Hur handlar jag jämställt?

I dag har jag försökt handla mer jämställt. Eftersom Arla och Wasa fått underkänt i min senaste undersökning, har jag behövt hitta substitutionsvaror. Jag går in på Ica.

Här hittar jag Bollnäsfil, som får ersätta Arlas fil. Jag köper Icas knäckebröd, som ersätter Wasas, och Icas ekologiska mjölk och ägg. Jag köper buljongen Bong Touch of taste. Hur ser jämställdheten ut i dessa företag då?

Icas varor får stanna på hyllan
Ica Gruppen har två kvinnor och nio män i styrelsen. I ledningsgruppen sitter fyra kvinnor och nio män. Det innebär 18 % kvinnor och 82 % män i styrelsen. I ledningsgruppen finns 31 % kvinnor och 69 % män. På styrelsefronten var det ju inte mycket att glädjas åt. På ledningsgruppsnivå var det lite bättre. Fördelningen 40-60 borde kunna gå att uppnå.

Icas produkter ska jag försöka undvika i fortsättningen. Även om ledningsgruppen ser hyfsad ut, ger jag styrelsesammansättningen underkänt.

Bollnäsfilen följer inte med i korgen
På Gefleortens mejeriförening, där Bollnäsfilen tillverkas, finns två kvinnor och nio män i styrelsen. Ledningsgruppen rymmer två kvinnor och fyra män. Det ger 18 % kvinnor och 82 % män i styrelsen och 33 % kvinnor och 67 % män i ledningsgruppen. Styrelsen i Gefleorten borde kunna bättre. På ledninsgruppsnivå är det som Ica Gruppen. Hyfsat, men företaget borde kunna bättre.

Gefleortens mejeriförening får, som Ica, också underkänt, framför allt genom den låga kvinnorepresentationen i styrelsen. Bollnäsfilen får stanna på hyllan.

Bongs buljong handlar jag igen
Bongs Touch of Taste, som ägs av Campbell's, har fyra kvinnor och tio män i sin styrelse. I ledningsgruppen sitter en kvinna och nio män. Det ger 29 % kvinnor och 71 % män. Ledningsgruppen består av 10 % kvinnor och 90 % män.

Bongs får godkänt på styrelsenivå, framför allt utifrån den etniska mångfalden. Här finns nära 30 % kvinnor, som i de andra företagen, men blandningen av erfarenheter och etniciteter höjer min bedömning. Ledningsgruppen får dock klart underkänt, även om det är positivt att den enda kvinnan har makt i form av vd-posten.

Campbells varor, där Bongs ingår, får följa med i min varukorg i fortsättningen. Även om inte kvinnorepresentationen var den bästa, har koncernen beaktat etnicitet. Styrelsen har ändå en hyfsad sammansättning, framför allt utifrån den samlade parametern kön och etnicitet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man