Lättare att klimatkompensera?

Lätt att boka flygbiljett, svårt att köpa klimatkompensation. Varför?

Jag ska inom närmaste månaden besöka en god vän i Luleå en helg. Först hade jag en diskussion med mig själv om jag skulle åka sovvagn upp, men jag sover ofta så dåligt på tåget. Inte vill jag vara trött halva vistelsen för att rädda klimatet. Jag bestämde mig för att ta flyget i alla fall. Norwegian gav mig en billig biljett på 1 400 kronor tur och retur. Flygbolagets webbplats gav mig därefter möjligheten att välja till allt möjligt, som förbokad sittplats och försäkringar för golfbag, skidutrustning eller sjukdom. Däremot saknas möjlighet att klimatkompensera.

Flygresor medför klimatkompensation för min del. Därför började jag googla och kom in på flera blindskär. Naturskyddsföreningen gav mig en möjlighet att utsläppskompensera per ton koldioxid. Det kändes inte relevant eftersom jag vill kompensera för mitt specifika utsläpp från flygresan, som inte föreningens webbplats kunde hjälpa mig med. WWF hänvisade till sin förstasida på webben. Energimyndigheten berättar hur det går till att klimatkompensera i teorin.

I bakhuvudet visste jag att Tricorona kunde hjälpa mig. På deras webbplats lärde jag mig att klimatkompensation kallas för "Buy carbon offsets". Efter några enkla handgrepp hade jag knappat in min resa och betalt. Ungefär 85 kronor kostade det (man betalar i euro), priset kändes modest.

I dag fick jag ett vackert blått certifikat med ett moln från Tricorona som talar om att jag klimatkompenserat för 340 kilo koldioxid, vilket tur-och-returresan genererar. Avsändaren var Erika Ågren, dess chef för klimatstrategier, som e-postat det pdf:ade certifikatet. Det känns som en tröst efter mycket frivilligt jobb för ett schysstare klimat.

Vore det dock inte enklare om Norwegian i stället erbjöd sina kunder att klimatkompensera direkt via deras webbplats, precis som de lämnat specialerbjudanden om förreserverade sittplatser och olika försäkringar. Prismässigt kostar tilläggen ungefär samma belopp. Alla vet ju ändå att det är farligt för miljön att flyga. Swedish Match har inte genererat negativa resultat efter alla år av varningsmarkeringar på cigarettpaketen. Flygsektorn borde därför kunna räkna med att överleva några år till.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man