Hur ser regeringen på småföretagare?

I dag har jag bokfört i min enskilda firma. Att hinna bokföra är arbetskrävande och ger inga inkomster. Rikspolitiken brukar vurma för att småföretagarnas administrativa börda ska minska. Taktpinnen för arbetet håller Näringsdepartementet i, som också ansvarar för ägarstyrningen av SJ.

I högen av de verifikat som jag bokför ligger en SJ-biljett jag köpt - för att spara klimatet i stället för att flyga. När jag fyller i konto "2641 Ingående moms" i bokföringsprogrammet, behöver det en samlad momssats för att godkänna verifikatet.

På sitt kvitto har SJ tre olika momssatser - och ingen totalsumma för momsen. Det blir genast svårare för mig att få ihop en totalsumma och jag har svårt att förstå vad företaget menar. Ska varje momssats läggas ihop för sig - eller är den ena en delmängd av den andra?

Sagt och gjort. Jag frågar SJ på Facebook:



Efter en timme får jag svar från SJ. "Hej Ulrika, Vi kan inte slå samman de olika momssatserna."

Jag blir alldeles perplex. Hur tänkte SJ:s kundtjänst här? Och vilka instruktioner har kundtjänstpersonalen fått av sina chefer? Jag köper tågresor av klimatskäl, fastän de oftare är dyrare och resan tar längre tid. Ska jag börja flyga bara för att enklare kunna bokföra mina fakturor?

Offentliga bolagens uppdrag
Jag har förstått - via en fortsatt dialog med vänner på Facebook - att SJ måste redovisa de tre momssatserna. Kanske gäller detta ur ett skatteperspektiv, vilket är helt okej. Offentliga bolag ska dock även kunna beakta ett småföretagarperspektiv. I allt du designar och kommunicerar som offentligt bolag, har du en skyldighet att beakta perspektiv som
- sysselsättning
- småföretag
- regionalpolitik
- mångfald
- arbetsmiljö
- gender/kön
- funktionshinderfrågor
- etc.

Vitsen med de offentliga bolagen, till skillnad mot de privata, är att de ska beakta samhällsnyttan i första hand, och vinsten i andra. Kanske är jag gammaldags - och samhället förändrats, utan att jag hunnit med. Jag hade föreställt mig att de offentliga bolagen hade fokusgrupper för alla sina samhällsperspektiv, men kanske får jag lägga ner mina rosa moln för ögonen.

Offentliga uppdraget?
Regeringen talar mycket om nya jobb. Hur ska de nya jobben tillkomma? I dag är jag lite oklar på vad närings- och innovationsministern vill åstadkomma för småföretagarpolitiken. Förtroendet för regeringen är rekordlågt bland småföretagare.

Vilket ägaruppdrag har regeringen lämnat till SJ att främja småföretagandet? Departementschefen och statsrådet Mikael Damberg borde ha utmärkta förutsättningar att styra upp frågan eftersom han ansvarar för både småföretagarpolitiken och det statliga ägandet, som SJ utgör en del av.

Kommentar till kundtjänsten
Jag menar inte att vara elak mot någon på SJ:s kundtjänst, även om det kanske låter så. Jag är bara så trött på SJ:s brist på utblick och nytänkande. Det är inte första gången jag bokför någon av SJ:s fakturor - och irriterat mig på just detta. Under många år har jag haft dialog med SJ, där bolaget i flera avseende blivit bättre. Exempelvis genom sin kundtjänst på Twitter.

Samtidigt upplever jag att SJ inte är så välfungerande som jag tycker det borde vara. I januari i år hade jag till exempel en dialog med SJ om deras fokus på utländska turister, vilka är en målgrupp som också genererar tillväxt för Sverige. Moloken gick jag ur denna, vilket påverkar den dialog som jag haft med företaget i dag.

För cirka tio år sedan lade jag en eller två kvällar på att komma med kundsynpunkter för att förbättra SJ:s webb. Syftet var att det skulle bli lättare att boka biljetter, framför allt om man behövde boka flera samtidigt. Först satt jag i lång telefonkö, lämnade synpunkterna på telefon - och skickade sedan över synpunkterna skriftligen. Jobbet tog säkert tio timmar, inklusive alla mina tankar och frustrationer jag haft innan jag kontaktade SJ. Resultatet blev ett par nya funktionaliteter som SJ lade till på webben, som jag i dag brukar njuta av när jag bokar. Däremot fick jag inte ett tack - eller någon form av kompensation för allt jobb jag lagt ner. Även i dag är SJ:s webbplats inte av modernaste gränssnitt, vilket jag tycker är lite sorgligt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man