Märkliga försäljningsvillkor hos Telia och Dialect

Jag känner mig ställd efter att ha tecknat mobilabonnemang hos Telia och Dialect. Nu undrar jag vilka regler och ansvarsförhållanden som gäller.

Telefonförsäljare från Dialect ringer
I början av november 2016 blir jag uppringd av en försäljare från Dialect. Han vill sälja på mitt ett nytt Telia-abonnemang. Det passade mig bra, då jag nyligen avvecklat min enskilda firma (Ehrensvärd Media & Kommunikation) och nu ville byta från ett dyrare jobbabonnemang – med obegränsad ringtid – till ett billigare privatabonnemang. Jag har då avtalet "Telia Mobil Komplett 4 GB", som löper ut den 3 februari 2017, som är för stort för mitt nuvarande behov som anställd (och inte längre företagare).

Han ville sälja på mig ett abonnemang som skulle kosta 390 kronor i månaden och ge mig en mobiltelefon. Bindningstid: 24 månader. Jag tyckte att det lät onödigt då abonnemanget lät dyrt och jag inte behövde någon ny mobil. Det visade sig att han trodde att jag hade företaget kvar, vilket jag meddelade att så inte var fallet. Han menade ändå att ett jobbabonnemang med mobil (Telia) blev billigare än det billigaste privatabonnemanget (Telia), som är utan mobil (420 kronor i månaden). Det lät mycket märkligt i mina öron och jag påpekade att jag inte hade företaget kvar. Han tyckte ändå att vi kunde ”låtsas detta” för att det skulle bli billigare för mig. Så vi tecknade detta abonnemang via telefon, där avtalet lästes upp.

Kommande helg pratade jag med mina vänner. Jo, jag hade mycket riktigt tecknat ett mycket dyrt abonnemang. De bad mig att använda ångerrätten, så jag kontaktade Telia följande måndag (en dag senare). Det borde ha gått cirka tio dagar sedan abonnemanget tecknades.

Någon skriftligt avtalsbekräftelse från Dialect fick jag aldrig. Däremot har jag fått en skriftlig bekräftelse från Telia den 16 november 2016 att jag har ändrat mitt abonnemang till "Telia Mobil Komplett 1 GB" den 3 februari 2019. Något pris på avtalet framgår inte. Heller inte att en "kostnadsfri" mobiltelefon ingår i abonnemanget. Att avtalet skulle ha tre månaders fördröjning innan det träder i kraft framgår heller inte. Jag går in på Telias webbplats den 23 december 2017 för att se priset på abonnemanget i dag, se bifogad bild. Det ligger på 199 kronor i månaden under kampanj. Till och med 6 GB-abonnemanget om 339 kronor/mån är billigare än mitt. Jag betalar en faktisk avgift om 399 kronor per månad till Telia/Dialect.

Jag tecknat nytt avtal med Telia
När jag ringde Telia den 15 november klagade jag över deras hemska försäljningsmetoder (”lura sina kunder”) och hotade med att helt säga upp abonnemanget med Telia om de fortsatte med det sättet att möta sina kunder. Jag bad att få säga upp jobbabonnemanget som jag tecknat och teckna om till ett privat med Telia. Det gick alldeles utmärkt, enligt kvinnan. Jag fick då ett privat mobilabonnemang om 199 kronor i månaden - utan ny telefon. Kvinnan bad mig också att inte hämta ut telefonen som skickats. Jag var tydlig om att jag ville sänka mina mobilkostnader.

Telia bekräftar inte avtalsförändringen till ett billigare privatabonnemang med en ny skriftlig bekräftelse.

Jag hade då uppfattat det som att jag blivit uppringd av ett företag som Telia hade anlitat och därmed kunnat säga upp abonnemanget via Telia. Ungefär som att jag varit missnöjd med Samhalls städning på Arlanda; en synpunkt som jag skulle ta med Swedavia – inte Samhall.

Fakturan kommer från Dialect
Ungefär den 20 november – cirka 15 dagar efter avtalet tecknades per telefon – får jag ett meddelande/en faktura (15357189) från Dialect, som säger att mobilen har kommit och jag ska hämta ut den på Ica/PostNord.

Den 21 november mejlar jag följande till Dialect: ”Jag har hävt mitt avtal med Dialect [via Telia] och kommer inte att hämta ut telefonen. I förra veckan ringde jag Telia om detta - och har tecknat ett privat, billigare abonnemang i stället.” Något svar får jag inte.

Några dagar senare ringer samma försäljare från Dialect till mig som jag avtalat med. Jag stoppar honom efter ett par ord, är mycket skarp mot honom för hans oärliga försäljningsmetoder och talar om att jag har sagt upp abonnemanget. Jag lägger på.

Påminnelse kommer från Dialect
När jag kommer hem från en resa den 29 december, har jag fått en faktura från Dialect. Jag mejlar Dialect följande den 30 december: ”Jag vill hänvisa till mitt tidigare mejlsvar med anledning av er påminnelse per 161219 med kundkod 202670. Jag ber er att inte kontakta mig mer. Jag har också kontaktat Telia och klagat på hur ni så orespektfullt behandlar era kunder.”

Jag klagar till Telia
Jag klagar till Telia den 30 december (ärendenummer 4023367), som lovar att kontakta Dialect. Telia meddelar också att de inte har ansvar för utgående trafik; något som helt har undgått mig som kund. (Jag vet nog inte riktigt vad utgående trafik är heller.) Jag uppfattade därefter att ärendet var utagerat.

Dialect står på sig
Den 10 januari 2017 får jag följande mejl från Dialect: ”Jag ser att ni lagt om abonnemanget från jobbmobil bas till komplett 1gb. Det ni har kvar är ju grundavtalet genom oss (bindningstid samt leverans av telefon).”

Den 11 januari ringer jag till Dialect. Eftersom jag har ett företagsabonnemang (enskild firma), är min ångerrätt tydligen bara sju dagar. Jag påpekar dock att jag inte fått någon sådan information från dem i samband med att jag tecknade avtalet på telefon. Jag fick heller inte någon bekräftelse via e-post, där ångertiden framgick och vem jag hade avtalat med. Namnet på avtalsslutande part (Dialect) fick jag först när fakturan kom cirka 15 dagar efter datumet då vi avtalat. Enligt kundservice på Dialect skulle jag ha antecknat Dialects namn och kontaktuppgifter i samband med att telefonavtalet tecknades, dvs. när jag satt i telefon.

Jag berättade vidare att jag bett Telia att få häva avtalet i november, vilket jag uppfattade att Telia skulle göra. Telia hade heller inte meddelat mig att min ångerrätt gått ut då vi tecknade mitt privata abonnemang. Telia måste därför ha känt till att jag skulle bli sittande med två abonnemang.

Jag undrade också om avtalet med Dialect var giltigt då vi tecknat ett företagsabonnemang för ett företag som inte längre fanns då avtalet tecknades. Hon menade att eftersom jag gått med på att teckna ett sådant avtal, var det giltigt.

Jag klagar till Telia
Den 11 januari ringer jag till Telia och klagar igen till en man i kundtjänst. Tydligen har Telia ingen makt över Dialect och jag måste därför göra upp avtalsfrågan med Dialect. Han bad mig besöka närmaste Dialect-butik, som tydligen ligger i Linköping. Själv bor jag i Stockholm.

Jag undrade då varför Telia inte talat om för mig att jag nu lyckats få två abonnemang på halsen; ett via Telia och ett via Dialect när jag tecknade om avtalet i november med Telia. Något svar på detta hade han inte och Telia har inte spelat in samtalet. Jag bad honom att få häva avtalet med Telia i så fall om jag nu inte kan häva avtalet med Dialect. Han förstod min frustration, men verkade inget kunna göra.

Han lovade att återkomma den 12 januari, men har ännu inte återkommit.

Mina frågor
1. Behöver inte Dialect muntligen ange ångervillkor för (små)företagare och skriftligen bekräfta avtalet innan ångerrätten går ut, så att man vet vart man ska vända sig om man har frågor eller synpunkter på avtalet man tecknat på telefon?
2. Kan Dialect teckna ett företagarabonnemang med någon som inte är företagare? Jag har ändå bett om att få teckna avtal som privatperson.
3. Kan Dialect hävda att Telias jobbabonnemang är billigare än Telias privatabonnemang, när så inte verkar vara fallet? Är inte det avtalsbrott? Mina ring- och surfvanor har förändrats avsevärt sedan jag var företagare.
3. Är inte Telia skyldiga att uppge att de inte kan häva avtalet åt mig med Dialect när jag tecknar om mitt avtal med Telia? De hör ju på telefon att jag är upprörd över det dyra jobbabonnemanget (Telia) som jag tecknat under falska premisser.
4. Behöver inte Telia uppge att Dialect är ett separat företag (och inte Telias ”säljföretag för abonnemang”), vars beställda mobiler man faktiskt måste hämta ut?
5. Måste man som kund känna till att Telia och Dialect har fristående avtalsvillkor, då båda företagen säljer Telia-abonnemang?
6. Måste jag ha kvar mina båda abonnemang hos dels Dialect, dels Telia i 24 månader – och betala Dialect för en mobil som jag aldrig har hämtat ut?

Läs nästa inlägg om Telia och Dialect

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man