Handla (ganska) jämställt på Coop

I dag är internationella kvinnodagen, den 8 mars 2015. I Twitter-flödet ser jag en aktuell fråga från Add Gender:


Jag - som vill handla jämställt - tar min ryggsäck, cyklar ner till Coop Odenplan och ger mig ut på jämställd shoppning. I butiken träffar jag Christina, som är chef, och ber henne om hjälp.

Coop:s egna varor
Först i korgen lägger jag/vi ner Coop Knäckebröd Original. Jag försöker undvika Wasa knäcke efter min senaste diskussion med Barilla, som äger Wasa. I styrelsen för Coop Sverige AB 2 kvinnor och 5 män. Det blir 29 % kvinnor och 71 % män. I KF:s ledning sitter 1 kvinnor och 2 män. I ledningsgruppen sitter alltså 33 % kvinnor och 33 % män. Jag får dock inte riktigt klart för mig hur KF:s ledning hänger ihop med Coop Sveriges. Kan någon förklara?

Apelsinerna är från Änglamark, ett produktvarumärke under Coop.

Min bedömning
Coop Sverige AB har varken en jämställd styrelse eller ledningsgrupp. Huvuddelen av kvinnorna i styrelsen sitter som arbetstagarrepresentanter, vilket innebär att de saknar rösträtt. Aktiebolaget är dock inte helt ojämställt, utan verkar vara "på väg" mot jämställdhet. Christina intygar också om hur jämställt Coop Stockholm är - och ler med hela ansiktet. Coop Sverige AB har också valt att öppet redovisa sammansättning av styrelse och KF ledning på sin webbplats. Coops knäckebröd får följa med i korgen.



Coops mjölk och filmjölk följer med
Coops mjölk har nyligen sålts från Grådö till Falköpings mejeri. I styrelsen sitter 2 kvinnor och 8 män. En av dem kvinnorna är ordinarie ledamot, en sekreterare i styrelsen. I ledningsgruppen verkar tre kvinnor och sex män ingå, dvs. 33 % kvinnor och 66 % män.

Av årsredovisningen framgår att två kvinnor och fem män (29 % kvinnor, 71 % män) ingår i valberedningen. Det kanske viktigaste organet för att komma fram till vilka som är lämpliga att sitta i styrelsen.

Omdöme
Falköpings mejeri saknar visserligen jämställd styrelse och ledningsgrupp. Inte heller valberedningen är jämställd. Däremot visar företaget transparent upp vilka personer som ingår i ledande positioner. Företaget verkar arbeta medvetet, även om de inte har nått "ända fram". Jag smälter för det lilla företagets bilder och värme i den enkla årsredovisningen. Kanske subjektivt, men Coops mjölk och filmjölk följer med i varukorgen.

Quorns pyttipanna
Quorns pyttipanna har jag recenserat tidigare. I brist på fantasi fick det otransparenta, och antagligen ojämställda, företagets mat följa med ändå.

Jämförelse
I förra veckan försökte jag handla en jämställd kasse på Ica. Det gick sämre. Ica och Gefleortens mejeri, som ligger bakom Bollnäsfilen, hade så ojämställda styrelser.

Tidigare har jag försökt handla jämställt på jämställda Hemköp. Många av deras märken, som Findus och Barilla, ger inte prov på jämställda styrelser.

Bakgrund
Svenskt Näringslivs ordförande Jens Spendrup uttalade sig i februari 2014 negativt om kvinnors kompetens i bolagsstyrelser. Jag bestämde mig då för att börja handla hos företag som tror på kvinnors styrelse- och ledningskompetens.

En jämställd styrelse och ledningsgrupp har minst 40 procent av vardera könet.

Vill du ha tips hur du kan handla jämställt? Här kommer förslag på hur du kan agera.











Kommentarer

Okej!

Coop Knäckebröd Original skriver du att du köpt.

Och VEM är det egentligen som tillverkar detta för KF:s eget varumärke ?

Oftast är det någon av "jättarna" som tillverkar en batch åt någon stor livsmedelsgrossist så ditt knäcke kan mycket väl komma från Wasa (Barilla) eller kanske det något mindre "Leksandsbröd"

MEN, vad betyder mest? Att företaget har en "jämställd" styrelse eller att de använder sig av inhemska råvaror och / eller har produktion i "glesbygd"?

Wasa har sin produktion i Filipstad i Värmland vilket kan betecknas som just "glesbygd" och Leksandsbröd i just Leksand i Dalarna (något mindre glesbygd)

Själv skulle jag i detta fall välja Leksandsbröd eftersom det i detta fall INTE ägs av en "multis" utan av ett mindre familjeföretag. Detta oavsett VEM som sitter i styrelsen (eller vad denne har mellan benen..)
.. och apropå ostakaka!
Skall det vara ostkaka så skall det vara Vrigstads !

http://www.vrigstadostkaka.se/

I jämförelse så smakar "Frödinge" vattnigt!

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man