Djungel att hitta i ekologisk skönhetsvård

Går det att hitta miljövänligt nagellack? Jag gjorde ett försök på Åhléns Odenplan i dag, men de visste ingenting om miljövänliga lack. Däremot fick jag tips på en miljövänlig remover, vilket var positivt. BodyShop, som blev nästa anhalt, visade sig inte sälja nagellack för närvarande. Åhléns City var dock förvånansvärt kunniga om miljöfrågor, i alla fall på tunnelbaneplanet. Där fick jag tips på flera nagellack - bland annat Max Factor och Orly - utan formaldehyd (formalin), toluen (lösningsmedel), dbp och kamfer. Hittade en artikel om miljövänliga nagellack på Livinggreen, som var klargörande.

Vilken miljömärkning för schampo och balsan är bäst? På The Body Shop har de bl.a. serien Earth lovers med egen miljömärkning, eco-concious. Hur ställer sig denna till Naturskyddsföreningens falken, som jag har på mitt nuvarande schampo och balsam? På The Body Shop menar de att de har tuffaste märkningen, men enligt Konsumentverket bör man hålla sig till Svanen, Bra miljöval (Falken) och EU:s ecolabel.

Tips för dig som vill raka benen mer miljövänligt: Köp en löddrande, ekologisk tvål och använd hyvel direkt. Det tipset fick jag från Åhléns City. De har en väldoftande honungstvål från The Queens Choice, som jag ska testa nästa gång. På så sätt slipper jag metallflaskan som rymmer mitt nuvarande rakskum från Änglamark.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man