Fika efter fika

Ekologiskt kaffebröd, ska det vara så svårt att få fram? Ja, det känns så. I dag gick jag förbi Stinas bageri, ett populärt och modernt bageri i närheten av mig i Vasastan i Stockholm.
- Nej, vi har inte ekologiskt. Vi försökte för något år sedan, men vi fick ingen lönsamhet i det, svarade expediten frankt.

Jag fortsatte till det chicka bageriet Gateaux en bit bort. Inte heller det bageriet hade ett ekologiskt utbud.
- Vi har bra råvaror, ursäktade sig expediten till sist.
Det kan vara sant, men jag vill gynna den biologiska mångfalden. Det gör jag bäst genom att äta giftfritt, vilket ekologiskt borgar för.

Jakten på ekologiskt fikabröd slutade en halvtimme senare vid datorn, där jag hittade bageriet Bulleboden på Kungsholmen. Nu har jag bokat in 15 bullar - de lät supergoda - till tisdagsfikat på jobbet. Jag får gå hemifrån en kvart tidigare för att hinna passera det ekologiska bageriet. Antagligen känner jag att det är värt det när jag står där med bullarna i påsen. Att ta makten över sina egna beslut brukar kännas bra. Vill jag ha en miljövänlig värld, tjänar jag också på att handla miljövänligt.

Just nu gruvar jag mig mest för att det känns extralångt och extraomständigt så där innan jobbet. Lite löjligt kanske, men ändå. Samtidigt har jag bosatt mig i en stadsdel där invånarna har sitt huvudsakliga fokus på valet mellan svart och silvergrå suv av senaste modell. Kan man då vänta sig att hitta miljövänliga alternativ i närheten?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man