Diktaturkompensation för mina träningsskor

Varför måste flertalet träningsskor komma från diktaturer eller ofungerande demokratier? I dag var jag på Intersport för att köpa skor till mina pass på Friskis & Svettis. Trots att jag bara tittade på dyra märken som Asics, Rykä och Reebok, var samtliga av dem tillverkade i Kina.

Internationell konkurrens är huvudsakligen bra, men man ska inte kunna konkurrera med dåliga arbetsvillkor och brist på demokrati. Jag misstänker att dessa skoföretag använder sig av just dessa knep. Av deras webbplatser kan man i alla fall inte se hur de hanterar sociala eller miljömässiga aspekter. Helst skulle jag se att Intersport därför kunde hjälpa sina socialt ansvarstagande konsumenter, men så väl var det inte. Jag fick dock tips att pröva New Balance, som är europeisktillverkade och ett företag som skänker pengar till välgörenhet snarare än till sportstjärnor. Tyvärr var skorna inte sköna på mina fötter.

Slutligen fastnade jag för ett par sportskor från Ecco tillverkade i Thailand. Demokratin i Thailand verkar vara lite si och så, så jag verkar har gjort ett halvdant demokratibeslut. Ecco hjälper dock, enligt företaget självt, samhället med sina egna behov, att utveckla kunskap och få kunskap och erfarenhet för att få en hållbar framtid. Att Ecco engagerar sig får ses som ett tillskott i csr-arbetet, men räcker det?

Ja, vad vet man? För någon dag sedan hörde jag talas om en idé med utsläppsrätter för diktaturer, dvs. en frivillig skatt som skulle gå till en demokratifond när man köper från dessa länder. Jag har för säkerhets skull valt att sätta in 100 kronor till Rädda barnen som en diktaturkompensation för mina oklartillverkade skor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man