de hade i Lantmännen Livsmedel. Några sådana uppgifter hittar jag i år inte på webbplatsen.

Lantmännens ledningsgrupp består av två kvinnor och åtta män (20 % kvinnor, 80 % män). Kvinnorna har posterna inom HR och juridik. Kärnverksamheten leds av män.

Jag twittrar till Lantmännen den 21 februari och får svar den 6 mars:

Bra att Lantmännen äntligen hör av sig, även om det tog tid. Koncernen har alltså 2 kvinnor och 8 män i styrelsen. Totalt 20 % kvinnor och 80 % män i maktfördelning.

Mitt omdöme
Lantmännen verkar vara ett traditionellt styrd koncern, som inte gärna låter sig påverkas av samhällsdebatten. Jag lyssnar gärna till vackra ord, om de betyder någonting. Visserligen är jag tacksam för att koncernen till sist svarat, men koncernen har inte visat prov på att leva upp till sina hållbara värderingar. Koncernen får låga betyg för sitt mångfaldsarbete, såväl i styrelsen som i ledningsgruppen.

Klimat- och miljöomställningen i jordbruket tar, enligt mitt tycke, för lång tid. Kan bristen på mångfald i koncernstyrningen påverka utvecklingen?

Jag byter ut Axas Gold Müsli Original, som jag ätit och älskat i åratal, mot Persgårdens ekologiska müsli. Persgårdens styrelse är jämställd. Kunniga och serviceinriktade Eko Wera i Vasastan i Stockholm säljer produkten. Jag är nöjd!

Findus - stannar i frysen
Findus Sverige AB har två kvinnor och åtta män (20 % kvinnor, 80 % män) i styrelsen. En av kvinnorna är facklig representant. I sammansättningen ingår inte vd. Uppgifterna hittar jag på allabolag.se och inte på koncernens webbplats, vilket ger ett otransparent intryck.

Ledningsgruppen hos Findus Sverige AB framgår inte av webbplatsen. Jag har mejlat - och inväntar svar. Jag ser på min LinkedIn att koncernens HR-chef har besökt min profil, men jag får inget svar av företaget. En påminnelse på Twitter skickas några dagar senare, men fortfarande inget svar. Nu, nio dagar senare, ger jag upp.

När jag letar efter styrelse- och ledningsgruppens sammansättning hittar jag följande: "Företagskulturen på Findus skapar utrymme för den som vill utmana med nytänkande och nyskapande i sitt arbete. Vi rekryterar på ett professionellt sätt och erbjuder konkurrenskraftiga villkor. Findus är ett prestationsinriktat företag. Det innebär att vi belönar prestation som genererar framgång för oss alla på företaget. Vår organisation är i stor utsträckning byggd på ett sätt som skapar engagemang och delaktighet genom delegerat beslutsfattande och ansvar. Givetvis med respekt och ärlighet, öppna kommunikationsvägar och stöd för den som behöver."

Plötsligen skäms jag över mitt skrå som kommunikatör. Hur avspeglar sig dessa fagra ord mot den praktiska styrningen av koncernen? Kanske finns den där, men styrelsesammansättningen består inte av några rara ärtor.

Den 18 mars kontaktar Findus mig igen: "För nuvarande sitter det 7 personer i styrelsen för Findus Sverige – ordförande, VD, 2 ledamöter och 3 arbetstagarrepresentanter: 6 män och en 1 kvinna. Vad gäller ledningsgruppen så är vi idag inkl. VD, 11 personer – 4 kvinnor och 7 män." Det betyder att 14 % är kvinnor och 86 % män i styrelsen för Findus Sverige. Ledningsgruppen rymmer 36 % kvinnor och 64 % män.

Mitt omdöme
Findus har - efter en dryg månad - gett prov på att vara ett lite mer transparent företag än vad jag såg på deras webbplats när jag publicerade blogginlägget ursprungligen. Med en rejält ojämställd styrelse känner jag mig inte tillfreds med vad jag sett, även om ledningsgruppen är nästan jämställd. Findus produkter får stanna i frysboxen - så länge.

Arla - stannar i kylen
Jag letar efter såväl styrelse som ledningsgrupp hos Arla på nätet, men hittar ingenting. Arla lovade i fjol att sätta mål för sin jämställdhet efter bara 7 % kvinnor i styrelsen. Jag är mycket nyfiken på svaret - och mejlar dem. När jag inte hört något efter fyra dagar, twittrar jag till dem.
En dag senare får jag svaret per e-post.

"Arla Foods AB: Styrelsen består av 5 ledamöter, 3 ordinarie samt 2 fackliga representanter, alla män. Samt VD för Arla Foods AB, som är man."

"Arla Sveriges ledningsgrupp: Består av 10 medlemmar fördelat 3 kvinnor och 7 män."

Arla hör av sig igen efter några dagar, efter att jag skickat mitt omdöme: "Har varit in på länken du sände mig och ser att vi har varit olika uppgiftslämnare de olika åren. I din text ser jag att uppgifterna du fick förra året om Arla Foods styrelse var vår koncernstyrelse och de uppgifter jag lämnade till dig i fredags var fördelningen i styrelsen för Arla i Sverige. Vill förtydliga att den kvinna som satt i vår koncernstyrelse fortsatt ingår i den. Fördelningen är totalt 17 medlemmar varav 1 kvinna samt 4 fackliga representanter som är män."

Det var bra att jag fick ett förtydligande. Koncernstyrelsen för Arla består av 1 kvinna och 16 män. Det innebär 6 % kvinnor och 94 % män. Arla Foods AB har 0 % kvinnor och 100 % män i sin styrelse. Arla Sveriges ledningsgrupp har 30 % kvinnor och 70 % män.

Mitt omdöme
Arla lovade i fjol att sätta jämställdhetsmål för sin styrelsesammansättning. Företaget hade då 7 % kvinnor i koncernstyrelsen. Möjligtvis lyckades företaget sätta ett mål, men har hittills inte rört sig ur fläcken i sitt handlande. Innebär det att bolagsstämman i vår kommer att bli högintressant, med inval av en rad kvinnor i styrelsen? Eller hur ska jag tolka Arlas ambivalenta handlande att säga en sak och inte göra något? I Arla är kvinnorna kraftigt underrepresenterade på såväl koncernnivå som i Sverige.

En svensk ledningsgrupp med 30 % kvinnor och 70 % män, som Arla har, är inte dåligt i privata sektorn. Jag förvånas bara av att fördelningen 40-60 är så svår att ta till sig för privata sektorn. I staten är den en självklarhet.

Min slutsats
Arlas produkter stannar i kylen. Att lova skapa en jämställd styrelse från en ojämställd - för att sedan göra den ännu mer ojämställd; där går gränsen. Arla borde inte ha en ko som symbol - utan en tjur. Nu ska jag leta andra leverantörer för mina mejeriprodukter. (Men Arla, händer det något spektakulärt på er bolagsstämma, hör gärna av er! Kanske kan jag förlåta er och börja handla era varor igen, men först när jag ser praktisk handling.)

Fazers bröd följer med. Chokladen stannar på hyllan
Fazer Group har inte angett på sin webbplats hur många kvinnor och män som sitter i styrelsen. Jag får ett klargörande e-postsvar dagen efter: "För närvarande är alla styrelseledamöter i Fazer Groups styrelse män. I koncernledningen har vi två kvinnor och sju män." Det innebär 0 % kvinnor och 100 % män i styrelsen - samt 22 % kvinnor och 88 % män i ledningsgruppen.

Jag noterar på webbplatsen att en av kvinnorna arbetar med varumärke; en post som kvinnor oftast får i ledningsgrupper. En kvinna tillhör den så kallade kärnverksamheten.

Jag har mejlat följande fråga tillbaka: "Vad vill Fazer att jag, som medveten och välutbildad kvinna, ska känna och tänka om koncernen och dess produkter med anledning av könssammansättningen i styrelse och ledningsgrupp?". Svaret, som kommer en dag senare, lyder så här: "Vi vill ge alla personer samma möjligheter och ett rättvist bemötande. Ett exempel är de svenska ledningsgrupperna på Fazer Bageri som består av tre kvinnor och sex män och Fazer Food Services som består av tre kvinnor och fyra män." Det innebär att ledningsgruppen i Fazer Bageri består av 33 % kvinnor och 67 % män. Fazer Food Services har faktiskt en jämställd styrelse - med 43 % kvinnor och 57 % män.

Mitt omdöme
Jag älskar chokladen Fazers Blå och kunde äta den varje dag. Jag har bara svårt att acceptera företagets manskvotering i koncernens styrelse och ledningsgrupp. Samtidigt har företaget återkommit och meddelat att kvinnorna är bättre representerade i dotterbolagen. Om alla personer har samma möjligheter (vilket i sig är positivt!), och inga kvinnor sitter i koncernens styrelse, har jag svårt att få ihop ekvationen. En kompromiss känns rimlig. Jag köper Fazers bröd och går på Fazers restauranger även i fortsättningen, men får i dagsläget avstå chokladen.

Marabou - bäst i klassen och följer med
Mondelez Sverige AB, som förvaltar Marabous varumärke, har en styrelse med fyra kvinnor och fyra män på ordinarie platser - samt en kvinna och en man som suppleant. Även om flera kvinnor är fackliga företrädare, har koncernen tre män och två kvinnor på ordinarie post.

Mondelez europeiska ledningsgrupp består av två kvinnor och 12 män (14 % kvinnor och 86 % män). Jag hittar inte uppgifterna om ledningsgruppens sammansättning för Mondelez Sverige AB och mejlar. Jag inväntar svar. Kundtjänst svarar så här: "Tack för ditt mail gällande Mondelez. Informationen du söker är inget som vi på konsumenttjänst har, men du kan alltid kolla på websidan. Ha en fortsatt trevlig dag." Länken går en sida som visar styrelsesammansättningen. Jag har mejlat tillbaka - och än en gång bett om uppgifterna för könssammansättningen i ledningsgruppen. Svaret, som kom sex dagar från ursprungliga blogginlägget, låter så här: "Mondelez Sverige AB:s ledningsgrupp består av 6 kvinnor och 7 män."

Mondelez Sverige har en styrelse med 50 % kvinnor och 50 % män. Ledningsgruppen i Sverige består 46 % kvinnor och 54 % män.

Mitt omdöme
Mondelez Sverige har en jämställd styrelse och en jämställd ledningsgrupp. Imponerande! Fantastiskt roligt att ett av alla många företag har gjort ett kliv framåt. Nu kommer jag att äta Marabou hela året, även om jag spontant tycker att smaken på Fazers choklad är bättre. Jag vill premiera företag som vill och vågar vara jämställda. Dessutom har Marabou miljömärkt choklad, vilket Fazer inte har :-)

Quorn - väntar svar
Quorn, som är ett köttsubstitut baserad på jäst svamp, är en av de mest otransparenta företag jag vet. Vore jag mer förtjust i bönor, skulle jag undvika produkten. I dag äter jag den ofta eftersom jag försöker hålla nere mitt koldioxidutsläpp av klimatskäl. När jag söker på "quorn styrelse" och "quorn ledningsgrupp" får jag inga träffar. Jag är inte förvånad. Jag hör av mig till företaget på Facebook. Quorn och jag har en diskussion: "Hej igen Ulrika. Det finns ingen styrelse i Sverige. Quorn är ett engelskt bolag. MVH/Quorn Facebookteam" Jag har nu bett om den engelska sammansättningen av styrelse och ledningsgrupp - och väntar svar. Facebook-teamet hör av sig några dagar senare för att meddela att de inväntar svar från huvudkontoret. Svaret dröjer dock.

I fjol hade Quorn 0 kvinnor och 3 män i styrelsen (0 % kvinnor, 100 % män).

Mitt preliminära omdöme
Quorn är en märklig vegetarisk produkt med låg transparens i kommunikationen. Att kundtjänst inte har kännedom om hur koncernen styrs säger ganska mycket. Jag har börjat äta Anammas vegetariska produkter, som är riktigt bra. Hör jag inte något fantastiskt om Quorns styrelse och ledningsgrupp i Storbritannien, blir det nog mindre Quorn-filéer och Quorn-bitar i varukorgen i framtiden.

Slutsats
I takt med att jag fått in svaren, har jag lagt ut dem på bloggen. Jag har påannonserat dem på sociala medier. Några svar har gjort mig glad. Mondelez får guldstjärna för sina tydliga framsteg - och har en helt jämställd styrelse och ledningsgrupp i Sverige. Jag ser en ljusning hos Pågen, som har tagit medvetna steg på ledningsnivå - och verkar ha självinsikt och vilja. Unilever har backat något, från 45 % kvinnor till 33 % kvinnor i styrelsen, men står sig hyfsat i jämförelsen. Fazer gör hyfsat ifrån sig på dotterbolagsnivå, men styrelsesammansättningen på koncernnivå är bedrövlig. (Mondelez koncernstyrelse är heller inte rolig, men Fazer är ändå ett nordiskt land - och borde vara mer jämställt på koncernnivå.) Orkla, vars låga kvinnorepresentation i styrelsen gör mig matt, bjuder på lunch. Jag gillar gesten - och har tackat ja!

Några företag har dock gjort mig besviken. Arla, som i fjol lovat sätta mål, men i handling inte rört sig ur fläcken, är årets besvikelse. Kvinnorna syns ju knappast i styrelsen på koncern- eller Sverigenivå. Barilla (som också äger Wasas bröd) som lovat guld och gröna skogar i fjolårets undersökning - och inte levererat till i år, känns bara pinsam. Halvdana företag, som Lantmännen och Findus, gör mig bara trött. De bättrar sig inte, verkar inte ha några ambitioner och verkar inte vara så intresserade av dialog. För Quorn känner jag inte mycket hopp, även om jag gillar Facebook-teamet.

Kan Hemköp ställa jämställda krav?
Är man underleverantör - som livsmedelsföretagen väl måste betraktas som - till ett jämställt företag som Hemköp, borde man väl själv vilja ha en hållbar värdegrund att stå på? Och varför ställer inte Hemköp krav på att ha jämställda leverantörer? Jag undrar också varför företagen förändras så långsamt. Tror de att vi som konsumenter är ointresserade? Många kvinnor har i dag inga större problem att göra, en i alla fall hyfsad, karriär och höja vår röst. Varför skulle vi vilja fortsätta stödja ett gammaldags system?

Vad ska kundtjänst svara på?
I år har jag främst mejlat kundtjänst eftersom jag hör av mig i egenskap som intresserad och medveten kund. Flera av dem har inte svarat trots att frågorna är enkla. Förra året fick jag svaren snabbare eftersom jag kontaktade pressansvariga. Hur ska jag betrakta mig som bloggare? Jag är ingen journalist - utan privatperson och affärsaktivist som strävar efter att lägga mina pengar på de företag som delar mina värderingar.

Kommentarer

Apropå jämställdhet och miljö..

Är DETTA verkligen ett samhälle vi vill ha ? För mig för det snarare tankarna till både nazityskland och stalins Sovjet med strikta regler och om att skapa den "nya sunda friska moderna klimatsmarta människan" fri ifrån gamla tiders traditioner och bojor, smuts och likgiltighet..

http://www.frojdh.se/2010/11/09/ett-knutby-for-klimatsmarta/

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man