Plågan med Dialect är snart över

Här kommer ett tredje blogginlägg i en abonnemangstvist för mobiltelefoni med Telia/Dialect. (Här kan du läsa det första inlägget).

Efter allt tekniskt strul med att försöka kommunicera Telekområdgivarnas svar till Telia, ringde jag företaget. Stressad och på väg till jobbet när jag möts av lång telefonkö. Nej, jag skulle inte ringa Telia Privat (som jag tecknat mitt nya, privata mobilabonnemang med och som lovat att ringa tillbaka till mig i förra veckan utan att göra det). Jag blev kopplad till Telia Företag, som hade kontakten med Dialect, som jag tecknat företagsabonnemanget med som jag ville häva.

Ett abonnemang
Telia Företag meddelar att jag bara har ett abonnemang - och det privat. Dialect har den 10 januari 2017 krävt mig på 24 månaders bindningstid för sitt företagsabonnemang, som jag trott att jag hävt via Telia. Dialect har dock tidigare i januari - på telefon - nekat mig att häva abonnemanget då de menar att jag tecknat ett företagsabonnemang, som inte kan hävas med normal konsumentlagstiftning.

Dialect ringer mig senare på dagen. De meddelar mig också att jag bara har ett abonnemang - och det privat. Faktureringen av abonnemanget skulle visst ske via Telia. Jag har tidigare fått kravbrev från Dialect och slängt dem direkt därför att jag trott mig hävt abonnemanget. Samtidigt har jag mejlat Dialect och talat om varför jag slängt fakturan, då jag hänvisat till att jag trott mig häva abonnemanget via Telia. Antagligen har Telia tecknat om abonnemanget, i stället för att häva det. Missförstånden kan bero på detta.

Dialect kommer nu att fakturera mig 300 kronor för frakten av mobiltelefonen som tillhörde företagsabonnemanget och som Telia bad mig att inte hämta ut, då jag tecknade om avtalet till ett privat utan mobiltelefon som ingick.

Nonchalerar Telekområdgivarna
Dialect lät också meddela att Telekområdgivarnas rekommendationer inte var något som rörde dem i ryggen. Telekområdgivarna hade en egen agenda eller ekonomiska intressen, minns inte vad de sa. Jag blev bara så paff. Telekområdgivarna meddelar ju bara lämpliga rättsfall från Allmänna reklamationsnämnden, som dömer utifrån lagen.

Konsumentovänligt system
Hur ska man förstå och smälta allt detta som konsument och tidigare enmansföretagare? Jag ser ju inte vad Telia och Dialect ser i sina system utan hör bara vad de säger och skriver. Jag vet inte vilken aktör av dem som fakturerar mig. Telia kunde ju inte säga upp mitt avtal med Dialect åt mig.

Jag tror att den sista fraktkostnaden är oskälig, men orkade inte bråka om den. Häver jag mitt avtal, borde jag inte behöva betala för kostnader kopplade till tidigare avtal.

Telias etiska kompass borta
Det jobbigaste är nog att Telia inte är att lita på med oseriösa återförsäljare, som Dialect, hade jag inte kunnat tänka mig. Varför ska staten deläga ett bolag som Telia, som tydligen helt har tappat den etiska kompassen? Jag trodde väl att de lärt sig något av sina affärer i Uzbekistan.

Telia skriver på sin webbplats om affärsetisk kod. "We want to be seen as fair and professional, so we work to the highest standard of business ethics and procurement practices. We expect our suppliers and contractors to meet the same high standards. Not following the processes or using the tools available can result in financial, operational and reputational risks for us."

Om Telia nu vill betraktas som rättvisa och professionella samt ställa samma krav på sina återförsäljare, så har de kapitalt misslyckats vad gäller relationen till Dialect.

Jag bad Dialect att aldrig mer ringa mig och somnade med hjärtklappning. Lade ärendet åt sidan, då jag trodde att det var löst. Hela 2017 går åt till praktiska förehavanden med anledning av ett dödsfall i familjen, så jag kollar inte upp hur ärendet fortlöper.

Nya privatavtalet får ett pristillägg om 200 kronor
Den 18 december 2017 upptäcker jag att jag betalar 399 kronor per månad till Telia, trots att Telia och jag har avtalat om Dialects avtal till ett privatabonnemang om 199 kronor i månaden. Jag mejlar Telia, som den 19 december svarar att: "Det finns ett avtal från 27 februari [2017] där ditt mobilabonnemang förlängs med 24 månader och en förhöjd avgift på 200 kr/månad. För att få fram mer information skulle jag behöva lite information ifrån dig. Minns du ifall någon återförsäljare ringt dig?..." Någon hårdvara har jag inte köpt, vilket var andra frågan. Min nya mobiltelefon köpte jag hösten 2017 på Webbhallen. Några andra telekomprylar har jag inte köpt på Telia sedan 2013.

Något skriftligt avtal som hänvisar till den 27 februari 2017 har jag varken fått från Telia eller Dialect. Jag mejlar Telia och hänvisar till dessa tre blogginlägg. Telia beskriver pristillägget som Dialect har gjort om 200 kronor och hänvisar mig till återförsäljaren - igen. Se bifogad bild i lila. Själv är jag helt ovetande om att Dialect har tagit sig friheten att höja priset om 200 kronor på mitt privatabonnemang, som jag förhandlat om med Telia i november 2016.

Jag ringer Dialect. När jag avtalade med Dialect, var det visst tre månaders avtalsfördröjning. Något som de heller inte berättade om. Därför syntes inte den högre månadskostnaden när jag utredde frågan november 2016-januari 2017. Jag hade tidigare ett dyrt företagarabonnemang med Telia, på ca 600 kronor per månad, som jag ville förhandla om till ett privat abonnemang hösten 2016. När Dialect ringde, så var det just för att få ner telefonkostnaderna, då jag hade lagt ner företaget. Nu är jag alltså bunden till ett dyrt avtal med Dialect den 27 februari 2019, som Telia står bakom. Usch, va' upprörd jag blev när jag pratade med säljaren på Dialect. Ett totalt oetiskt företag, som helt struntar i om kunden känner sig lurad.

Misstaget att tacka ja till Dialect har kostat mig 5 100 kronor. Först 200 kronor extra per månad i 24 månader, sedan 300 kronor i ersättning för att jag inte hämtat ut en mobil som de har skickat som Telia bad mig att inte hämta ut.

Jag kan inte förstå att Sverige inte kan skydda småföretagare bättre. Telia kan i alla fall förlorat en kund när mitt avtal går ut om drygt ett år.

Positiva nyheter från Dialect kommer i mellandagarna 2017. Läs mer i mitt fjärde inlägg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man