Vilken klimatbantning!

Jag har klimatbantat, och det rejält! När DN hade sin artikelserie om klimatet i slutet av 2007 upptäckte jag min omfattande miljöpåverkan, trots min tidigare medvetenhet om miljöfrågor. Jag bestämde mig då att göra mitt klimatkonto, som visade på en klimatpåverkan på över 10 ton koldioxid per år. Det är mer än genomsnittssvensken, vilket kändes förfärligt för en gammal fältbiolog som mig.

Systematiskt har jag därefter miljöintegrerat mitt liv, dvs. satt på mig miljöglasögon i varje beslut jag tar. Ska jag på semester, funderar jag på vilka utsläpp jag orsakar när jag väljer färdmedel. Handlar jag mat, tänker jag på allt jag lägger i korgen. Köper jag en sallad till picknicken i matbutiken, diskar jag plastkärlet efteråt och återvinner. Får jag lust att köpa nya kläder, bärjar jag mig oftare i dag och har till och med börjat köpa vissa plagg second hand.

I dag mätte jag min klimatpåverkan igen. Den har gått ner till 3,4 ton per år. En minskning med 70 procent, som jag nog får ta med en nya salt. Men ändå! Mina energieffektiva fönster, som monteras in i lägenheten innan hösten, beräknas sänka min värmeförbrukning med en tredjedel. Dessa räknade jag in i klimatberäkningarna. I år har jag åkt tåg, både under semestern i Berlin, Skåne och Östergötland. Ungefär hälften av måltiderna äter jag vegetariskt nu för tiden - jag som är så förtjust i kött. Jag äter numera sällan nötkött. Dessa är nog de tydligare källorna till mitt minskade klimatutsläpp.

Vattenfall har genomfört ett klimatexperiment, one tonne life. Tanken var att familjemedlemmarna skulle klara att leva utan sänkt standard på ett ton koldioxid per person och år. Resultatet blev 1,5 ton i utsläpp per person, vilket är mycket bra. Så lågt kommer kanske inte jag, som inte bor i passivhus etc. Men en bra bit på vägen har jag kommit och känner mig på rätt bana!

Kommentarer

Riktigt bra jobbat Ulrika!

I somras avslutade vi One Tonne Life-projektet och familjen Lindell vill verkligen dela med sig av sina erfarenheter, för vi kan komma väldigt långt genom att ändra många saker i vår vardag och fortfarande leva ett klimatsmart liv. Är du sugen på att kika på Lindells tips, så hittar du dem i deras bok: http://np.netpublicator.com/netpublication/n77358148

Jag har själv lärt mig en hel del under den här tiden och försöker liksom du att använda mig av klimatsmartare alternativ. Tillsammans gör vi skillnad, eller hur!

Miljövänliga hälsningar,
Petra Cederhed
A-hus
petra.cederhed@derome.se

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man