Vill du hjälpa företagen få mer jämställda styrelser?

Samhället har i många år fört en debatt om jämställda bolagsstyrelser. Regering och riksdag har periodvis hotat att införa kvoterade bolagsstyrelser. Näringslivet har alltid hållit emot - och lovat att reglera frågan själva.

Förvånansvärt lite har hänt under året. När Svenskt Näringslivs ordförande Jens Spendrup i februari i fjol uttalade sig negativt om kvinnors kompetens, bestämde jag mig för att börja handla jämställt. Jag ville helt enkelt lägga min hushållsbudget på de företag som stöttar jämställdhet.

Jag behövde ta reda på
1. vilka varor behöver jag i min vardag
2. om ägarna som producerar mina varor har jämställda bolagsstyrelser
3 a) Om ja, gynna - köp mer!
3 b) Om nej, tala om för dina omgivning - och köp mindre!

I februari i år följde jag upp hur styrelserepresentationen utvecklats i de bolag jag ofta handlar av. Utvecklingen hade gått förvånansvärt långsamt. Ett företag såg möjligheten att få prata med mig. På onsdag den 11 mars 2015 är jag bjuden till Orkla Foods svenska huvudkontor i Eslöv för att lyssna på deras jämställdhetsarbete. Ett föredömligt initiativ!

Mitt arbete för jämställda bolagsstyrelser går tyvärr långsamt eftersom jag är ensam. Vill du hjälpa till? Här kommer tips.

Checklista för jämställda bolagsstyrelser
Så här kan du gå till väga om du vill påverka:

1. Identifiera vad du ska handla. Exv. Findus ärter.













2. Leta upp företaget på nätet.
3. Leta upp informationen om företagets koncernfrågor. Oftast står det under "Om företaget", "Om oss". I detta fall under "Om Findus".









4. I fallet med Findus, saknas information om styrelsen på bolagets webbplats.

5. När informationen om styrelsesammansättningen saknas på företagets webbplats, gör så här: Gå in på allabolag.se. Sök på Findus Sverige AB.

















6. Gå in på fliken Befattningshavare.













7. Räkna hur många kvinnor och män som sitter i styrelsen. I det här fallet två kvinnor och åtta män. I vissa fall ingår vd i styrelsen, ibland inte. Hoppa över henne eller honom om du är osäker.
8. Räkna ut procentsatsen. I Findus svenska styrelse sitter 20 % kvinnor och 80 % män. En jämställd styrelse består av minst 40 % av vardera könet.
9. Påverka! Du kan exempelvis
- lägga ut informationen på din Facebook-sida. Låt dina vänner tycka till.
- lägga ut informationen på Twitter. Pinga - om möjligt - företaget. Be andra tycka till.
- kontakta företaget, antingen på telefon, mejl eller deras Facebook-sida och berätta vad du tycker.
10. Tagga upp ditt inlägg, om du vill, så blir du lättare hittad på Twitter. Förslagsvis på #jamnstyrelse
11. Har du egna idéer och förslag? Sprid på sociala medier på #jamnstyrelse
12. Får du resultat i kontakten med företagen? Sprid på sociala medier på #jamnstyrelse
13. Uppmuntra goda initiativ!

Hör företagen av sig, som Findus gjort här, kan du svara så här:

Lägger du in taggen #jamflosk får du draghjälp av AllBright, som arbetar för jämställda styrelser. Du kan även "pinga", som kontakten kallas för på Twitter, till exempelvis
- @rattvise som är Rättviseförmedlingen
- @winnetsverige som är Winnet Sverige, som arbetar för jämställd regional tillväxt
- @addgender som arbetar för jämställdhet.

Kommer du på fler?

Lycka till :-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man